Εκκίνηση Diesel εν ψυχρώ – Για τις κρύες μέρες του χειμώνα
Μηχανές σκαφών
Εκκίνηση… εν ψυχρώ
Για τις κρύες μέρες του χειμώνα
Του Μάκη Ματιάτου
Πολλές φορές, μια κρύα μηχανή Diesel δεν παίρνει μπρος χωρίς βοήθεια. Με την προϋπόθεση πως δεν συμβαίνει τίποτα άλλο, η διαδικασία είναι απλή.
Οι μηχανές Diesel σπάνια δημιουργούν προβλήματα στην εκκίνηση. Αν όλα είναι ελεγμένα, δηλαδή αν η βαλβίδα των καυσίμων είναι ανοικτή και υπάρχει
παροχή, αν δεν χρειάζεται εξαέρωση του συστήματος ή αν το φίλτρο του αέρα είναι καθαρό και υπάρχει ικανοποιητική παροχή, τότε η μόνη αιτία για τη δυσκολία στην εκκίνηση είναι η θερμοκρασία. Το φαινόμενο αυτό είναι κοινό για όλες τις μηχανές, ακόμα και τις βενζινομηχανές, όπως αυτές των αυτοκινήτων, όταν προσπαθούμε να βάλουμε μπρος κάποιο κρύο χειμωνιάτικο πρωινό.
Ένας τρόπος να πάρει μπρος η μηχανή μας είναι, αφού αφαιρέσουμε το φίλτρο, να βάλουμε την παλάμη μας πάνω στην εισαγωγή του αέρα, περιορίζοντας έτσι την ποσότητά του, που εισέρχεται στους κυλίνδρους, ενώ παράλληλα πατάμε τη μίζα. Αυτό μειώνει τη συμπίεση και βοηθάει τη μηχανή να πάρει λίγες στροφές. Στη συνέχεια, με τη μίζα πατημένη, αφήνουμε την ελεύθερη εισαγωγή του αέρα, βγάζοντας το χέρι μας. Συνήθως αυτό είναι αρκετό για να πάρει μπρος η μηχανή μας.
Αν είναι δυνατόν, πριν επιχειρήσουμε την παραπάνω διαδικασία, βγάζουμε όποιο μηχάνημα εξαρτάται ή παίρνει κίνηση από τη μηχανή, όπως είναι το ψυγείο, οι αντλίες κ.λπ. με εξαίρεση βέβαια το alternator, το οποίο δεν αποσυνδέουμε ποτέ σε τέτοια περίπτωση. Αυτό uα βοηθήσει αρκετά, γιατί αφαιρεί ένα μεγάλο φορτίο από την εκκίνηση. Όπως είναι λογικό, τη διαδικασία αυτή επιχειρούμε μόνον όταν η μηχανή είναι κρύα. Προσοχή. Δεν κλείνουμε ποτέ την εισαγωγή του αέρα στους κυλίνδρους όταν η μηχανή δουλεύει. Στο εμπόριο υπάρχουν βέβαια και τα διάφορα βοηθητικά για την εκκίνηση, που όμως καλό είναι να τα αποφεύγουμε και να καταφεύγουμε σΆ αυτά μόνο σαν τελευταία λύση. Αυτά τα βοηθητικά συνήθως τείνουν να εκρήγνυνται, πριν το πιστόνι της μηχανής φτάσει να ολοκληρώσει τη διαδρομή του, με αποτέλεσμα να ζορίζεται ο κινητήρας. Αν καταφύγουμε σε τέτοια λύση, καλό είναι να βρέξουμε με το ειδικό σπρέϋ της εκκίνησης ένα κουρελάκι και να το κρατήσουμε πάνω στην εισαγωγή του αέρα, αντί να ψεκάσουμε απευθείας.
Η παραπάνω διαδικασία εκκίνησης αφορά μόνον την περίπτωση, που η μηχανή είναι κρύα και όχι όταν δεν έχει δουλέψει για πολύ καιρό, όπως συμβαίνει με τον παροπλισμό του σκάφους. Στη δεύτερη αυτή περίπτωση ο τρόπος να πάρει μπρος είναι διαφορετικός.