Ο αέρας στο σκάφος «δουλεύει» για εμάς.
Τα σκάφη και τα μυστικά τουςΤου Ιάσονα Θαλασσινού
Οι μαρίνες και τα λιμάνια στη χώρα μας είναι σχεδόν πάντα ασφυκτικά γεμάτα, με τα σκάφη τόσο “σφιχτά” το ένα δίπλα στο άλλο, που το ρεμετζάρισμα γίνεται εξαιρετικά δύσκολο, ιδίως όταν φυσάει.
Το έναυσμα για το θέμα αυτό μας δόθηκε, παρακολουθώντας μια μανούβρα στην πάντα γεμάτη μαρίνα του Αλίμου, όπου το πρόβλημα δεν είναι μόνο η σαρδελοποίηση των ελλιμενισμένων σκαφών, αλλά κυρίως τα ρεμέτζα, οι τσαμαδούρες και τα σχοινιά. Όταν φυσάει πλευρικός άνεμος κατά τη μανούβρα, ο έλεγχος του σκάφους γίνεται προβληματικός στις μικρές ταχύτητες, έστω και αν διαθέτουμε δύο μηχανές. Χρειάζεται πολύ μεγάλη μαεστρία και πρόβλεψη σε κάθε μας κίνηση, για να αποφύγουμε να πιάσουμε κάποιο σκοινί ή τα πέσουμε πάνω σε άλλο δεμένο σκάφος.
Η προνοητικότητα είναι το κυριότερο στοιχείο, που θα μας προφυλάξει από τις κακοτοπιές. Για παράδειγμα στο σχήμα 1, βλέπουμε δύο σκάφη, που έχουν μπει στο στενό δίαυλο μεταξύ δύο προβλητών, για να αράξουν. Ο κυβερνήτης του σκάφους Α είναι πιο οξυδερκής, γιατί έχει προβλέψει το ξέπεσμα αριστερά με τον αέρα, γι’ αυτό κρατάει δεξιά, για να έχει το περιθώριο να διορθώσει. Ο κυβερνήτης του σκάφους Β ακολούθησε την πεπατημένη και σε κάποιο σημείο θα βρεθεί σε δύσκολη θέση, πέφτοντας πάνω σε αραγμένο σκάφος όπου βέβαια μπορεί να κάνει ζημιά, γιατί δεν είναι εύκολο να χρησιμοποιήσει, τις μηχανές με τα ρεμέτζα δίπλα στις προπέλες του. Όπως ξέρουμε, όταν ο αέρας είναι από τη μπάντα, η πλώρη μας ξεπέφτει πιο εύκολα από την πρύμη, γιατί δεν έχει βαθικά, άρα δεν έχει την ίδια πλευρική αντίσταση με την πρύμη μας.
Στο σχήμα 2, το σκάφος Α θέλησε να φύγει, χωρίς να χρησιμοποιήσει τον αέρα, αποτέλεσμα να χτυπήσει στο μώλο. Το σκάφος Β εκμεταλλεύτηκε τον πλευρικό άνεμο και κάνει πρόσω με τη δεξιά μηχανή μόνο (τη μηχανή, που είναι πιο μακριά από τον αέρα).
Προσέξτε τη διαφορά της μανούβρας των δύο σκαφών στο σχήμα 3. Το σκάφος Α διάλεξε λάθος γωνία για να προσεγγίσει και να πλαγιοδετήσει στο μώλο. Ο αέρας έκανε την πλώρη του να ξεπέσει, με κίνδυνο να πέσει πάνω στο αραγμένο σκάφος. Το σκάφος Β διάλεξε μια πιο λογική προσέγγιση, “σκοπεύοντας” πιο ψηλά στο μώλο και εκμεταλλεύεται τον αέρα για να του γυρίσει την πλώρη στη θέση, που ήθελε.
Τον αέρα δεν τον εκμεταλλεύονται μόνο τα ιστιοφόρα, αλλά και τα μηχανοκίνητα. Σίγουρα ο αέρας και η διεύθυνσή του παίζουν μεγάλο ρόλο στην μανούβρα και πολλές είναι οι φορές που μας κάνουν δύσκολη την ζωή, αρκετές φορές επικίνδυνη θα έλεγα. Δεν είναι λίγες οι φορές που ακούμε και διαβάζουμε για ζημιές που προκαλούνται ακόμα και σε μεγάλα βαπόρια, λόγω του αέρα, στην διαδικασία της μανούβρας.