Τεστ – κλασσικά και φουσκωτά σωσίβια για το σκάφος
Τεχνολογία σκαφώνΤο ortsa.gr, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, πραγματοποίησε τεστ λειτουργίας σε σωσίβια. Η εταιρία Lalizas, σίγουρη για την ποιότητα των προϊόντων της, δέχτηκε την πρόκληση και πρόσφερε τα σωσίβια για μια εξονυχιστική δοκιμή.
Ένα από τα σημαντικότερα αξεσουάρ που πρέπει να έχει καθένας που ασχολείται και επιβαίνει σε σκάφος είναι το σωσίβιο. Το πιθανότερο είναι να μην το χρειαστούμε ποτέ, αν όμως συμβεί κάτι και το χρειαστούμε, θέλουμε να είμαστε σίγουροι ότι θα λειτουργήσει σωστά.
Τύποι σωσιβίων
Οι τύποι των σωσιβίων που υπάρχουν στην αγορά είναι πολλοί. Υπάρχουν τα κλασσικά σωσίβια, αυτά που οι περισσότεροι έχουμε στα σκάφη μας και τα πιο σύγχρονα, φουσκωτά σωσίβια.
Τα πρώτα, κλασσικά σωσίβια, είναι πολύ μεγάλα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να είναι πολύ δύσκολο να τα αποθηκεύσεις χωρίς να κλείσεις όλο το διαθέσιμο χώρο των ταμπουκιών, ιδιαίτερα σε σκάφη μικρότερα των 7.5 μέτρων. Το μέγεθος και η σχετική ακαμψία του σωσιβίου είναι παράγοντας που μας κάνει να αποφεύγουμε να τα φοράμε.
Για να καταλάβουμε τη διαφορά, δοκιμάσαμε να τα τοποθετήσουμε σε ένα φουσκωτό σκάφος Mar-Co 20 (20 πόδια).
Η άδεια του είναι για 6 άτομα, υποχρεούται λοιπόν να φέρει πάντα 7 σωσίβια, μια σχεδία και μία κουλούρα πλαστική. Δείτε λοιπόν πόσο γεμίζει το ταμπούκι με επτά σωσίβια και πόσο χώρο κερδίζουμε αν τα αντικαταστήσουμε με φουσκωτά.
Για τους παραπάνω λόγους, ξεκίνησαν να λανσάρονται στην αγορά σωσίβια που φουσκώνουν αυτόματα ή χειροκίνητα. Στη Ελληνική αγορά υπάρχουν πολλά σωσίβια τέτοιου τύπου από πολλές μάρκες. Τα μοναδικά σωσίβια που διατίθενται στην αγορά σήμερα και έχουν κρατική πιστοποίηση, άρα μπορούν να αντικαταστήσουν τα κλασσικά, χοντρά σωσίβια, είναι της εταιρίας Λάλιζας.
Όλα τα φουσκωτά σωσίβια που πωλούνται στην Ευρώπη, πρέπει να έχουν πιστοποίηση CE και πιστοποίηση σύμφωνα με τα κριτήρια της ευρωπαϊκής ένωσης με ένα ΕΝ αριθμό. Τα περισσότερα φουσκωτά σωσίβια που προορίζονται για σκάφη αναψυχής είναι 150Ν ή αλλιώς 15 κιλά δύναμη άνωσης. Οι περισσότεροι κατασκευαστές, φτιάχνουν τα σωσίβια τους με μεγαλύτερη δύναμη άνωσης. Όλα τα 150Ν φουσκωτά σωσίβια πρέπει να έχουν πιστοποίηση ΕΝ 396.
Μηχανισμός αυτόματης πλήρωσης φουσκωτού σωσίβιου.
Τα περισσότερα σωσίβια της αγοράς έχουν δύο τύπους μηχανισμού: υδροστατικός ή χημικός. Τα υδροστατικά λειτουργούν με διαφορά πίεσης νερού. Όταν ο μηχανισμός βρεθεί σε βάθος νερού μεγαλύτερο από 10 εκ., ο μηχανισμός ενεργοποιείται. Ο χημικός μηχανισμός ενεργοποιείται όταν έρθει σε επαφή με νερό.
Η Λάλιζας ΑΕ, γνωστή για την ποιότητα της στα σωσίβια σκαφών, δημιούργησε δική της πατέντα μηχανισμού ο οποίος, κατά τη διάρκεια των δοκιμών μας, λειτούργησε σε χρόνους μικρότερους από τους προβλεπόμενους από τα standards που έχει θέσει το Υπουργείο.
Η αρχική ιδέα ήταν η δοκιμή να γίνει στη θάλασσα. Ο καιρός όμως και η θερμοκρασία του νερού, έκανε το εγχείρημα αδύνατο. Αποφασίσαμε λοιπόν να πραγματοποιήσουμε τη δοκιμή σε πισίνα. Αυτό μάλλον θα δυσκόλευε ή θα αδικούσε τα αποτελέσματα σε βάρος των σωσιβίων και της εταιρίας. Το νερό της πισίνας δεν έχει την άνωση που έχει το νερό της θάλασσας. Επίσης, στην πισίνα δεν υπάρχει κυματισμός. Αυτό σημαίνει ότι οι μετρήσεις του χρόνου που χρειάζεται για να γυρίσει το θύμα από θέση με το πρόσωπο στο νερό σε ύπτια θέση είναι περισσότερος.
Δοκιμάσαμε τα σωσίβια σε άντρα, γυναίκα και παιδί. Μετρήσαμε τους χρόνους που κάνει να φουσκώσει, μετρήσαμε πόσο γρήγορα γυρνάει σε ύπτια θέση το θύμα, είδαμε πόσο εύκολα μπορεί να κολυμπήσει κάποιος με φουσκωμένο σωσίβιο, πόσο άνετο είναι και άλλα.
Δοκιμές Manual φουσκωτών σωσιβίων
Δοκιμή manual φουσκωτού σωσιβίου σε παιδί.
Το πρώτο που δοκιμάσαμε ήταν στο φίλο μας το Νίκο, ένας μικρός φίλος, ηλικίας 7 χρονών που με μεγάλη προθυμία, δέχτηκε να τον ταλαιπωρήσουμε για τη δοκιμή μας. Ο Νίκος φόρεσε το σωσίβιο μας, το άνοιξε και έπεσε από το βατήρα στην πισίνα.
Το σωσίβιο των 150Ν τον ανέβασε άμεσα στην επιφάνεια, σχεδόν δεν μπήκε το κεφάλι του μέσα στο νερό. Του ζητήσαμε να μείνει ακίνητος για να δούμε τη στάση που θα είχε το σώμα του μέσα στο νερό. Το σωσίβιο τον κρατούσε σε γωνία 20 μοιρών από την επιφάνεια του νερού. Δεν ένιωθε καμία ενόχληση από το σωσίβιο, δεν τον έκοβε στον αυχένα, δεν τον στένευε πουθενά, δεν τον τρόμαξε όταν φούσκωσε, δεν πόνεσε πουθενά.
Ο μικρός μας φίλος, μετά την δοκιμή, πήρε το σωσίβιο και συνέχισε να παίζει στην πισίνα.
Δοκιμή manual φουσκωτού σωσιβίου σε άντρα.
Ο δεύτερος που ταλαιπωρήσαμε ήταν ένας εθελοντής από το Αθηναϊκό Ινστιτούτο Ναυαγοσωστικής. Ο φίλος μας φόρεσε το σωσίβιο και έπεσε στην πισίνα. Το σωσίβιο που φόρεσε πρώτο, ήταν της σειράς Alpha, και ενεργοποιείτε με το χέρι και όχι αυτόματα. Ο εθελοντής μας φούσκωσε το σωσίβιο του μέσα στο νερό και έμεινε ακίνητος. Το σωσίβιο τον κράτησε ακίνητο στις 35 μοίρες, όπως θα έπρεπε.
Φούσκωσε ταχύτατα σε 1,52?? δευτερόλεπτα. Ήταν βολικό επάνω του, δεν τον έκοβε στον αυχένα ή σε άλλο σημείο του σώματος του, δεν τον πίεζε πουθενά και αισθανόταν πολύ καλά. Παρόλο που δεν υπάρχει ιμάντας που ασφαλίζει κάτω από τον καβάλο, το σωσίβιο δεν μετακινήθηκε προς τα πάνω με αποτέλεσμα να «πνίγει» το θύμα.
Στη συνέχεια του ζητήσαμε να προσπαθήσει να κολυμπήσει με όποιο τρόπο μπορεί. Δοκίμασε ελεύθερο, ήταν πολύ δύσκολο, το σωσίβιο τον γύριζε ανάποδα.
Το ευκολότερο ήταν ύπτιο, το σωσίβιο βοηθούσε να μείνει στην επιφάνεια χωρίς προσπάθεια, κρατούσε το κεφάλι του ψηλά έξω από το νερό και οι κινήσεις του γινόντουσαν με σχετική ευκολία.
Δοκιμή manual φουσκωτού σωσιβίου σε γυναίκα
Αμέσως μετά, σειρά είχε η όμορφη εθελόντρια ναυαγοσώστρια από το Αθηναϊκό Ινστιτούτο Ναυαγοσωστικής. Η Φλωρεντία φόρεσε το σωσίβιο μας και έπεσε στην πισίνα. Τράβηξε το κορδόνι και το σωσίβιο φούσκωσε άμεσα, σε λιγότερο από 1,5??.
Αμέσως μετά, έμεινε ακίνητη για να παρατηρήσουμε τη γωνία του σώματος της σε σχέση με την επιφάνεια του νερού. Η γωνία ήταν λίγο μικρότερη από αυτή που είχε ο φίλος μας πριν λίγο, περίπου 30 μοίρες.
Στην προσπάθεια της να κολυμπήσει, το ελεύθερο ήταν πάλι πολύ δύσκολο, το ύπτιο όμως πάλι, ήταν βολικό και ξεκούραστο.
Γενικά, το σωσίβιο δεν ενοχλούσε, δεν έκοβε, δεν πίεζε πουθενά και πάλι, δεν γλιστρούσε προς τα πάνω με αποτέλεσμα να «πνίγει» το θύμα. Η ορατότητα που επέτρεπε η θέση του σωσιβίου ήταν πολύ καλή.
Δοκιμή αυτόματου φουσκωτού σωσιβίου σε άντρα
Ο φίλος εθελοντής ξαναέπεσε στην πισίνα φορώντας το αυτόματο σωσίβιο. Οι κανονισμοί λένε ότι πρέπει να ανοίγει σε 5 δευτερόλεπτα. Προς έκπληξη όλων, το σωσίβιο άνοιξε σε 1,5 δευτερόλεπτα. Η στάση που ήρθε το σώμα του ήταν ακριβώς ίδια με αυτή του προηγούμενου σωσιβίου της δοκιμής μας, η προσπάθεια να κολυμπήσει, επίσης είχε τις ίδιες δυσκολίες στο ελεύθερο αλλά ήταν πάλι εύκολο στο ύπτιο.
Δοκιμή αυτόματου φουσκωτού σωσιβίου σε γυναίκα
Η Φλωρεντία ξαναέπεσε στην πισίνα φορώντας το αυτόματο σωσίβιο. Αυτό άνοιξε πάλι σε χρόνο μικρότερο από τον απαιτούμενο πετώντας την όμορφη ναυαγοσώστρια στην επιφάνεια του νερού.
Σε όλες τις δοκιμές, και οι δύο ναυαγοσώστες, δοκιμάζοντας και τα δύο σωσίβια είχαν παρόμοια αποτελέσματα. Η αίσθηση που είχαν, με το αυτόματο αλλά και το manual σωσίβιο, ήταν πολύ καλή, δεν εμπόδιζε, ταίριαζε καλά στο σώμα, δεν πονούσε ούτε κατά τη διάρκεια του πολύ γρήγορου φουσκώματος, ούτε μετά. Το ίδιο συνέβη και με το μικρό μας φίλο, με τη διαφορά ότι δεν του ζητήσαμε να το ανοίξει μέσα στο νερό και δεν του ζητήσαμε να προσπαθήσει να κολυμπήσει σε διάφορα στυλ.
Ένα άλλο σημείο που δοκιμάσαμε και με τους δύο ναυαγοσώστες είναι το ενδεχόμενο του να πέσει κάποιος με αυτόματο σωσίβιο στη θάλασσα χωρίς αισθήσεις και με το πρόσωπο μέσα στο νερό.
Το σωσίβιο σε αυτή την περίπτωση πρέπει να φουσκώσει αυτόματα και γρήγορα, να γυρίσει πολύ γρήγορα το αναίσθητο θύμα και να το διατηρήσει σε αυτή τη στάση, με το σώμα σε γωνία 35 μοιρών με την επιφάνεια της θάλασσας και φυσικά με το κεφάλι ψηλά έξω από το νερό.
Και στις δύο περιπτώσεις που το δοκιμάσαμε, τα σωσίβια ανταποκρίθηκαν άψογα. Ο χρόνος που φούσκωσαν ήταν 1,52?? και 1,49?? και ο χρόνος που χρειάστηκε για να γυρίσουν τα θύματα ανάσκελα ήταν 3,38?? και 3,42??, αυτός είναι σημαντικά μικρότερος χρόνος από τα 5” που ορίζει ο κανονισμός . Από τις φωτογραφίες μπορείτε να δείτε τη στάση του σώματος και το ύψος που βρίσκεται το κεφάλι έξω από το νερό.
Φορώντας το σωσίβιο, όταν αυτό δεν είναι φουσκωμένο, η αίσθηση είναι πολύ καλή. Είναι πολύ ελαφρύ, δεν σφίγγει πουθενά και αφήνει πραγματική ελευθερία κινήσεων η οποία φαίνεται και στη Φλωρεντία η οποία στα διαλλείματα της δοκιμής, έπαιζε με τη μασκότ της πισίνας, τον μικρό φίλο μας Νίκο.
Δοκιμή συμβατικών σωσιβίων
Για να ολοκληρώσουμε το τεστ, κάναμε μια δοκιμή και με συμβατικά σωσίβια, της ίδιας εταιρίας και καταλήξαμε στα εξής:
Τα συμβατικά σωσίβια, σε σχέση με τα φουσκωτά, εμποδίζουν την κίνηση επάνω στο σκάφος. Σε δοκιμή στην πισίνα, η δύναμη άνωσης είναι αρκετά χαμηλότερη από τα προηγούμενα. Το κεφάλι δεν μένει αρκετά έξω από το νερό. Το κολύμπι σε ελεύθερο και πρόσθιο είναι ευκολότερο από τα αντίστοιχα φουσκωτά.
Ο χρόνος που χρειάστηκε για να γυρίσει κάποιος από θέση με το κεφάλι μέσα στο νερό σε θέση ανάσκελα ήταν 5,9??.
Τα φουσκωτά σωσίβια, αυτόματα και μη, το πιθανότερο είναι να μην χρειαστούν ποτέ να λειτουργήσουν. Αν χρειαστεί όμως, θα πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι θα ανταπεξέλθουν όπως πρέπει και θα μας βοηθήσουν σε μια δύσκολη στιγμή. Για το λόγο αυτό, θα πρέπει να τα προσέχουμε, να τα επιθεωρούμε μια φορά το χρόνο τουλάχιστον και να επισκευάζουμε ότι χρειάζεται.
Σε περίπτωση που κάποιος μηχανισμός πυροδοτηθεί, θα πρέπει το σωσίβιο να πάει για service σε κάποιο marina store. Ο χρόνος επιδιόρθωσης είναι μία μέρα και το κόστος 13,9 ευρώ (μηχανισμός και αντικατάσταση μπουκάλας). Τα σωσίβια είναι φτιαγμένα κάτω από πολύ αυστηρές προδιαγραφές. Ο Εξωτερικός αεροθάλαμος είναι ενιαίος και δεν αποτελείται από δύο κομμάτια όπως συμβαίνει με τα περισσότερα σωσίβια του ανταγωνισμού.
Κατά τη διάρκεια των δοκιμών μας, διαπιστώσαμε ότι τα σωσίβια διαθέτουν ιμάντες πλήρως ρυθμιζόμενους ώστε να ταιριάζει το σωσίβιο άνετα σε κάθε σώμα. Αυτό εξασφαλίζει άνεση όσο το φοράς αλλά σε περίπτωση που χρειαστεί να ανοίξει, τέλεια εφαρμογή για να κρατήσει το σώμα στην θέση που χρειάζεται, να αφήνει στο θύμα καλό οπτικό πεδίο, άνεση στην κίνηση και το κεφάλι, όσο γίνεται μακριά από το νερό.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Τα σωσίβια Alpha και Sigma διαθέτουν τα παρακάτω χαρακτηριστικά:
• CE EN396
• CE prEN1095 για τις ζώνες ασφαλείας (Alpha)
• Διπλή κόλληση στις άκρες του αεροθαλάμου για περισσότερη ασφάλεια (Alpha)
• Συμβατότητα του μηχανισμού με τις φιάλες σχεδόν όλων των μεγάλων κατασκευαστών
• Χαμηλό κόστος αγοράς ανταλλακτικού μηχανισμού ενεργοποίησης του σωσιβίου
• Αυτόματος μηχανισμός σχεδιασμένος για ΜΗΔΕΝΙΚΕΣ πιθανότητες ενεργοποίησης από κακοκαιρία ή χτυπήματα
Τα σωσίβια διατίθενται σε χρώμα κόκκινο ή μπλε και σε πέντε τύπους ανάλογα με τους μηχανισμούς (αυτόματος – χειρός) και τους ιμάντες ασφαλείας που διαθέτει.
• Ενηλίκων με μηχανισμό χειρός
• Ενηλίκων με αυτόματο μηχανισμό
• Ενηλίκων με μηχανισμό χειρός και ζώνης ασφαλείας
• Ενηλίκων με αυτόματο μηχανισμό και ζώνη ασφαλείας
• Παιδικό αυτόματο με ζώνη ασφαλείας
Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τους χορηγούς της προσπάθειας αυτής:
Το Αθηναϊκό Ινστιτούτο Ναυαγοσωστικής για τους πρόθυμους ναυαγοσώστες που ταλαιπωρήθηκαν για την πραγματοποίηση αυτής της δοκιμής,
Το Αθλητικό κέντρο Aqua Life για την παραχώρηση της πισίνας, τη βοήθεια και συμπαράσταση σε ότι ζητήσαμε,
Τους ναυαγοσώστες προσωπικά και τέλος το μικρό μας φίλο Νικόλα για τη βοήθεια που μας έδωσαν.