Σκάφη με σχήμα γάστρας SeaV² – Η συνεχώς μεταβαλλόμενη γωνία deadrise

Η συνεχώς μεταβαλλόμενη γωνία deadrise

Του Ιάσονα Θαλασσινού

Υπάρχουν αρκετά συστήματα για τη σχεδίαση της γάστρας βαθέος V, σε μια συνεχή εξέλιξη για τη μείωση της τριβής στις μεγάλες ταχύτητες, αλλά και τη βελτίωση των συνθηκών στο ταξίδι, όπως για παράδειγμα η εγκάρσια ευστάθεια, η ευστάθεια πορείας, η στεγνή πλεύση, οι καλύτερες επιδόσεις και η οικονομία στα καύσιμα. Ένα από αυτά τα συστήματα είναι και το SeaV².



Για να μιλήσουμε με δεδομένα, η σχεδίαση της γάστρας όλων των μοντέλων του αμερικάνικου ναυπηγείου Grady White για παράδειγμα, ξεκινάει από το σύστημα SeaV² Hull, που σχεδιάζεται αποκλειστικά για το ναυπηγείο από την C. Raymond Hunt Associates, την εταιρεία που επινόησε και παρουσίασε πρώτη το μεταβλητό σχήμα V της γάστρας. Ας δούμε μερικά από τα κυριότερα στοιχεία του συστήματος.



Το συνεχώς μεταβαλλόμενο σχήμα V της γάστρας δίνει πιο γλυκιά πλεύση με μεγαλύτερη ευστάθεια πορείας. Το σχήμα της γάστρας των Grady White δεν έχει σε κανένα σημείο το ίδιο deadrise. Η γωνία συνεχώς οξύνεται από την πρύμη προς την πλώρη, όπως φαίνεται στα σχήματα 1 και 2. Με το σύστημα SeaV² και με ένα deadrise 20º στην πρύμη, στη μέση του σκάφους θα φτάσει τις 30º, περισσότερο και από το πιο ακραίο παλαιότερο βαθέος V σχήμα. Το πιο οξύ σχήμα στην πλώρη δίνει ακόμα πιο μαλακή πλεύση και είσοδο στο κύμα. Μικρότερο V στην πρύμη, σε συνδυασμό με πλατύτερα chines, προσφέρει μεγαλύτερη εγκάρσια ευστάθεια όταν δεν κινείται το σκάφος, ή ψαρεύει κινούμενο αργά, όπως συνήθως συμβαίνει με τα ερασιτεχνικά ψαράδικα.



Το σύστημα SeaV² προσφέρει «περπάτημα» στο σκάφος, σαν αυτό να βρίσκεται πάνω σε ράγες. Οι σειρές από σφήνες που περιλαμβάνονται στη σχεδίαση του συστήματος δημιουργούν μια απίστευτα μεγάλη δύναμη ευστάθειας και αντίστασης στην κλίση ακόμα και με το κύμα από την μπάντα ή από πρύμα (σχ. 3). Αντίθετα με άλλα συστήματα, η γάστρα δεν διαθέτει κουρμπαριστές γραμμές, που «συγχέουν» την κατακόρυφη έννοια συμπεριφερόμενες σαν ένα στρογγυλό τόπι μέσα στο νερό, που δεν έχει πάνω και κάτω.



Τα chines και τα spray rails τώρα έχουν και αυτά μια σημαντική δουλειά να κάνουν, εξοστρακίζοντας και εκτρέποντας το νερό προς τα κάτω, με αποτέλεσμα να έχουμε μια στεγνή πλεύση. Αν παρατηρήσουμε τα απόνερα σε κάλμα μιας γάστρας SeaV² θα διαπιστώσουμε πως, αντί για δύο κύματα, ένα της πλώρης και ένα της πρύμης, όπως συμβαίνει σε συμβατικές γάστρες, έχουμε τρία (σχ. 4), που το ενδιάμεσο τρίτο οφείλεται στην εκτροπή του νερού. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο με μία γάστρα SeaV² έχουμε πολύ πιο στεγνή πλεύση, χωρίς νερά στο κόκπιτ.



Ένας ακόμα σημαντικός παράγοντας της γάστρας SeaV² είναι και η οικονομία στα καύσιμα, σε συνδυασμό με μαλακότερη πλεύση. Ένα SeaV² σκάφος ταξιδεύει με οξεία είσοδο της πλώρης στο κύμα, ενώ η συνεχώς μεταβαλλόμενη γωνία deadrise δημιουργεί άντωση, που σηκώνει το σκάφος καθώς αυτό περνάει από το κύμα. Έτσι, οι τριβές μειώνονται στο ελάχιστο, με αποτέλεσμα να έχουμε καλύτερη απόδοση με μικρότερο κόστος καυσίμων, που σημαίνει οικονομία, σε εποχές που οι τιμές τους έχουν ξεπεράσει κάθε προηγούμενο.