Το έσω-εξωλέμβιο σύστημα πρόωσης της Volvo Penta Aquamatic γιορτάζει 50 χρόνια

Το έσω-εξωλέμβιο σύστημα πρόωσης της Volvo Penta Aquamatic γιορτάζει 50 χρόνια

Το έσω-εξωλέμβιο σύστημα πρόωσης Aquamatic (sterndrive) της Volvo Penta θεωρείται μια από τις σημαντικότερες καινοτομίες στη βιομηχανία σκαφών κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα και φέτος γιορτάζει την επέτειο των 50 χρόνων του.

Για πολλά χρόνια, στον κόσμο των σκαφών, υπήρχε η δυνατότητα επιλογής μεταξύ δύο μόνον συστημάτων πρόωσης – εξωλέμβιους κινητήρες ή εσωλέμβιους κινητήρες με άξονα. Ωστόσο, το 1959, ο Jim Wynne και η Σουηδική εταιρία κινητήρων Volvo Penta άλλαξαν τα δεδομένα, λανσάροντας το πρώτο στον κόσμο σύστημα πρόωσης έσω/έξω (sterndrive) – το Aquamatic, το οποίο διατίθεται σε σκάφη αναψυχής και επαγγελματικά σκάφη σε όλο τον κόσμο.



Ο Αμερικανός μηχανικός Jim Wynne ψηφίστηκε το πρόσωπο με την ισχυρότερη επιρροή στη βιομηχανία σκαφών λόγω της ευφυούς καινοτομίας του – Aquamatic sterndrive.

Ο Αμερικάνος μηχανικός και λάτρης σκαφών Jim Wynne ήταν πεπεισμένος ότι μπορούσε να βρει μία τεχνική λύση που να συνδυάζει ένα κινητήρα αυτοκινήτου με σύστημα μετάδοσης τύπου εξωλέμβιου.

Ωστόσο, αποδείχτηκε πολύ πιο δύσκολο να πείσει τους συναδέλφους του, καθώς όταν ο Jim Wynne παρουσίασε τις ιδέες του σε Αμερικάνους κατασκευαστές, αυτές θεωρήθηκαν αβάσιμες και μη εφαρμόσιμες.

Ξεκίνημα στο σπίτι

Παρά το γεγονός αυτό, ήταν αποφασισμένος και υλοποιήσει το project του και ξεκίνησε τις δικές του δοκιμές στο γκαράζ του σπιτιού του. Οι δοκιμές αυτές απέδειξαν ότι το πρωτότυπό του λειτουργούσε στην πράξη.
Τον Αύγουστο το 1958, ο Jim Wynne ταξίδεψε στην Ευρώπη, όπου του δόθηκε η ευκαιρία να παρουσιάσει τις ιδέες του στον δυναμικό και διάσημο Harald Wiklund, πρόεδρο της Volvo Penta επί 28 χρόνια, τον άνθρωπο που μεταμόρφωσε τη Volvo Penta από τοπικό παραγωγό κινητήρων σε παγκόσμια εταιρία.
Ο Harald Wiklund αναγνώρισε αμέσως τις εμπορικές δυνατότητες της ιδέας του Jim Wynne και μετά από δύο ημέρες, υπογράφηκαν τα συμβόλαια συνεργασίας.



Ο Harald Wiklund, θρυλικός πρόεδρος της Volvo Penta από το 1949 μέχρι το 1977, έκανε το Aquamatic εμπορική επιτυχία.

Επιτυχία στη Νέα Υόρκη το 1959

Μετά τις εντατικές δοκιμές στην έδρα της Volvo Penta στο Gothenburg, της Σουηδίας το φθινόπωρο του 1958, το πρώτο σύστημα έσω-εξωλέμβιας πρόωσης κατασκευάστηκε πριν τα Χριστούγεννα και έπειτα από τη δοκιμή του σε σκάφος, βάφτηκε, συσκευάστηκε και μεταφέρθηκε στις ΗΠΑ όπου παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στο Ναυτικό Σαλόνι της Νέας Υόρκης τον Ιανουάριο του 1959.

Τα επόμενα χρόνια, ο Jim Wynne ξύπνησε ακόμα περισσότερο ενδιαφέρον για τις έσω-εξωλέμβιες κερδίζοντας σε αρκετούς αγώνες σκαφών με το Aquamatic, συχνά σε αγώνες σκαφών με πολύ υψηλότερη ιπποδύναμη.

Το γεγονός ότι τα πολυεστερικά πλαστικά άρχισαν να εξελίσσονται ως υλικά παραγωγής για σπορ σκάφη, βοήθησε επίσης στην παρουσίαση του Aquamatic, το οποίο ήταν ιδανικό για σκάφη με βαθειά γάστρα V, τα οποία έγιναν τα best sellers της δεκαετίας του 1960.

Οι εξελίξεις συνεχίστηκαν

Από το 1959 που εισήγαγε τη φιλοσοφία της έσω-εξωλέμβιας (sterndrive), η Volvo Penta συνέχισε την εξέλιξή της μέχρι το 1977 που κυκλοφόρησε η κλασική σειρά κινητήρων diesel MD40. Μέχρι εκείνη την εποχή, το Aquamatic sterndrive συνδυαζόταν κυρίως με κινητήρες βενζίνης, αλλά με τη σειρά MD40 και τα νέα συστήματα μετάδοσης. Η Volvo Penta εξέλιξε ένα ισχυρό πακέτο diesel που δημιούργησε αίσθηση στον κόσμο των σκαφών.



Η σύγχρονη έκδοση του Aquamatic – του προηγμένου συστήματος μετάδοσης έσω/έξω DPH της Volvo Penta με D6-370.

Η ισχύς Diesel σε συνδυασμό με το Aquamatic sterndrive δημιούργησε μία εντελώς νέα αγορά στην οποία η Volvo Penta υπήρξε από τότε αδιαμφισβήτητος ηγέτης.
Το 1982, η Volvo Penta εισήγαγε το Duoprop, ένα πόδι με διπλές προπέλες αντίστροφης περιστροφής. Το Duoprop αντιπροσώπευε μία σημαντική εξέλιξη με φανταστικές επιδόσεις, αξιόπιστη έλξη και βελτιωμένη κατεύθυνση.

Στις μέρες μας, η Volvo Penta προσφέρει την πιο ολοκληρωμένη γκάμα συστημάτων πρόωσης, περιλαμβάνοντας κινητήρες diesel και βενζίνης.