Έλεγχος Σκάφους – Επιθεώρηση Μηχανολογικών.

Μέχρι τώρα σε αυτή την σειρά άρθρων για τον σωστό έλεγχο ενός σκάφους είδαμε ορισμένα σημαντικά σημεία που πρέπει να προσέξουμε κατά την επιθεώρηση ενός μεταχειρισμένου σκάφους τόσο στην γάστρα του όσο και στην ηλεκτρολογική του εγκατάσταση.

Στο τρίτο και τελευταίο μέρος της σειράς θα δούμε κάποια απλά αλλά σημαντικά βήματα στον έλεγχο των μηχανολογικών ενός σκάφους.

Ο πετρελαιοκινητήρας είναι το σημαντικότερο από αυτά και χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή κατά την αξιολόγηση του, διότι πέρα από το γεγονός ότι είναι εξοπλισμός ζωτικής σημασίας για ένα σκάφος, απαρατήρητες ζημιές μπορεί να στοιχίσουν αρκετά για την επισκευή τους.

IMG_8810_1

Σε αυτό το άρθρο θα εξηγήσουμε τους ελέγχους που πρέπει να γίνουν στην στην μηχανή του ώστε να γνωρίζει πλήρως ο υποψήφιος αγοραστής τυχόν προβλήματα ή εργασίες που θα χρειαστεί να γίνουν αν προχωρήσει στην αγορά του σκάφους.

Τα παραπάνω βέβαια δεν απευθύνονται μόνο σε κάποιον που θέλει να αγοράσει ένα σκάφος. Απευθύνονται και σε αυτόν που θέλει να ελέγχει περιοδικά το σκάφος του, ώστε να προλαμβάνει απρόοπτες βλάβες και να είναι πάντα σωστά προετοιμασμένος, ώστε να χαίρεται χωρίς προβλήματα την ομορφιά της θάλασσας.

Ας δούμε λοιπόν ορισμένα από τα βασικά σημεία ελέγχου στην μηχανή ενός σκάφος και τι πρέπει να προσέξει ο κάθε υποψήφιος αγοραστής για να έχει το κεφάλι του ήσυχο.

Πετρελαιοκινητήρας

caterpillar marine engine

Μια και η πλειοψηφία των εσωτερικών μηχανών σε σκάφη είναι πετρελαιοκινητήρες θα μιλήσουμε περισσότερο για αυτές.  Ας δούμε λοιπόν κάποια βασικά σημεία που χρειάζεται να ελέγξουμε στην μηχανή χωρίς να είναι σε λειτουργία:

Ώρες Λειτουργίας:

Το πρώτο και σημαντικότερο πράγμα που πρέπει να ξέρετε σε μια μηχανή είναι οι ώρες λειτουργίας της. Σαν γενικός κανόνας είναι ότι καλοδιατηρημένες μηχανές μπορούν να κάνουν και 5000Hr ανάμεσα σε γενικές επισκευές. Επίσης ζητήστε να μάθετε αν γίνονται περιοδικά οι απαραίτητες συντηρήσεις και πότε έγινε η τελευταία.

Διαθέσιμοι χώροι:

Αν και ακούγεται απλό, δεν πραγματικότητα δεν είναι! Οι χώροι που βρίσκονται οι μηχανές συνήθως είναι πολύ μικροί και δεν αφήνουν περιθώρια να μπορούν να γίνουν κάποιες εργασίες. Ελέγξτε λοιπόν αν μπορείτε να αλλάξετε τα impeller στις αντλίες νερού εύκολα, αν υπάρχει αρκετός χώρος και προσβασιμότητα στα φίλτρα λαδιού και πετρελαίου, αν υπάρχει εύκολη πρόσβαση στο δυναμό και στην μίζα για να μπορείτε να το βάλετε μπροστά με μια γέφυρα σε μια δύσκολη στιγμή.

Γενικός έλεγχος κατάστασης:

hatteras_gt54_engineroom_big

Ένα ακόμα βασικό χαρακτηριστικό στον χώρο της μηχανής είναι ο επαρκής φωτισμός. Ανάβοντας λοιπόν τα φώτα παρατηρείστε προσεκτικά την μηχανής για ρωγμές, χτυπήματα ή λεκέδες από λάδια. Σημαντική ακόμα είναι και η κατάσταση της από θέμα καθαριότητας. Μια καλοδιατηρημένη μηχανή από ένα προσεκτικό ιδιοκτήτη συνήθως θα είναι και καθαρή χωρίς σκουριές και λεκέδες.

Ψάξτε για σημάδια από διαρροές, ακουμπήστε κάτω από την αντλία πετρελαίου να δείτε αν υπάρχουν κηλίδες από πετρέλαιο. Επίσης ελέγξτε το μπροστινό μέρος και το πίσω της μηχανής για διαρροές λαδιού. Ακόμα πιέστε με το δάχτυλο τους ιμάντες να δείτε αν είναι χαλαροί ή πολύ σφιχτοί. Τέλος ελέγξτε καλωδιώσεις της μηχανής για έντονα σημάδια σκουριάς και διάβρωσης.

Κύκλωμα ψύξης:

Ακουμπήστε τις σωλήνες νερού ψύξης. Αν έχουν ρωγμές ή είναι πολύ μαλακές μάλλον χρειάζονται αλλαγή. Πάρτε ένα δείγμα το νερό σε ένα ποτήρι, αν δείτε λάδι στο νερό μπορεί να έχει κάποια φλάντζα αστοχήσει ή μπορεί να υπάρχει διαρροή από την προθέρμανση.

Επίσης υπάρχουν και ορισμένα ακόμα σημεία που μπορείτε να ελέγξετε με την μηχανή σε λειτουργία

Πρώτη εκκίνηση:

mercury

Μετά τον οπτικό έλεγχο της μηχανής πρέπει να την ξεκινήσετε για να την δείτε και σε λειτουργία. Ιδανικά θα πρέπει να είναι η πρώτη της εκκίνηση για να μπορείτε να βγάλετε ασφαλή συμπεράσματα. Μια μηχανή που ξεκινάει κρύα με την πρώτη φορά είναι πολύ καλή ένδειξη για την κατάσταση της.

Καπνός:

Κατά την  πρώτη εκκίνηση και την λειτουργίας της, δείτε το χρώμα του καπνού που βγάζει. Λευκός καπνός μπορεί να είναι από υγρασία στους κυλίνδρους, χαμηλή συμπίεση ή και τίποτα αν καθαρίσει γρήγορα. Αν ο καπνός είναι μπλε τότε καίει μάλλον λάδι και χρειάζεται περισσότερο έλεγχο. Τέλος αν ο καπνός είναι μαύρος και συνεχόμενος καλό είναι να γίνει πιο αναλυτικός έλεγχος.

Ανάλυση Υγρών:

Αν έχετε την δυνατότητα να δουλέψετε την μηχανή με φορτίο σε πλήρη λειτουργία καλό είναι να ελέγξετε μετά και την στάθμη και ποιότητα του λαδιού. Παίρνοντας ένα δείγμα από το λάδι και στέλνοντας το για ανάλυση μπορείτε να πάρετε πολλές πληροφορίες για την ποιότητα της μηχανής. Τέλος μια ανάλυση και στο πετρέλαιο μπορεί να σας δώσει στοιχεία για ενδεχόμενη βλάβη στην αντλία και στα μπεκ.

Τα παραπάνω αφορούν ορισμένους βασικούς ελέγχους που μπορούμε να κάνουμε γρήγορα και εύκολα σε μια μηχανή ώστε να μπορέσουμε να πάρουμε μια γενική άποψη για την ποιότητα της και την αξιοπιστία της. Για πιο ολοκληρωμένο και αναλυτικό έλεγχο καλό θα είναι να απευθυνθείτε σε εξειδικευμένο συνεργείο ώστε να λάβετε μια πλήρη αναφορά της κατάστασης της μηχανής ενός σκάφους.

H InfraSpec Engineering είναι τεχνικό γραφείο ειδικών εφαρμογών Μη Καταστρεπτικών Ελέγχων. Παρέχουμε ολοκληρωμένες λύσεις ελέγχου και επιθεωρήσεις σκαφών για καταγραφή και αξιολόγηση κατάστασης. Για οποιαδήποτε απορία ή διευκρίνιση μπορείτε να επικοινωνήσετε στο 2118505057 και στο [email protected]