Dinghy – Το μικρό βοηθητικό φουσκωτό σκαφάκι
Φουσκωτό σκάφοςΤου Ιάσονα Θαλασσινού
Το μικρό βοηθητικό φουσκωτό σκαφάκι, απαραίτητο συμπλήρωμα του μηχανοκίνητου ή ιστιοφόρου σκάφους, είναι η πιο πιστή υπηρέτρια στα ταξίδια μας. Δεν είναι τυχαίο πως το λέμε και «υπηρέτρια» του σκάφους, γιατί είναι στην κυριολεξία μια πολύ πιστή φίλη στα ταξίδια μας. Με λίγη προσοχή αλλά και φροντίδα μας προσφέρει πρόθυμα τις υπηρεσίες της για πολλά-πολλά χρόνια.
Όλοι θα πρέπει να συμφωνούμε σε ένα σημείο: Ότι το dinghy είναι απαραίτητο για την ασφάλειά τη δική μας αλλά και του σκάφους μας, ιδίως όταν πρόκειται να κάνουμε πολυήμερες διακοπές. Ένα αξιόπιστο, βολικό, πρόθυμο βοηθητικό βαρκάκι είναι απαραίτητο για τα ταξίδια μας. Η χρήση του δεν μπορεί να εκφραστεί με μια μόνο λέξη. Θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε, αν θέλαμε να κάνουμε έναν παραλληλισμό με το
αυτοκίνητο, σαν το station wagon της θάλασσας. Το χρησιμοποιούμε για να
μεταφέρουμε τα πάντα, τρόφιμα, νερό, οποιουδήποτε είδους εξοπλισμό και, το πιο σημαντικό, ανθρώπινες ζωές.
Ποια όμως είναι τα κριτήρια για την επιλογή του dinghy μας; Πρώτα απΆ όλα πρέπει να είναι γλυκό στους χειρισμούς και ταυτόχρονα ανθεκτικό σε κάθε είδους καταπονήσεις. Μερικοί από εμάς αγοράζουμε το βοηθητικό μας ανάλογα με το αν είναι βολικό στη χρήση ή εύκολο στη φύλαξή του και αν χρειάζεται ειδικούς τάκους ή καπόνια για τη στήριξή του. Το βοηθητικό μας σκάφος μπορεί να είναι ένα μικρό πλαστικό ή ένα φουσκωτό. Η καθεμιά από τις δύο κατηγορίες έχει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά της. Τα συμβατικά φουσκωτά είναι τόσο ελαφριά, ώστε ακόμα και ένα παιδί μπορεί να τα σηκώσει η να τα σπρώξει. Η συντήρησή τους είναι παιχνίδι και το ξεχειμώνιασμά τους εύκολο, μπορούν να μεταφέρουν πολλά άτομα και δεν ανατρέπονται εύκολα. Υπάρχουν όμως και μερικά μειονεκτήματα, τα οποία θα πρέπει αναφέρουμε. Το πιο σημαντικό, ίσως, είναι η αδυναμία τους να ταξιδεύουν, όταν φυσάει άνεμος πάνω από 4άρι. Αυτό μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα επικίνδυνο, όταν αγκυροβολούμε ανοιχτά, οπότε ένας δυνατός αέρας μπορεί να μας ανατρέψει και να μας πετάξει στη θάλασσα. Η μειωμένη
ικανότητά τους για πλεύση πάνω στον καιρό πιθανόν να δημιουργήσει προβλήματα, όπως επίσης και η μεγάλη παρέκκλιση από την πορεία που επιβάλλεται όταν ταξιδεύουν με πλευρικό άνεμο. Με άλλα λόγια η ευστάθεια της πορείας τους είναι σημαντικά μειωμένη. Τα πιο πετυχημένα ίσως βοηθητικά είναι εκείνα, που συνδυάζουν τα πλεονεκτήματα των
συμβατικών φουσκωτών και των σκαφών με πολυεστερική γάστρα, τα γνωστά μας RIB. Από άποψη εμφάνισης, στην ήρεμη Θάλασσα, είναι όμοια με τα συμβατικά. Στην πλεύση όμως, μπορούμε να διακρίνουμε την πολυεστερική γάστρα τους και να εκτιμήσουμε την αυξημένη ευστάθεια πορείας που μας προσφέρουν. Το αποτέλεσμα; Είναι γρηγορότερα, πιο γρήγορα, πιο αξιόπλοα, περισσότερο ευέλικτα, με μεγαλύτερη εγκάρσια ευστάθεια και περισσότερο ανθεκτικά σε περίπτωση πρόσκρουση. Είναι φυσικά πολύ πιο βαριά από τα συμβατικά φουσκωτά, απαιτούν περισσότερο χώρο για αποθήκευση και κοστίζουν ακριβότερα.
Όταν φτάσει η ώρα της επιλογής, πριν φυσικά αποφασίσετε τι είδους βοηθητικό σκάφος θα αγοράσετε, αξιολογήστε πρώτα καλά τις ανάγκες σας. Το μέγεθός του εξαρτάται κατά ένα μεγάλο βαθμό από τον αριθμό των ατόμων, που επιβαίνουν στο σκάφος σας, αν φιλοξενείτε αρκετούς φίλους η έχετε μεγάλη οικογένεια. Για δύο έως τρία άτομα, ένα βοηθητικό 2,40 έως 3,70 μέτρα Θεωρείται αρκετά καλό. Πριν από την τελική σας απόφαση, ψάξτε, ενημερωθείτε, ζυγίστε καλά τις ανάγκες σας, εκτιμήστε σωστά τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του κάθε τύπου σκάφους και επιλέξτε με γνώμονα το είδος των ταξιδιών, που κάνετε. Δηλαδή, αν αποζητάτε
Σαββατοκύριακα σε ήρεμους όρμους ή είστε λάτρεις της περιπέτειας και ανήκετε στην κατηγορία των θαλασσόλυκων. Σίγουρα αυτό θα επηρεάσει την επιλογή σας.
Και επιτέλους, γίνατε ο ευτυχής θνητός, που τώρα διαθέτει μια πιστή υπηρέτρια με μια μικρή εξωλέμβια. Από πείρα θα σας συνιστούσαμε η επιλογή της ισχύος της εξωλέμβιας να μην είναι μικρότερη από 5 HP. Τι θα πρέπει να ξέρετε για τη συντήρησή τους; Το φουσκωτό, σαν βοηθητικό πάνω στο σκάφος, προσφέρει μοναδικές απολαύσεις και ευκολίες, όπως είπαμε, χάρη, κυρίως, στην αντοχή του, το μικρό βάρος του και την ευκολία στην αποθήκευσή του. Θα σας τα προσφέρει, όμως, όλα αυτά για πολλά χρόνια, εάν αφιερώσετε λίγο χρόνο για τον έλεγχο και τη συντήρηση του, καθώς και της μηχανής του, μετά από κάθε σαιζόν. Ας πάρουμε αναλυτικά όμως τα πράγματα και ας ασχοληθούμε με το ίδιο το σκάφος.
Το πρώτο βήμα είναι ο έλεγχος για εξωτερικές φθορές από πέτρες, βράχια και αλλά αιχμηρά αντικείμενα, καθώς και ένα καλό πλύσιμο με ζεστό νερό και απορρυπαντικό. Ξεφουσκώστε το σκάφος και αφαιρέστε τα πανιόλα. Στη συνέχεια μισοφουσκώστε το, προκειμένου να ελέγξετε για τυχόν φθορές ή ανάγκη ενισχύσεων στα σημεία επαφής των αεροθαλάμων με άλλα υλικά (πανιόλα κ.λ.π), ιδιαίτερα στην περιοχή του καθρέφτη της πρύμης. Εάν όλα είναι εντάξει, ξεφουσκώστε το σκάφος καλά και φυλάξτε κάπου αλλού τις βαλβίδες των αεροθαλάμων και τα καπάκια τους. Ελέγξτε εάν όλες οι βαλβίδες δείχνουν εντάξει και λειτουργούν σωστά, αλλιώς αντικαταστήστε τες. Βάλτε λίγη βαζελίνη ή άλλο λιπαντικό στις μεταλλικές τους βάσεις πάνω στους αεροθαλάμους, για να μην οξειδωθούν. Εάν το σκάφος σας έχει πανιόλα και καρίνα, κοιτάξτε τα προσεκτικά για ρωγμές ή σπασίματα. Πιθανή ζημιά,
συνήθως επισκευάζεται εύκολα με εργαλεία, που βρίσκονται σε κάθε σκάφος ή σπίτι και υλικά προορισμένα για θαλάσσια χρήση. Εάν η αποκατάσταση της είναι έξω από τις δυνατότητές σας, απευθυνθείτε σε έναν μαραγκό ή στην
αντιπροσωπεία για καινούργιο εξάρτημα. Κάθε δυο χρόνια τουλάχιστον, θα πρέπει να τρίβετε και να περνάτε με ειδικά βερνίκια τις ξύλινες επιφάνειες. Αυτό θα τους χαρίσει μακροζωία αλλά και γυαλάδα.
Εάν το σκάφος σας έχει πολυεστερική καρίνα, ελέγξτε την για μικρορωγμές ή
σπασίματα από χτυπήματα σε παραλίες. Η επισκευή είναι συνήθως εύκολη. Τρίβετε με γυαλόχαρτο την περιοχή γύρω από το χτύπημα και αφαιρείτε το gelcoat μέχρι να φτάσετε στον πολυεστέρα. Αυτή είναι και μια ευκαιρία για να διαπιστώσετε αν το σκάφος σας «πάσχει» από όσμωση. Εάν υπάρχει υγρασία στο εσωτερικό του πολυεστέρα και ενδεχομένως αποκόλληση φύλλων του πολυεστέρα, απευθυνθείτε σε ειδικό συνεργείο. Αν τα
πράγματα δεν χρειάζονται τη μεσολάβηση ειδικού τεχνίτη, γεμίστε την τριμμένη περιοχή με ικανοποιητική ποσότητα gelcoat ή ειδικού στόκου, τον οποίο θα τρίψετε, αφού στεγνώσει καλά, με βρεγμένο ντουκόχαρτο, ώστε να
φτάσετε στο ίδιο ύψος του προφίλ, χωρίς αντιαισθητικά «σκαλοπάτια».
0 χειρότερος εχθρός κάθε μετάλλου, που έρχεται σε επαφή με τη θάλασσα, είναι η οξείδωση, που προκαλεί το αλάτι και γενικότερα το θαλασσινό περιβάλλον. Πριν λοιπόν χρησιμοποιήσετε ξανά την «ακριβή» εξωλέμβια μηχανή σας, αφιερώστε της λίγο χρόνο. Με λίγη φροντίδα και αυτές τις απλές διαδικασίες το φουσκωτό σκάφος σας θα κρατήσει χρόνια, προσφέροντας σας συνεχώς όλο και περισσότερες απολαύσεις. Εάν πάντως, όσα προαναφέραμε σας φαίνονται δύσκολα ή δεν έχετε το χρόνο να τα φροντίσετε, οι περισσότεροι κατασκευαστές και εισαγωγείς φουσκωτών έχουν
ειδικευμένα συνεργεία, που αναλαμβάνουν τη συντήρηση ή την επισκευή.