Σκάφη Cigarette – The American Offshore Legend
Παρουσιάσεις σκαφώνCigarette Racing Team
The American Offshore Legend
Του Γεράσιμου Θαλασσινού
Το slogan του θρυλικού ονόματος στο χώρο της «σφήνας» της θάλασσας είναι «αν έχετε δει ένα Cigarette, έχετε δει μόνο ένα…», που απλά υποδηλώνει πως, κάθε σκάφος είναι μοναδικό, έχει το δικό του χαρακτήρα αντικατοπτρίζοντας παράλληλα και την προσωπικότητα και status του ιδιοκτήτη του.
Οι θρύλοι χτίζονται, δεν γέννιουνται. Το να είναι κανείς ιδιοκτήτης ενός Cigarette δεν σημαίνει μόνο πως είναι λάτρης της ταχύτητας, αλλά και yachtsman με το δικό του δυνατό χαρακτήρα και γνώμη, αλλά και «πιστεύω» σε ένα πραγματικό θρύλο. Ένα Cigarette δεν είναι απλά ένα σκάφος, αλλά ένας ολόκληρος τρόπος ζωής και αντίληψης. Απόδειξη είναι όλα τα μεγάλα ονόματα, που με τον ένα τρόπο ή τον άλλο συνέβαλαν στο χτίσιμο αυτού του θρύλου.
Ανατρέξαμε στη ιστορία της Cigarette, από την πρώτη της στιγμή μέχρι σήμερα και είδαμε πως το όραμα ενός ανθρώπου έφερε την επανάσταση στο χώρο της ναυπήγησης του ταχυπλόου επιδόσεων …για πάντα. Πολλοί φίλοι της γρήγορης πλεύσης, βλέποντας μια «σφήνα» στο νερό, αυτόματα την αποκαλούν Cigarette, αν και υπάρχουν πολλά ναυπηγεία, που ειδικεύονται σε γρήγορα σφηνοειδή σκάφη επιδόσεων. ΓιΆ αυτό λέμε πως το όνομα Cigarette είναι ένας θρύλος, που δεν θα σβήσει ποτέ. Με άλλα λόγια, η λέξη Cigarette έχει φτάσει να είναι συνώνυμη με το top σε αγωνιστικά σκάφη επιδόσεων.
Ο θρύλος και η ιστορία του είναι κάτι, που σίγουρα ενδιαφέρει όλο και περισσότερους Έλληνες φανατικούς τις αγωνιστικής μηχανοκίνησης. Για αυτούς τους ένθερμους «γρήγορους» yachtsmen ανατρέξαμε στην πορεία του θρύλου, η ιστορία του οποίου ξεκινά το 1969. Το ναυπηγείο της Cigarette Racing Team αρχίζει στο θρυλικό χώρο της 188ης οδού, που στη συνέχεια έγινε γνωστή σαν Thunderboat Row. Ο πιο διάσημος κατασκευαστής Don Aronow κερδίζει τον UIM αγώνα πρωταθλήματος με το δικό του 32άρι Cigarette. Στη συνέχεια, αποσύρεται από την ενεργό αγωνιστική δράση έχοντας κερδίσει οκτώ διεθνείς αγώνες και 16 αγωνιστικά ρεκόρ.
Το 1970 βρίσκει το πρώτο μοντέλο παραγωγής στο νερό, ένα 28Άαρι open fishing με δυο MerCruiser 160 ίππων. Την ίδια χρονιά, ο Don Aronow ξεκινά τη γραμμή παραγωγής του αρχικού αγωνιστικού Cigarette 32Ά. Το πρώτο σκάφος πωλείται στον Ιταλό πιλότο Vincenzo Balestrini και το δεύτερο στον Carl Kiekhaefer, το «Aeromarine» του οποίου, εξοπλισμένο με δίδυμες MerCruiser των 475 ίππων κερδίζει τον αγώνα Hennessey Key West με πιλότο τον Dr. Bob Magoon. Ο Magoon έλαβε μέρος σε πέντε ακόμα events και στην Open Class Championship των ΗΠΑ.
Το 1971, αρκετά σκάφη Cigarette, μεταξύ των οποίων το «Black Tornado II» του Balestrini κερδίζει συνέχεια κούρσες όλη τη σαιζόν. Το «Aeromarine» κερδίζει το American Championship και οι Bill Winsnick και Bobby Moore κατακτούν το παγκόσμιο πρωτάθλημα με ένα 32Ά Cigarette, το «Boss O Nova II».
Το 1973, ο τότε Πρέσβης των ΗΠΑ στην Κίνα George Bush Senior, ο μετέπειτα Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών και πατέρας του σημερινού Προέδρου, αποκτά το πρώτο του Cigarette 28Ά Standard «Fidelity». Αργότερα, ως Πρόεδρος πλέον, γίνεται ο ευτυχής ιδιοκτήτης αρκετών σκαφών Cigarette.
Ένα 35Ά Cigarette, το «Dry Martini II» με δίδυμους Kiekhaefer Aeromarine κινητήρες των 600 ίππων κερδίζει το δεύτερο συνεχόμενο παγκόσμιο πρωτάθλημα για τον Carlo Bonomi. Είναι η χρονιά, που λανσαρίστηκε το 36Ά «Awesome», που είχε μεγάλη απήχηση ανάμεσα σε γαλαζοαίματους της εποχής εκείνης, όπως ο Βασιλιάς Carlos της Ισπανίας, ο Βασιλιάς Hussein της Ιορδανίας, η Πριγκίπησα Καρολίνα του Μονακό και ο Βασιλιάς της Σουηδίας, οι οποίοι το παρήγγειλαν. Την ίδια χρονιά, ο Bob Magoon κερδίζει το βραβείο Charles F. Chapman για το χρόνο που σημείωσε στην κούρσα Miami to New York, μια διαδρομή 1.257 μιλίων σε 22:41/75, με 40Ά Cigarette και κινητήρες των 500 ίππων. Ο Rocky Aoki κερδίζει την τελευταία κούρσα του αγώνα Miami-Nassau με το πρώτο του 35Ά Cigarette.
Και η μακρά ιστορία των επιτυχιών συνεχίζεται το 1976 με τον φημισμένο πιλότο αγώνων αυτοκινήτων, τον Roger Penske, που μαζί με τον Bob Magoon κερδίζουν το Hennessey Grand Prix με το δικό του 40Ά Cigarette.
Ο θρύλος που ακούει στο όνομα Tom Gentry φέρνει πίσω στην Αμερική το κύπελο Sam Griffith Cup World Championship με το 35Ά Cigarette «American Eagle». Την ίδια χρονιά, ο Rocky Aoki κερδίζει οκτώ αγώνες με το 35άρι «Benihana Spirit», ενώ ο Bob Nordskog, με το 35άρι του «American Viking II» σπάει το παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας με 90,55 μίλια την ώρα.
Cigarette 35Ά Mistress είναι το σκάφος που κάνει ντεμπούτο το 1977. «Sexy, με φίνες γραμμές και πολύ δυνατό, το Mistress αποτελεί μια βελτίωση του προηγούμενου Awesome κατά τον Aronow, που συνεχίζει λέγοντας πως «συμπεριφέρεται όπως ακριβώς μια ερωμένη θα πρέπει…». Η σειρά των επιτυχιών του Don Aronow με οκτώ νίκες από το 1969 σπάει από το Βρετανό Michael Doxford, που κατακτά εννέα νίκες με ένα ζευγάρι Cigarettes σχεδιασμένα και κατασκευασμένα από τον Aronow, εξοπλισμένα με κινητήρες MerCruiser. O Don Aronow μπαίνει στο Sports Hall of Fame της Florida.
Ο Bill Martin, με το σκάφος του, ένα 39άρι Cigarette «Bounty Hunter» κερδίζει οκτώ αγώνες μέσα στο 1978 και «χτυπάει» 88,9 μίλια την ώρα σε παγκόσμιο επίπεδο. Την ίδια χρονιά, η Betty Cook γίνεται η πρώτη γυναίκα που κερδίζει το βρετανικό «in» για την εποχή τρόπαιο του αγώνα Cowes-Torquay-Cowes με ένα 36Ά Cigarette, το «Kaama».
Ο Don Aronow πουλάει τη Cigarette στην Halter Marine το 1979 και αφοσιώνεται σε άλλα ενδιαφέροντα. Όμως, το αίμα νερό δεν γίνεται. Δημιουργεί ένα άλλο ναυπηγείο, όπου σχεδιάζει και πραγματοποιεί νέες ιδέες. Το 1980 τον βρίσκει να δημιουργεί την Squadron XII, όπου σύμφωνα με το συμβόλαιο δεν μπορεί να φτιάξει περισσότερα από 12 σκάφη το χρόνο. Τον επόμενο χρόνο, η Halter Marine δίνει την ευκαιρία στον Aronow να αγοράσει πίσω τη Cigarette, πράγμα που δέχεται και έτσι η Squadron XII συγχωνεύεται στην Cigarette. Την ίδια χρονιά κατατίθεται και το λογότυπο της Cigarette.
Βρισκόμαστε στο 1981. Ο Jerry Jacoby κερδίζει το World Champion Griffith Cup με ένα μοναδικό 37Ά5 Cigarette με κινητήρες Hawk. Παράλληλα, ο νεοεμφανιζόμενος Eddie Tortta, ξεπερνώντας τις καιρικές αντιξοότητες, κερδίζει το Bacardi Cup με το δικό του 39Ά Cigarette «Rampage».
Ο Don Aronow πουλάει το 1982 για τελευταία φορά τη Cigarette στον Jerry Jacoby της Hawk Engines. Το 1984, ένας άλλος γίνεται ο νέος ιδιοκτήτης του θρυλικού ονόματος. Την ίδια χρονιά, ο Γιαπωνέζος O. Nakajima κερδίζει στο Τόκιο την κούρσα Atami Cup με ένα 28Ά Cigarette και κινητήρες 400 ίππων Cruiser Cyclone.
Είμαστε στο 1985. Ένα νέο 24άρι Cigarette με ένα κινητήρα, το Firefox εμφανίζεται στο ναυτικό σαλόνι του Miami. Την ίδια χρονιά, το όνομα Cigarette κατοχυρώνεται στην Ευρώπη.
Μια επανασχεδίαση και πιο βελτιωμένη έκδοση του παλιού 35Ά έρχεται το 1986 να συνεχίσει τη λαμπρή καριέρα του. Πρόκειται για το 35Ά Caf Racer, με πιο αρμονικές γραμμές, πατενταρισμένα flush hatches, και άλλες λεπτομέρειες, που δίνουν ένα ξεχωριστό φινίρισμα και πιο αεροδυναμικό look.
Επανασχεδίαση και το 1987 του παλαιότερου 38ΆCigarette, που μετονομάζεται σε Top Gun S. Το μοντέλο αυτό παραμένει μέχρι σήμερα ένα από τα μακροβιότερα και πιο επιτυχημένα του ζωντανού θρύλου της Cigarette. Την ίδια χρονιά λανσάρεται και το 31Ά Decathlon, σαν center-console και εξωλέμβιους κινητήρες για όλα τα είδη των θαλασσινών δραστηριοτήτων. Παράλληλα, βασισμένο στο Decathlon, ένα ακόμα μοντέλο βλέπει το φως με την ονομασία 31Ά Bullet, που παραπέμπει στο ομώνυμο έργο του Steve McQueen και το οποίο συνδυάζει επιδόσεις σε ταχύτητα με ανέσεις στην καμπίνα. Και ένα δυσάρεστο στη χρονιά αυτή. Ο Don Aronow πέφτει από σφαίρα στην 188 οδό, εκεί δηλαδή απΆ όπου ξεκίνησαν όλα.
Σειρές Platinum για το 38Ά Top Gun και 35Ά Caf Racer λανσάρονται το 1989, με πλούσιο επιπλέον εξοπλισμό για υψηλές επιδόσεις και status ιδιοκτήτες.
Το επαναστατικό 42 Revolution 188” λανσάρεται με νέες γραμμές hull και deck. Το πολύ πετυχημένο best seller στην Ευρώπη μοντέλο παίρνει το όνομά του από την οδό (188), όπου «γεννήθηκε». Το Hard Candy, ένα 42άρι Cigarette έγινε διάσημο από το design της βαφής του.
1992. Ένα νέο 46άρι με το όνομα Rough Rider κάνει την επίσημη πρώτη του εμφάνιση και προστίθεται στη γκάμα της Cigarette. Την επόμενη χρονιά, το 1993, το 38Ά Evolution με τρεις κινητήρες βλέπει το φως και εξάγεται στην Ευρώπη.
Το 1994 μια νέα εταιρεία δημιουργείται. H Cigarette Racing Team Inc. των Bob Torter και Craig Barrie. Τον αμέσως επόμενο χρόνο επαναπαρουσιάζεται με το γαλλικό όνομα Cacu, που σημαίνει «φιγουρατζής».
Είμαστε στο 1997. Δύο νέα μοντέλα έρχονται στην επικαιρότητα. Το ρπώτο είναι το 42Ά Tiger, βασισμένο στις γραμμές του Revolution και το 33Ά Open, με κεντρική κονσόλα, που απευθύνεται σε φίλους της κρουαζιέρας και του ερασιτεχνικού ψαρέματος.
1998. Η νέα τεχνολογία έρχεται να αντικαταστήσει την παλιά. Η μέθοδος vacuum bag αναπτύσσεται για να προσφέρει το απόλυτο στην κατασκευή αλλά και την αφαίρεση τυχόν φυσαλίδων αέρα από τα καλούπια. Παράλληλα, η σχεδίαση φτάνει σε επαναστατικά επίπεδα. Το F-2 λανσάρεται, βασισμένο στη γάστρα του συμβατικού Top Gun, για τους φιλόδοξους φίλους των αγώνων. Το νέο F-2 κερδίζει το SBI World Championship από τον πρώτο του κιόλας αγώνα, με πιλότο από τον τότε Πρόεδρο της Cigarette Craig Barrie και τον Scott Smith.
Τα Cigarette 50Ά Aventura και Heritage 45 με κινητήρες πετρελαίου κατασκευάζονται από την Otam στην Ιταλία, κάτω από το όνομα της Cigarette. Έτος 1999. Είναι η εποχή προετοιμασίας για την είσοδο στον 21ο αιώνα. Η Cigarette εισάγει τεχνολογία stepped bottom στις γάστρες, αλλάζει ταπετσαρίες και γενικά το look της και αυξάνει την παραγωγή. Το 2000 38Ά Top Gun T/S με twin step (κλιμακωτή γάστρα δύο επιπέδων) εμφανίζεται προς το τέλος της αγωνιστικής σαιζόν του 1999. Τότε, ο ιδιοκτήτης της Cigarette Jack Cabassa και ο dealer του Miami Phil Lipschutz κερδίζουν το τρόπαιο του New York City Grand Prix αγωνιζόμενοι κόντρα σε ένα στόλο από 19 F-2 σκάφη. Η ομάδα συνεχίζει κερδίζοντας και το SBI National Championship στις Μπαχάμες.
Σωτήριον έτος 2000. Το 500ο Top Gun αφήνει το ναυπηγείο στις ΗΠΑ για έναν γύρω προώθησης στην Ευρώπη, που πλέον είναι ένας πολύ σημαντικός «πελάτης». Το 35Ά Playboy Edition που παρουσιάζεται, σε συνεργασία με το ομώνυμο περιοδικό και τη συμμετοχή των bunnies, έκλεψε την προσοχή του ανδρικού πληθυσμού σε διάφορα αγωνιστικά events. Παράλληλα, το 38Ά Top Gun T/S επαναλαμβάνει τις επιτυχίες και κερδίζει των τίτλο του παγκόσμιου πρωταθλητή στο Key West.
Το 2001, το 36Ά Gladiator λανσάρεται σαν ραφινάτο και σε πιο «ελαφριά» φόρμα από το Top Gun. Ο Michael Karsenti του περιοδικού Yachts International κερδίζει το SBI στο Miami. Το Team Virgin παίρνει το Open Cockpit στο σιρκουί APBA Offshore και κερδίζει στην κλάση F-2 δύο πρωταθλήματα, ένα εθνικό και ένα παγκόσμιο. Την ίδια χρονιά παρουσιάζεται το 42Ά Twin Step με δίδυμες Mercury HP 575 Sci, για να δώσει μια άλλη διάσταση επιδόσεων στο δημοφιλέστατο 42άρι. Το 30Ά Mystique κάνει το ντεμπούτο του.
Αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος και πάλι το 2002. Ένας επιχειρηματίας ονόματι Skip Braver παίρνει το τιμόνι της Cigarette με σκοπό να βελτιώσει ακόμα περισσότερο τα σκάφη και τη φίρμα γενικότερα. Επανάσταση φέρνει το Stealth 46Ά project, που προσφέρει λίγο από πολεμική, από yachting και από διαστημική υψηλή τεχνολογία. Το 2002, στο ναυτικό σαλόνι του Miami εμφανίζεται το 600ο Top Gun. Το 35Ά Cigarette μετονομάζεται σε Mistress, στη μνήμη του Don Aronow και του αρχικού 35Ά. Το 46Ά Rider κερδίζει το βραβείο PowerboatΆ s “V” Bottom της χρονιάς.
Το 42Χ νεοσχεδιασμένο hull και deck κάνει ντεμπούτο στο Poker Run circuit με πλήρωμα τον Πρόεδρο της εταιρείας Skip Braver και τον Neil Hernandez. Είμαστε ήδη στο 2003 και στην πόλη Aventura επαναπροσδιορίζονται περιοχές από βιομηχανικές σε οικιστικές, μεταξύ των οποίων και η ιστορική οδός 188. Έτσι, ύστερα από 40 περίπου χρόνια παραγωγής ταχυπλόων σκαφών, οι μέρες της Thunderboat Alley είναι μετρημένες.
Θα μείνουμε στο 2003, γιατί είναι χρονιά πολλών εξελίξεων. Δυο νέα προηγμένα μοντέλα έρχονται στο φως στο σαλόνι του Fort Lauderdale, το 46Ά American Muscle και το 46Ά Rum Runner. Το πρώτο δοκιμάζεται για πρώτη φορά με δίδυμες Mercury Racing των 1.075 ίππων και superchargers η κάθε μία. Το δεύτερο, θυμίζει την έμπνευση του Don Aronow σχετικά με το αρχικό όνομα του Cigarette.
Και φτάνουμε στο 2004, όπου η Cigarette Racing Team μεταφέρεται στο νέο υπερσύγχρονό της «σπίτι», στην Operloca της Florida. Το νέο ναυπηγείο, με το χώρο παραγωγής, τα γραφεία, την έκθεση και το κατάστημα λιανικής απλώνεται σε μια έκταση 42.672 τετραγωνικών μέτρων και παίρνει πιστοποίηση για τις Mercury 1075 και 850. Από το νέο ναυπηγείο βγαίνουν τα δύο πρώτα σκάφη, το 46Ά Strip Poker και το 45Ά Maximus Center Drive. Την ίδια χρονιά ακολουθεί το 30Ά Vice, Που κάνει ντεμπούτο στο σαλόνι του Fort Lauderdale.
Το 2005 κάνει την εμφάνισή του ένα ακόμα επαναστατικό μοντέλο, το 39Ά Top Gun, που ξεσηκώνει τους φίλους του είδους. Το νέο 39άρι κερδίζει το βραβείο Powerboat “V” Bottom της χρονιάς. Η σειρά American Muscle συνεχίζεται με την προσθήκη των τύπων ΑΜΙΙ και ΑΜΙΙΙ. Υπάρχουν, όμως και τα δυσάρεστα. Ο τυφώνας Wilma χτυπά τη νότια Florida και προκαλεί σοβαρές ζημιές στις εγκαταστάσεις της Cigarette.
Βρισκόμαστε στο 2006. Λανσάρεται το 38Ά Top Gun GT στο σαλόνι του Fort Lauderdale. Ο «εκσυγχρονισμός» του Top Gun περιλαμβάνει ολοκληρωτική επανασχεδίαση του deck, του cockpit, του hatch του μηχανοστασίου, αλλά και του εσωτερικού. Κάνει την επίσημη πρώτη του εμφάνιση το νέο 50Ά Marauder στο σαλόνι του Miami. Το μοντέλο αυτό έρχεται να απαντήσει στην απαίτηση των Ευρωπαίων φίλων της Cigarette για ένα μεγαλύτερο σκάφος.
Το 2008 βρίσκει τη Cigarette Racing Team στα καλύτερά της, με τρεις σειρές σκαφών για όλα τα γούστα.
Σειρά High Performance
50Ά Marauder
46Ά Rider XP
42Ά X
39Ά Top Gun Unlimited
38Ά Top Gun GT (International)
38Ά Top Gun
Σειρά Center Console
39Ά Top Fish
Σειρά Sport Cruiser
49Ά Grand Sport
Για περισσότερες πληροφορίες στα μοντέλα της Cigarette, που αποτελούν τον ορισμό του ταχύπλοου σκάφους αναψυχής μπορείτε να απευθυνθείτε στην Motocraft AE, Λεωφ. Αλίμου 48, 174 55 ?λιμος, τηλ. 210.98.88 288, fax 210.98.50.102, www.motocraft.gr, [email protected]