Ο έλεγχος του σκάφους πριν τον απόπλου
Πολυεστερικά σκάφηΤο στοιχειώδες check list των μηχανών πριν το ταξίδι
Του Μάκη Ματιάτου
Κάτι που ποτέ δεν πρέπει να κάνουμε είναι να βάζουμε μπρος τις μηχανές και να λύνουμε κάβους. Το σκάφος δεν είναι αυτοκίνητο το οποίο ξεκινάμε και φεύγουμε από κακή συνήθεια. Όλοι οι ναυτικοί κινητήρες, και όχι μόνο, χρειάζονται ένα έλεγχο πριν επιχειρήσουμε να βγούμε από το λιμάνι.
Η κακή συνήθεια που έχουμε από το αυτοκίνητο, δηλαδή να βάζουμε μπρος και να ξεκινάμε, χωρίς να αφήσουμε πρώτα τη μηχανή να ανεβάσει θερμοκρασία, δυστυχώς τη μεταφέρουμε πολλές φορές και στο σκάφος μας. Στη στεριά, ό,τι και να μας συμβεί, μπορούμε να κάνουμε δεξιά και να σταματήσουμε. Στη θάλασσα, η ενέργεια αυτή δεν έχει νόημα, γιατί δεν μας προσφέρει τη στοιχειώδη ασφάλεια, ειδικά αν ο καιρός δεν είναι ευνοϊκός. Υπάρχει ένα στοιχειώδες check list που επιβάλλεται να γίνεται από κάθε κυβερνήτη σκάφους αναψυχής, αν σέβεται τον εαυτό του και τους άλλους επιβαίνοντες. Οι παρακάτω διαδικασίες ελέγχου των συστημάτων των μηχανών επιβάλλεται να ακολουθούνται με θρησκευτική ευλάβεια όχι μόνο για τη ζωή των κινητήρων αλλά κυρίως για τη δική μας ασφάλεια.
Έλεγχος στάθμης λαδιού
Ελέγχουμε τη στάθμη του λαδιού και στις δύο μηχανές αλλά και στις ρεβέρσες τους. Σε μερικές περιπτώσεις συνιστάται από τον κατασκευαστή της ρεβέρσας ο έλεγχος της στάθμης, όταν η κύρια μηχανή είναι σε λειτουργία και δεν ξεχνούμε ότι η στάθμη του λαδιού είναι διαφορετική, αν η μέτρηση γίνει με τη μηχανή κρύα ή ζεστή.
Έλεγχος στάθμης νερού
Σε περίπτωση που η μηχανή μας ψύχεται με γλυκό νερό, ελέγξουμε τη στάθμη του στο «καζανάκι»
Έλεγχος στάθμης καυσίμων
Αν δεν έχουμε αρκετά καύσιμα φροντίζουμε να γεμίσουμε τις δεξαμενές. Ας μη ξεχνάμε πως οι πετρελαιομηχανές χρειάζονται εξαέρωση αν με το μπότζι πάρουν αέρα στο σύστημα. Εξάλλου, με λίγα καύσιμα στη δεξαμενή και λίγο μπότζι, τα κατάλοιπα και το νερό που σίγουρα υπάρχουν μέσα, ανακατεύονται με το πετρέλαιο και μπορεί να προκαλέσουν ζημιές στα μπεκ. Συμβαίνει πολύ συχνά να χαλάσει ένα όμορφο ταξίδι από τέτοια προβλήματα.
Βάνες
Πριν βάλουμε μπροστά, θα πρέπει να σιγουρέψουμε πως όλες οι βάνες των μηχανών για την εισαγωγή θάλασσας για την ψύξη, είναι ανοικτές και τα φίλτρα τους καθαρά, έτσι ώστε να μην εμποδίζεται η ροή. Πολλές φορές η υπερθέρμανση του κινητήρα οφείλεται στα βρώμικα φίλτρα.
Διακόπτες
Πριν από την εκκίνηση, όλοι οι διακόπτες και οι γενικοί των μπαταριών, θα πρέπει να βρίσκονται στη θέση «on». Αφού ασχοληθούμε σχολαστικά με τον παραπάνω έλεγχο (αλλά και εκείνο των μπαταριών), είμαστε έτοιμοι να πατήσουμε τη μίζα.
Η εκκίνηση
Ας δούμε τώρα πώς βάζουμε μπροστά μετά το σχετικό έλεγχο. Πριν πατήσουμε τη μίζα καλό είναι να ανεβάσουμε το γκάζι περίπου στη μισή απόσταση. Αν τα χειριστήρια είναι διπλά, κρατάμε στο κράτει και
ανεβάζουμε το γκάζι. Αν είναι μονά χειριστήρια, φροντίζουμε να είναι ακοπλάριστη η ρεβέρσα και ανεβάζουμε το γκάζι στο μισό. Τώρα είμαστε έτοιμοι να βάλουμε μπρος. Πατάμε σταθερό τη μίζα για 20 δευτερόλεπτα. Δεν βάζουμε ποτέ μπρος με γρήγορες διακεκομμένες πιέσεις στη μίζα. Αν η μηχανή δεν ξεκινήσει να λειτουργεί, αφήνουμε λίγο να κρυώσει η μίζα και επαναλαμβάνουμε.
Μόλις τώρα πάρει η μηχανή, μειώνουμε σταδιακά το γκάζι και την αφήνουμε να λειτουργήσει στις 1.000 στροφές, ελέγχοντας τα όργανα πίεσης και
θερμοκρασίας, καθώς επίσης και την εξαγωγή της θάλασσας από τις εξατμίσεις για την καλή κυκλοφορία του νερού της ψύξης. Εκείνο που πρέπει να θυμόμαστε είναι ότι οι μηχανές Diesel φτάνουν στην κατάλληλη θερμοκρασία λειτουργίας τους, αν τις ζεστάνουμε γρήγορα, ας πούμε στις 1.000 στροφές και όχι στο ρελαντί. Αυτό σημαίνει πως μπορούμε να λύσουμε και να φύγουμε, αυξάνοντας σταδιακά τις στροφές μας.
Τέλος, καλό είναι να ζεσταθούν οι μηχανές για 10 λεπτά πριν τις φουλάρουμε. Αλλωστε και να προσπαθήσουμε να τις φορτώσουμε όταν είναι κρύες, δεν υπάρχει περίπτωση να πιάσουμε τις επιδόσεις τους. Και δεν ξεχνάμε πως η θάλασσα απαιτεί σεβασμό. Καλό ταξίδι.