Ιδιοκατασκευές

Φτιάξτε μόνος σας το δικό σας σκάφος

Του Σταύρου Ψαθέρη

Η ερασιτεχνική κατασκευή σκαφών αναψυχής στη χώρα μας είναι αναμφισβήτητο γεγονός. Πολλοί είναι εκείνοι, που φτιάχνουν μόνοι τους σκάφη αναψυχής και ερασιτεχνικού ψαρέματος διαφόρων τύπων και μεγεθών. Αλλοι το κάνουν από χόμπυ και άλλη γιατί θέλουν να αποκτήσουν το σκάφος που ονειρεύονται, με όσο γίνεται λιγότερο κόστος.

Κάθε άνθρωπος, ανεξαρτήτως του επαγγέλματός του, που διαθέτει μέτριες ικανότητες, μπορεί να δημιουργήσει το σκάφος των ονείρων του με υποτυπώδη εργαλεία, αρκεί να βρει τις κατάλληλες τεχνικές λεπτομέρειες που θα τον βοηθήσουν. Στην περίπτωσή μας η ερασιτεχνική κατασκευή ενός μικρού σκάφους αναψυχής απλοποιείται, αν ο ενδιαφερόμενος προμηθευτεί κατάλληλα σχέδια και οδηγίες.

Είναι γνωστό ότι η ιδιοκατασκευή είναι θαυμάσιο χόμπυ, όχι μόνο για τον ίδιο τον ερασιτέχνη κατασκευαστή, αλλά και για ολόκληρη την οικογένειά του. Το σκάφος που θα κατασκευάσει κάποιος, ανεξάρτητα από το μέγεθός του, θα δώσει στον ενδιαφερόμενο μια αστείρευτη πηγή ψυχαγωγίας και ικανοποίησης, όταν στο τέλος θα δείξει τα αποτελέσματα των κόπων του στους φίλους του, λέγοντας ότι… «το σκάφος το έφτιαξα μόνος μου». Έτσι και στην πατρίδα μας, οι ιδιοκατασκευαστές παρουσιάζουν, τα τελευταία χρόνια, μια εντυπωσιακή αύξηση.

Το ερέθισμα, που αναγκάζει κάποιον να κατασκευάσει μόνος του το οποιοδήποτε αντικείμενο είναι, αρχικά, το οικονομικό. Βασικό ρόλο στην εξέλιξη αυτή παίζει και η άνοδος του εργατικού κόστους. Στο γενικότερο κλίμα, συναντάμε και τους πρώτους ερασιτέχνες κατασκευαστές σκαφών, να προσπαθούν με κάθε τρόπο (ακατάλληλα υλικά, ασυγχώρητες κατασκευαστικές παραλείψεις, ανύπαρκτα σχέδια), να φτιάξουν ένα
»πλεούμενο», συμπιέζοντας, από τη μια μεριά, το τελικό κόστος και από την άλλη, μη έχοντας την πρέπουσα καθοδήγηση, να ξεχνούν πολλές φορές την αρτιότητα του έργου τους, αλλά ακόμη και αυτή την ίδια τη λειτουργική του ασφάλεια. ο ερασιτέχνης, όμως, κατασκευαστής άρχισε, σιγά – σιγά, να αλλάζει αυτή τη νοοτροπία και να αναζητά την ποιότητα. Μέσα από αυτή την αναζήτηση άρχισε να προμηθεύεται σχέδια, τα οποία στην αρχή ήταν δυσνόητα, γιατί απευθυνόντουσαν περισσότερο στους επαγγελματίες
κατασκευαστές. Ο μελετητής έδινε τις ναυπηγικές γραμμές, ένα πίνακα με διαστάσεις υψών και ημιπλατών, μια γενική διάταξη, μια διαμήκη τομή, μια ή δύο εγκάρσιες τομές και ίσως μερικές παρατηρήσεις. Με αυτά τα σχέδια
ο κατασκευαστής έπρεπε να σχεδιάσει τις ναυπηγικές γραμμές σε φυσικό μέγεθος και να προσδιορίσει τη μορφή των πραγματικών στοιχείων του σκάφους, για να μπορέσει να το κατασκευάσει.

Σήμερα, όλα αυτά έχουν ξεπεραστεί με τη δημιουργία απλών στην ανάγνωση σχεδίων, που έχουν μελετηθεί ειδικά για εκείνους που θέλουν να κατασκευάσουν ένα μικρό σκάφος, χωρίς να έχουν ειδικές γνώσεις. Εκείνο που βασικά ενδιαφέρει κάθε ερασιτέχνη κατασκευαστή, είναι να βρει ένα ιδανικό για την περίπτωσή του σκάφος και βέβαια η δυνατότητα δημιουργίας μιας στερεής και επιτυχημένης κατασκευής. Με βάση τα στοιχεία αυτά ξεκίνησε πριν από χρόνια η μελέτη και σχεδίαση κατασκευαστικών σχεδίων, σχεδίων φυσικού μεγέθους (πατρόν) και οδηγιών, βήμα προς βήμα, διαφόρων τύπων μικρών σκαφών, για να ικανοποιηθούν όλοι οι
ερασιτέχνες κατασκευαστές.

Τα υλικά

Πολλά είναι τα καλά υλικά, που μπορεί να χρησιμοποιήσει κάποιος για την κατασκευή ενός σκάφους αναψυχής, όπως το ξύλο, το σίδερα, το
αλουμίνιο, ο πολυεστέρας ή οι συνθετικές ρητίνες μαζί με υαλοϋφάσματα, το τσιμέντο και άλλα.

Το ξύλο, από τα παλιά χρόνια, ήταν το πλέον δημοφιλές για ναυπηγικές κατασκευές, πράγμα το οποίο συνεχίζεται ακόμη και σήμερα, παρόλο που η βιομηχανική παραγωγή πλαστικών σκαφών έχει αυτή τη στιγμή την πρώτη θέση στην αγορά. Η κατεργασία του ξύλου είναι σχετικά εύκολη και αρκετές κατηγορίες και τύποι σκαφών κατασκευάζονται από ερασιτέχνες κατασκευαστές, δίχως νΆ απαιτείται μεγάλη ειδίκευση.

Το σίδερο (ναυπηγικός χάλυβας) δεν συνιστάται για κατασκευή μικρών σκαφών, επειδή έχει μεγάλο βάρος. Παρόλο ότι υπάρχουν διάφορες τεχνικές για την κατασκευή μικρών σιδερένιων σκαφών, π.χ. 4 ή 5 μέτρων, εντούτοις η σωστή δουλειά απαιτεί τη μελέτη και κατασκευή σκαφών μήκους από 10 – 11 μέτρα και πάνω. Τέτοιου είδους σκάφη πρέπει να είναι σκάφη εκτοπίσματος. Για την κατεργασία του σίδερου απαιτούνται κατάλληλα μηχανήματα και εμπειρία συγκολλητικής τεχνικής.

Το αλουμίνιο (ειδικό κράμα αλουμινίου κατάλληλο για τη θάλασσα) χρησιμοποιείται συνήθως για την κατασκευή ελαφρών σκαφών ταχύτητας. Για την κατεργασία του αλουμινίου, απαιτούνται κατάλληλα συγκολλητικά
μηχανήματα και εξειδίκευση στην αλουμινοκόλληση.

Το πλαστικό σκάφος (διάφοροι τύποι υαλοϋφασμάτων εμποτισμένοι με πολυεστέρα, μέσα σε ένα καλούπι), που έχει κατακλύσει τις αγορές όλου του κόσμου, είναι δουλειά καθαρά βιομηχανική και αντενδεικνύεται η κατασκευή του από έναν ερασιτέχνη κατασκευαστή, για λόγους εμπειρίας, ποιότητας κατασκευής και κόστους. Τα υαλοϋφάσματα, ο πολυεστέρας και οι εποξικές ρητίνες εξυπηρετούν τον ερασιτέχνη μόνο στην κατασκευή πλαστικών σκαφών με την διεθνή μέθοδο one off και στην πλαστικοποίηση του σκάφους του, για λόγους μεγαλύτερης προστασίας της κατασκευής.

Το τσιμέντο, σε συνδυασμό με μεταλλικό πλέγματα και μπετόβεργες ή σωλήνες, επιτρέπει την κατασκευή σκαφών εκτοπίσματος μήκους πάνω από 12-Ι3μέτρα. Η κατασκευή ενός τσιμεντένιου σκάφους απαιτεί εμπειρία αλλά το κόστος της κατασκευής του κουφαριού του είναι αρκετά χαμηλό. Έχει αποδειχθεί στην πράξη ότι, το ξύλο είναι το πιο δημοφιλές και το πιο φτηνό υλικό στη χώρα μας, σε σύγκριση με τα άλλα υλικά και είναι το πιο κατάλληλο για την ερασιτεχνική κατασκευή ενός μικρού σκάφους. Τα περισσότερα ερασιτεχνικά σκάφη και πολλά κατασκευασμένα από επαγγελματίες, έχουν πέτσωμα από κόντρα πλακέ θαλάσσης. Ο συνδυασμός μεγάλων φύλλων κόντρα πλακέ θαλάσσης, ομοιόμορφου πάχους και κόλλας θαλάσσης, κάνει δυνατή την κατασκευή χωρίς μεγάλο κόπο και δίχως να απαιτούνται πολυσύνθετα ξυλουργικά εργαλεία ή ειδικές γνώσεις. Η ανάγκη ύπαρξης καμπύλης προς μια μόνο κατεύθυνση σημαίνει ότι τα σκάφη που κατασκευάζονται με κόντρα πλακέ θαλάσσης, έχουν κατά το εγκάρσιο γωνιές
(τσακίσματα), αλλά η εκλογή μιας προσεγμένης μελέτης δίνει ένα ευχάριστο και καλοτάξιδο σκάφος (σχήμα 1).

Η κατασκευή σκαφών με στρογγυλό πυθμένα (σχήμα 2) με τον παραδοσιακό τρόπο (πολλοί διπλοί νομείς και
πέτσωμα από χοντρά μαδέρια) αντενδείκνυται σε γενικές γραμμές για ερασιτεχνικές κατασκευές και ειδικά από άτομα, που δεν έχουν καθόλου ή έχουν λίγη πείρα πάνω σΆ αυτές.

Η κατασκευή τέτοιων σκαφών είναι δουλειά περισσότερο επαγγελματική και λιγότερο ερασιτεχνική. Η κατασκευή, όμως, ορισμένων τύπων σκαφών στρογγυλού πυθμένα (σχήμα 3) είναι δουλειά σχετικά εύκολη, αν χρησιμοποιηθεί σύγχρονη μέθοδος κατασκευής (οι νομείς αραιά τοποθετημένοι σε συνδυασμό με διαμήκεις ενισχύσεις και πέτσωμα από διπλές ή τριπλές -λεπτές σε πάχος- σειρές κόντρα πλακέ θαλάσσης ή ξυλείας τύπου καπλαμά, χιαστί τοποθετημένες).

Τύποι σκαφών

Οι πιο κατάλληλοι και δημοφιλείς τύποι σκαφών, που χρησιμοποιούνται για
ερασιτεχνικές κατασκευές, μπορούν να χωρισθούν σε τρεις μεγάλες οικογένειες, ανάλογα με τη μορφή της γάστρας της καθεμιάς. Έτσι, υπάρχουν σκάφη με πλατύ πυθμένα, σκάφη με απλό τσάκισμα (γάστρα τύπου V) και σκάφη με διπλό, τριπλό ή πολλαπλό τσάκισμα (τύπου διπλού, τριπλού ή
πολλαπλού V).

Σκάφη με πλατύ πυθμένα (σχήμα 4) είναι περισσότερο κατάλληλα για προστατευμένο νερά και λίμνες, παρά για ανοικτή θάλασσα.

Κατασκευάζονται πάρα πολύ εύκολα. Σκάφη τύπου V (σχήμα 5)
υπάρχουν με ανοικτό και βαθύ V, ανάλογα με τη χρήση τους.

Είναι κατάλληλα για μέτρια ταραγμένη θάλασσα, αν και αρκετοί τύποι τέτοιων σκαφών έχουν μελετηθεί για να ταξιδεύουν με ασφάλεια και σε άσχημες καιρικές συνθήκες. Κατασκευάζονται σχετικά εύκολα και δεν απαιτείται ειδίκευση ή μεγάλη εμπειρία. Η κατασκευή σκαφών με διπλό και τριπλό τσάκισμα (σχήμα 6) είναι κάπως δύσκολη για έναν αρχάριο ερασιτέχνη. Τα σκάφη αυτά είναι κατάλληλα για ανοικτή θάλασσα και ταξιδεύουν άφοβα και με μεγάλη ασφάλεια κάτω από άσχημες καιρικές συνθήκες.

Στάδια κατασκευής

Η επιλογή του πακέτου με τα κατάλληλα σχέδια, είναι θέμα του ερασιτέχνη κατασκευαστή. Πάντως, όπως και αν έχει το πράγμα, αν ο ενδιαφερόμενος προμηθευτεί και σχέδια πατρόν, τότε σίγουρα θα δουλεύει… με κλειστά μάτια.
Τα σχέδια πατρόν δεν είναι τίποτε άλλο παρά σχέδια που απεικονίζουν, με μεγάλη λεπτομέρεια και ακρίβεια, τα διάφορα κατασκευαστικά μέρη του σκελετού ενός σκάφους (νομείς, έδρες, αγκώνες, ζυγό, κοράκι, παπαδιά, τιμόνι, καρένα, πλευρές καμπίνας κ.λπ.) σε φυσικό μέγεθος (σχήμα 7).

Έτσι, ο ερασιτέχνης κατασκευαστής δεν έχει παρά να αποτυπώσει απευθείας πάνω σε κομμάτια ξυλείας τα αντίστοιχα σχέδια. Η αποτύπωση γίνεται εύκολα με ένα ροδάκι αποτύπωσης, σαν αυτά που χρησιμοποιούν οι μοδίστρες (σχήμα 8), ή κολλώντας τα ίδια τα σχέδια πάνω στο ξύλο με λίγη αλευρόκολλα ή
χρησιμοποιώντας ένα φύλλο καρμπόν.

Τα διπλά ή τετραπλά κατασκευαστικά μέρη του σκάφους κόβονται ταυτόχρονα, ώστε να αποφεύγεται το χάσιμο χρόνου και τα λάθη. Το κόψιμο της ξυλείας γίνεται με ένα πολυσύνθετο ξυλουργικό εργαλείο ή με μια πριονοκορδέλα (σχήμα 9).

Ακολουθεί το μοντάρισμα, για το οποίο υπάρχουν επίσης ειδικά σχέδια και οδηγίες που απλοποιούν όλη την προκατασκευή (σχήμα 10).

Στο αμέσως επόμενο βήμα, σχέδια μεθόδου ανέγερσης συμβάλλουν στη γρήγορη και σωστή ανέγερση και ευθυγράμμιση του σκελετού του σκάφους, χωρίς κόπους και μετρήσεις (σχήμα 11).

Η διαμόρφωση, τοποθέτηση και στήριξη των πλευρών και του πυθμένα, από κόντρα πλακέ θαλάσσης, γίνεται με φρεζωτές ξυλόβιδες ή καρφιά (μπρούτζινα ή γαλβανιζέ), ανάλογα με τις απαιτήσεις του κατασκευαστή και σύμφωνα με τις αντίστοιχες οδηγίες (σχήμα 12).

Το τελικό στάδιο ξεκινά με την αναστροφή του κουφαριού στην κανονική του θέση και την καλή του στήριξη. Ακολουθεί η τοποθέτηση του καταστρώματος και της καμπίνας, αν απαιτείται. Στη συνέχεια διαμορφώνεται η εσωτερική διαρρύθμιση του σκάφους και η όλη κατασκευή τελειώνει με το μηχανολογικό εξοπλισμό και τον προσεκτικό χρωματισμό (σχήμα 13).

Το σκάφος που φτιάξατε με τα χέρια σας είναι έτοιμο. Οι ερασιτέχνες, όμως,
κατασκευαστές και ειδικά οι «νεοφώτιστοι», έχουν ενδοιασμούς στο αν θα μπορέσουν τελικά να πραγματοποιήσουν το όνειρο τους και να κατασκευάσουν το σκάφος τους.

Όλα όσα πρέπει να ξέρετε
Τα κύρια προβλήματα που βασανίζουν έναν ερασιτέχνη, λύνονται πιο κάτω:

1. Μπορώ να κατασκευάσω μόνος μου ένα σκάφος;

Ασφαλώς κανείς δεν μπορεί να απαντήσει σΆ αυτό το ερώτημα, παρά μόνο εσείς. Είναι όμως αποδεδειγμένο ότι ένας άνθρωπος μέτριας ικανότητας, μπορεί εύκολα να κατασκευάσει μόνος του ένα σκάφος, έχοντας τις βασικές και μόνο γνώσεις και ακολουθώντας τις οδηγίες και τα σχέδια, τα οποία θα
έχουν μελετηθεί και σχεδιασθεί γιΆ αυτό το σκοπό.

2. Πόσος χρόνος θα χρειασθεί για να φτιάξω ένα σκάφος;
Και σΆ αυτή την ερώτηση κανείς δεν μπορεί να σας απαντήσει, γιατί δεν γνωρίζει τις ικανότητές σας και το πόσο γρήγορα δουλεύετε. Υπάρχουν
άνθρωποι, που έφτιαξαν το μικρό του σκάφος σε λίγα Σαββατοκύριακα και αντίθετα άλλοι που άργησαν περισσότερο από το κανονικό. Πάντως, όπως και αν έχει το πράγμα, με λίγη όρεξη για τη δημιουργία ενός σκάφους, θα τελειώσετε γρήγορα, δουλεύοντας τις ελεύθερες ώρες σας. Μπορείτε, όμως, μόνοι σας να υπολογίσετε το χρόνο που θα χρειασθείτε για την κατασκευή του σκάφους σας, σε σχέση με το εκτόπισμά του. Από στατιστικές έχει προκύψει ότι, ένας μέσος ερασιτέχνης κατασκευάζει 3 με 4 κιλά την ώρα. Αν, για παράδειγμα, το προς κατασκευή σκάφος έχει εκτόπισμα 1.500 κιλά, θα έχουμε: 1.500 : 3 = 500 ώρες και 1.500 : 4 = 375 ώρες. Θα χρειασθείτε, λοιπόν, για την κατασκευή αυτού του σκάφους από 375 έως 500, περίπου,
ώρες. Στις ώρες αυτές δεν συμπεριλαμβάνεται ο χρόνος για την κοπή των ξύλων και ο χρόνος που χρειάζεται για την προμήθεια των υλικών.

3. Πόσα χρήματα θα κερδίσω, κατασκευάζοντας ένα σκάφος μόνος μου;
Το πόσα χρήματα θα γλυτώσετε, κατασκευάζοντάς το μόνος σας, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Τα υλικά ποικίλλουν όσον αφορά την ποιότητα τους και το είδος τους. Αυτός που γνωρίζει από πού θα προμηθευτεί την ξυλεία, τον εξοπλισμό, τα χρώματα κ.λπ. θα γλυτώσει περισσότερα. Πάντως, όπως και αν έχει το πράγμα, κερδίζετε τουλάχιστον 50% κατασκευάζοντάς το μόνος σας, ίσως και περισσότερα.

4. Τι εργαλεία θα χρειασθώ;
Η ερασιτεχνική κατασκευή σκαφών δεν είναι σήμερα τίποτε άλλο, παρά μια ελαφριά ξυλουργική εργασία. Πέρασε, πια, ο καιρός που η κατασκευή τους άρχιζε με μεγάλα κομμάτια ξυλείας, από τα οποία ένα μεγάλο μέρος τους
καταστρεφόταν, για να διαμορφωθούν απΆ αυτά τα βασικά κατασκευαστικά μέρη του σκάφους. Αυτό απαιτούσε σύνθετα και μεγάλα επαγγελματικά εργαλεία. Τώρα, που το κόντρα πλακέ θαλάσσης χρησιμοποιείται σε μεγάλη
κλίμακα, είναι δυνατή η γρήγορη και απλή κατασκευή, χωρίς πολλούς κόπους, με κοινά και ελαφριά εργαλεία. Αυτό βέβαια δεν είναι απόλυτο. Ισχύει περισσότερο για τους ερασιτέχνες που κατασκευάζουν σκάφη μικρού μεγέθους. Εργαλεία βαριά και πολύπλοκα απαιτούνται μόνο για μεγάλα σκάφη, συνήθως πάνω από 9-10 μέτρα. Για την κατασκευή ενός σύγχρονου ξύλινου σκάφους χρειάζεται μια ποικιλία εργαλείων, που συνήθως διαθέτουν πολλοί και που υπάρχουν σε πολλές ποιότητες στο εμπόριο. Τα πιο χρήσιμα είναι: Πάγκος εργασίας, μέγγενη, ξυλουργικό σφυρί (διχαλωτό), ξυλοπρίονο (σιγάτσα), πριόνι κοινό, σιδεροπρίονο, σέγα, κατσαβίδια κοινά ή κατσαβίδι αυτόματο, σταυροκατσάβιδα, ζουμπάδες, γερμανικά κλειδιά ή καρυδάκια, ροκάνι κοινό ή ρυθμιζόμενο, ξυλόλιμες (ράσπες), σιδερόλιμες, σκαρπέλα, γωνιά, φαλτσογωνιά, αλφάδι, νήμα της στάθμης, τανάλια, πένσα, μετροταινία, δίμετρο, σφικτήρες (τουλάχιστον 6), ηλεκτρικό δράπανο με διάφορα βασικά εξαρτήματα όπως με παλινδρομικό και περιστροφικό τριβείο, παλινδρομική σέγα με ανταλλακτικά πριονάκια, με περιστροφικό δίσκο κοπής, τρυπάνια διάφορα κλπ. Για την προαιρετική πλαστικοποίηση και τον υποχρεωτικό χρωματισμό ενός σκάφους απαιτούνται διάφορα εργαλεία. Τα πιο χρήσιμα είναι: Προστατευτικά λαστιχένια γάντια, μάσκα και γυαλιά, ψαλίδι για την κοπή των υαλοϋφασμάτων, κουβάς 8 – 10 κιλών με υποδιαιρέσεις για τον πολυεστέρα, κουβάς καθαρισμού εργαλείων, σπάτουλα διασκορπισμού πολυεστέρα από σκληρό ξύλο ή λάμα αλουμινίου, ζυγαριά για το ζύγισμα του πολυεστέρα, μετρητικό ποτήρι με υποδιαιρέσεις για τον καταλύτη, αναμεικτήρας πολυεστέρα, κοινά ρολά βαφής, μεταλλικά ρολά υαλοϋφάσματος, περιστροφικό τριβείο, πινέλα πλακέ και στρογγυλά, οδηγός κοπής υαλοϋφάσματος από εύκαμπτο πλαστικό πάχους 3 χιλιοστών ή από λωρίδα ανοξείδωτου χάλυβα, πατόχαρτα, γυαλόχαρτα, ντουκόχαρτα, σπάτουλες στοκαρίσματος, πιστόλι βαφής κ.λπ.

5. Ποιές είναι οι ευθύνες του μελετητή – σχεδιαστή του σκάφους που θέλετε να
κατασκευάσετε;

Ο μελετητής – σχεδιαστής του σκάφους σας έχει την ευθύνη για τη μελέτη και τα σχέδια, που θα σας προμηθεύσει, ώστε τα πάντα να είναι υπεύθυνα σωστά και το προς κατασκευή σκάφος να πληροί όλους τους κανόνες ασφαλείας, αντοχής και ευστάθειας στην κλάση του. Ο μελετητής – σχεδιαστής, όμως, δεν έχει καμιά ευθύνη, αν δεν σεβαστείτε τα σχέδιά του και αυξήσετε ή ελαττώσετε τα πάχη, την ποιότητα ή το είδος των υλικών, το μήκος ή το πλάτος του σκάφους, το είδος της μηχανής, την κατανομή των βαρών κ.λπ., με αποτέλεσμα η όλη μελέτη να διαφοροποιηθεί.

6. Ποιές είναι σι υποχρεώσεις του ερασιτέχνη κατασκευαστή προς το μελετητή του σκάφους του;
Ο ερασιτέχνης έχει υποχρέωση να συμβουλεύεται το μελετητή για τυχόν προβλήματα που θα αντιμετωπίσει, κατά τη διάρκεια κατασκευής του σκάφους του. Τα σχέδια που θα χρησιμοποιήσει ο ερασιτέχνης δεν πρέπει να τα μεταβιβάσει σε τρίτους και δεν πρέπει να κατασκευάσει περισσότερα από ένα (1) σκάφη, γιατί τότε ο μελετητής δικαιούται να κάνει χρήση των δικαιωμάτων του περί κλοπής πνευματικής ιδιοκτησίας.

7. Θα γίνει ωραίο το σκάφος μου;
Αν ακολουθήσετε τις οδηγίες των σχεδίων, ασφαλώς θα κατασκευάσετε ένα ωραίο και υπεύθυνα σωστό σκάφος. Αν όμως κάνετε καινοτομίες και ανεύθυνες αλλαγές, τότε η ευθύνη είναι αποκλειστικά δικιά σας.

8. Μπορεί ο ερασιτέχνης να κάνει τροποποιήσεις στη μελέτη του σκάφους;
Κατασκευάζοντας το σκάφος σας, μπορείτε κάλλιστα να προσθέσετε κάτι που ίσως κατά τη γνώμη σας να το ομόρφαινε ή να του έδινε περισσότερη οντότητα. Ποτέ όμως δεν πρέπει να γίνονται αλλαγές, που να δημιουργούν προβλήματα στη γενική του διαγωγή στο νερό, εκτός αν συμβουλευθείτε το μελετητή του και κρίνει πως η αλλαγή δεν επηρεάζει την απόδοση και την ασφάλεια του σκάφους. Δεν επιτρέπεται όμως ποτέ να μετατρέψουμε ένα καθαρά μηχανοκίνητο σκάφος (ταχύπλοο ή εκτοπίσματος) σε ιστιοφόρο. Πρέπει να αποφεύγεται η αύξηση του μήκους, του πλάτους και η αλλαγή θέσης της μηχανής. Είναι μεγάλο σφάλμα η αλλαγή διαστάσεων και παχών των διαφόρων κατασκευαστικών μερών ενός σκάφους, χωρίς να ερωτηθεί ένας ειδικός. Όταν λέμε ότι ένα σκάφος έχει βάρος κυρίας κατασκευής 100 κιλά, φυσικά δεν παίζει κανένα ρόλο αν η κατασκευή γίνει 90 ή 110 κιλά. Έχει όμως μεγάλη σημασία αν γίνει 200 κιλά. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα το μεγαλύτερο βύθισμα, την ελάττωση του ύψους των εξάλων, τη μεγάλη αντίσταση, τη λανθασμένη απόδοση και την υπερβολική κατανάλωση καυσίμου. Εάν το σκάφος έχει μελετηθεί για εξωλέμβια μηχανή μόνο, είναι μεγάλο σφάλμα η τοποθέτηση εσωλέμβιας μηχανής. Το σκάφος σίγουρα θα αλλάξει διαγωγή λόγω μετατόπισης του βάρους, η μηχανή θα τοποθετηθεί με μεγάλη κλίση και γενικά τα αποτελέσματα θα είναι δυσάρεστα. Όλα αυτά
εξαρτώνται από τις γραμμές των βρεχάμενων, τη μορφή της καρένας και γενικά από το είδος της μελέτης. Προσοχή, λοιπόν.

9. Πώς χρησιμοποιείται το κόντρα πλακέ θαλάσσης;
Για το πέτσωμα του σκάφους χρησιμοποιούμε κόντρα πλακέ θαλάσσης αναγνωρισμένης ποιότητας, το οποίο στηρίζουμε στους νομείς και στις διαμήκεις ενισχύσεις με κόλλα θαλάσσης και ξυλόβιδες φρεζωτές ή καρφιά. Το κόντρα πλακέ θαλάσσης θεωρείται και είναι καλύτερο από τα κοινά μαδέρια πετσώματος, γιατί δεν έχει κενά ή ραφές, ώστε να δημιουργούνται αδύνατα σημεία.

10. Πώς νομιμοποιείται μια ιδιοκατασκευή;
Σύμφωνα με τις Διατάξεις του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, όταν το σκάφος είναι ιδιοκατασκευή, ο ερασιτέχνης κατασκευαστής πρέπει να
προσκομίσει σε ένα Λιμεναρχείο υπεύθυνη δήλωση για την ιδιοκατασκευή, καθώς και πρωτότυπα τιμολόγια ή δελτία λιανικής πώλησης αγοράς υλικών κατασκευής του σκάφους και της μηχανής. Το σκάφος ή πρέπει να επιθεωρηθεί από τη Λιμενική Αρχή ή ο ερασιτέχνης να προσκομίσει βεβαίωση
ναυπηγού ή επαγγελματία κατασκευαστή για την καλή κατασκευή και στεγανότητα του.