Το κάθετο σχήμα πλώρης της Wally-Η νέα αντίληψη στη σχεδίαση των express mega yachts

Η νέα αντίληψη στη σχεδίαση των express mega yachts

Του Μάκη Ματιάτου

Τα super yachts επιδόσεων κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος στην προτίμηση των yachtsmen. Αυτό, βέβαια, δεν υπαγορεύεται τόσο από τη λογική όσο από τις νέες τάσεις και τα συναισθήματα. Εκτός από το αντικείμενο «παιχνίδι» στη θάλασσα, το πρωτοποριακό και πολυτελές σκάφος αναψυχής αποτελεί το έμβλημα της επιτυχίας και του status κάθε ιδιοκτήτη.

Είναι γεγονός πως ο μόνος τομέας της παγκόσμιας παραγωγής, ο οποίος δεν αντιμετωπίζει προβλήματα είναι αυτός των super yachts, που ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια από τα μεγάλα ναυπηγεία ανά την υφήλιο. Η προσέγγιση αυτή έχει οδηγήσει τη βιομηχανία σε μεγάλες πιένες, ενώ παράλληλα βλέπουμε μοναδικά δείγματα πολυτελών μεγάλων σκαφών να συμπαρασύρουν την τεχνολογία σε νέες παραμέτρους.

Μέσα από την έρευνα και τεχνολογία ξεπήδησε άλλη μία χροιά από το παρελθόν μαζί με όλα τα άλλα παρελκόμενα που αφορούν στη ναυτική παράδοση. Πρόκειται για το κάθετο σχήμα της πλώρης, που άρχισε να εμφανίζεται ξανά σε νέες σχεδιάσεις. Πέρα από την αλλαγή του στυλ στο design, που συνδυάζει το παραδοσιακό με τις μοντέρνες γραμμές των σημερινών πολυτελέστατων super yachts, έρχεται ακόμα μια παράμετρος, η οποία μέχρι τις μέρες μας ήταν αμφισβητούμενη, το κάθετο σχήμα της πλώρης. Η ένσταση σε πρώτη φάση ήταν πως το σκάφος, κάτω από ορισμένες συνθήκες με τον καιρό από πρύμα θα ήταν ευάλωτο σε broaching, εκείνο δηλαδή που συμβαίνει όταν η πρύμη ξενερίζει και τα πηδάλια δεν «πιάνουν» νερό, ενώ η πλώρη καρφώνεται στη θάλασσα, με αποτέλεσμα το σκάφος να γυρίζει ανεξέλεγκτα με την μπάντα στο κύμα και να ανατρέπεται. ?λλο ένα στοιχείο κατά της κάθετης πλώρης που προκαλούσε συζήτηση, ήταν η μειωμένη ευστάθεια πορείας που θα μπορούσε να παρουσιάσει. Οι αντιρρήσεις όμως εξανεμίστηκαν, όταν ολοκληρώθηκαν οι δοκιμές σε ειδικές δεξαμενές για model testing του Wallypower 118, ενός πρωτοποριακού μοντέλου που θυμίζει σκάφος stealth, όπως σε κάποιο έργο του James Bond.

Εκ πρώτης όψεως το design του συγκεκριμένου μοντέλου υψηλών επιδόσεων δίνει την εντύπωση σχεδιαστικού λάθους. Όμως, οι σχεδιαστές του με επικεφαλής τον Giuseppe Marchetti ήξεραν πολύ καλά τι έκαναν. Ήταν η πρώτη παγκόσμια παρουσίαση ενός σκάφους επιδόσεων, πάνω στο οποίο τόλμησαν να σχεδιάσουν μια κάθετη πλώρη. Με μια πολύ έξυπνη σχεδίαση κατόρθωσαν να παντρέψουν την κλασική κάθετη πλώρη με το υπερμοντέρνο υπόλοιπο σκάφος, προσθέτοντας αρκετό teak και άλλα στοιχεία retro. Κατά τα άλλα, το σκάφος κάτω από την ίσαλο είναι ένα ακόμα ταχύπλοο mega yacht με γάστρα σχήματος βαθέος V, με όλα τα θετικά στοιχεία που δίνει αυτή η μορφή. Το Wallypower 118 δοκιμάστηκε με μεγάλη επιτυχία για ταχύτητες μεγαλύτερες από 60 κόμβους σε tank test στο SSPA Institute της Σουηδίας, που δίκαια κατέχει τη φήμη ενός από τα καλύτερα κέντρα δοκιμών. Επίσης το μοντέλο δοκιμάστηκε και στο wind tunnel της Ferrari.

Η ναυπήγηση του σκάφους έγινε από τη γνωστή σε όλους μας Intermarine και σίγουρα αποτελεί ένα πρωτοποριακό δείγμα υψηλής τεχνολογίας, με τη χρησιμοποίηση FRP (fiber reinforced plastics), αφού πέρα από τις ενισχυμένες ίνες γυαλιού (GRP) χρησιμοποιήθηκαν και ίνες άνθρακα, καθώς και honeycomb για τα μέρη που κατασκευάστηκαν με τεχνολογία σάντουϊτς. Η μηχανοκίνησή του βασίζεται σε τρεις waterjets KaMeWa (κοντινά θαλασσινά μοντέλα με τους κινητήρες των ελικοπτέρων Chinook), που με τους 5.600 ίππους τους μπορούν να κινήσουν το σκάφος άνετα στους 40 κόμβους, ενώ σε φουλ στροφές μπορούν να το κάνουν να πετάει κοντά στους 60 κόμβους. Για τις μανούβρες και χαμηλότερες ταχύτητες υπάρχουν ακόμα δύο 370άρες Cummins, που κινούν δύο από τα waterjets με κοινούς μειωτήρες.

Για να ξαναγυρίσουμε στα υποτιθέμενα «κακά» της κάθετης πλώρης, ο αντίλογος είναι τα αποτελέσματα των tank tests και οι δοκιμές στη θάλασσα. Πέρα, όμως από αυτά, υπάρχουν και τα δύο κυριότερα θετικά στοιχεία που προσφέρει η κάθετη σχεδίαση της πλώρης. Πρώτον, στην κυριολεξία διαθέτει κανείς «πιο πολύ» σκάφος σε σύγκριση με ένα άλλο του ιδίου μήκους. Εκεί που στην κλασική σχεδίαση της προεξοχής της πλώρης πέρα από την ίσαλο που ουσιαστικά προσφέρεται μόνο για τη φύλαξη της άγκυρας και της καδένας, στην περίπτωση της κάθετης πλώρης υπάρχει στη διάθεσή μας ολόκληρο το βάθος του σκάφους καθΆ όλο το μήκος του, κερδίζοντας έτσι σε εσωτερικό όγκο για τις καμπίνες κ.λπ. Δεύτερον, σε ένα σκάφος με δεδομένο ολικό μήκος, η κάθετη πλώρη προσφέρει μεγαλύτερη ίσαλο, που όπως ξέρουμε του δίνει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα ταχύτητας σε σχέση με άλλα του ιδίου ολικού μήκους. Αυξάνοντας τη σχέση μήκους/πλάτους, το σκάφος και πιο γρήγορο είναι και πιο γλυκά καβαλάει το κύμα αλλά και προσφέρει καλύτερη ανταπόκριση στους χειρισμούς.

Στα χρόνια που ακολουθούν πολλά νέα και πρωτοποριακά στοιχεία έρχονται να συμπληρώσουν τα σημερινά δεδομένα στη σχεδίαση και τη ναυπήγηση των mega yachts και όχι μόνο. Η τεχνολογία στον τομέα του σκάφους αναψυχής έχει πάρει το δρόμο της και τρέχει πολύ πιο γρήγορα, χάρις στην ανάπτυξη του σκάφους αναψυχής και τον πυρετό των παραγγελιών, που συσσωρεύονται στα βιβλία των μεγάλων ναυπηγείων.