Επισκευή πολυεστέρα.
Πολυεστερικά σκάφηΠολλές φορές τυχαίνει να χτυπήσουμε τη γάστρα του σκάφους. Άλλοτε κατά τη διάρκεια ανέλκυσης/ καθέλκυσης, άλλοτε σε βράχο στη θάλασσα ή και με άλλους τρόπους.
Η επισκευή που θα πρέπει να ακολουθήσει μια τέτοια ζημιά, πρέπει να είναι άμεση και να γίνει από τεχνικούς με γνώσεις. Σε αντίθετη περίπτωση, η ζημιά στο σκάφος μπορεί να μεγαλώσει και να χρειαστεί πολύ περισσότερα χρήματα.
Σε αυτό το άρθρο θα αναφερθούμε σε ζημιά που έγινε στη γάστρα πολυεστερικού σκάφους και θα υποδείξουμε τον σωστό τρόπο επισκευής της.
Η ζημιά έγινε στο σκάφος όταν χρειάστηκε να βγει εκτάκτως σε νησί. Δεν υπήρχε τρέιλερ και το ανέλκυσαν πάνω σε δοκούς, τραβώντας το από τον πλωριό κρίκο για πολλά μέτρα. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να προκληθεί εκτεταμένη ρωγμή στον πολυεστέρα και η πλώρη του σκάφους να πάθει μεγάλη ζημιά.
Το σκάφος επισκευάστηκε στην OPEN SEA, στην Ανάβυσσο. Η OPEN SEA διαθέτει τεχνογνωσία και το κατάλληλο προσωπικό ώστε, να επισκευάσει το σκάφος σωστά, χωρίς να έχει πρόβλημα στο μέλλον.
Τραβώντας το σκάφος, ο κρίκος έκανε μοχλό και έσπασε τον πολυεστέρα. Μπορούσες να δεις μέσα στο στρίτσο της άγκυρας!
Η διαδικασία της επισκευής σκάφους, ξεκίνησε με τον τροχό. Έπρεπε να βρεθεί η πραγματική έκταση της ζημιάς. Με τον τροχό ανοίξανε το σκάφος μέχρι εκεί που πραγματικά είχε φτάσει η ρωγμή. Αφού αναγνωρίστηκε η πραγματική έκταση της ζημιάς, κρίθηκε καταλληλότερο να επισκευαστεί το σκάφος από μέσα και όχι από έξω για να αποκτήσει ξανά η πλώρη την αντοχή που είχε πριν και να μπορεί αν χρησιμοποιηθεί ο κρίκος στο μέλλον με ασφάλεια.
Αρχικά γεμίστηκε η ρωγμή με epoxy δύο συστατικών για να πιάσει όλο τον κενό χώρο και για να αποκτήσει καλύτερη αντοχή . Στη συνέχεια τρίφτηκε εσωτερικά και καθαρίστηκε πολύ καλά με ασετόν για να μπορέσει να κολλήσει το καινούργιο υλικό.
Κατόπιν περάστηκαν διαδοχικά 5 φύλλα γυαλί, διαφορετικού πάχους και πλέξης, και εμποτίστηκαν με πολυεστερική ρητίνη σε μεγάλη έκταση περιμετρικά της ρωγμής. Το επισκευασμένο μέρος τρίφτηκε, φινιρίστηκε και βάφτηκε εσωτερικά με top coat. Το εξωτερικό μέρος, που έπρεπε να μην δίνει διαφορά με την υπόλοιπη γάστρα, στοκαρίστηκε με gel coat , τρίφτηκε καλά και γυαλίστηκε.. Όλα ήταν έτοιμα, στη συνέχεια μπήκε ο κρίκος και η εργασία ολοκληρώθηκε.
Επισκευή do it yourself
Αν η ζημιά δεν είναι τόσο μεγάλη, η επισκευή μπορεί να γίνει από εμάς, χωρίς ιδιαίτερα εργαλεία και γνώσεις και εξοικονομώντας χρήματα. Σημαντικό βέβαια είναι, να κάνουμε σωστή εκτίμηση της ζημιάς.
Τι θα χρειαστούμε:
- Ένα τριβείο
- Ένα dremel
- Gelcoat και καταλύτηΣπάτουλα
- Γυαλόχαρτα
- Γούνα γυαλίσματος
- Ασετόν
- Αλοιφή γυαλίσματος
Για να ξεκινήσουμε την εργασία, καλό είναι να είμαστε σε μέρος σκιερό και το σκάφος να είναι απαραιτήτως στεγνό. Αρχίζοντας, καθαρίζουμε την περιοχή πολύ καλά με το dremel και λειαίνουμε το gel coat και τα φύλλα του πολυεστέρα που έχουν γδαρθεί.
Στη συνέχεια καθαρίζουμε την τριμμένη περιοχή με ασετόν. Όταν είναι έτοιμη η περιοχή για επισκευή, ανακατεύουμε τα υλικά (Gelcoat και καταλύτη) σε κάποιο δοχείο προσέχοντας να είναι σωστές οι αναλογίες. Αν ο καταλύτης είναι περισσότερος, το μείγμα θα σκληρύνει και δεν θα προλάβουμε να το εφαρμόσουμε, αν είναι λιγότερος, το υλικό δεν θα στεγνώσει καλά και δεν θα έχει την απαραίτητη αντοχή.
Στη συνέχεια, εφαρμόζουμε το υλικό με τη σπάτουλα γεμίζοντας καλά τη γρατζουνιά όσες φορές χρειαστεί για να έχει η τελική επιφάνεια το σχήμα της υπόλοιπης γάστρας, αφήνοντας πάντα τον κατάλληλο χρόνο για να στεγνώσει το υλικό ανάμεσα στα χέρια.. Όταν είναι έτοιμο ξεκινάμε να δουλεύουμε την επισκευασμένη περιοχή με γυαλόχαρτο ώστε να γίνει λεία και πάλι η επιφάνεια. Με το τριβείο, τρίβουμε χρησιμοποιώντας όλο και πιο ψηλό γυαλόχαρτο (No 180, 360, 800, 1500 και τέλος με 2000) μέχρι να γίνει τελείως λεία η επιφάνεια.
Τώρα απομένει μόνο το γυάλισμα της επιφάνειας για να γίνει ομοιόμορφη με την υπόλοιπη γάστρα. Προσθέτουμε αρκετό υλικό στη γούνα του τριβείου και γυαλίζουμε μέχρις ότου η επιφάνεια γίνει καθρέφτης, ξεκινώντας από χοντρή αλοιφή και φτάνοντας μέχρι και την αλοιφή γυαλίσματος. Προτείνουμε να χρησιμοποιήσετε επώνυμα προϊόντα γυαλίσματος όπως το FARECLA τα οποία εξασφαλίζουν εξαιρετικό αποτέλεσμα, δουλεύονται εύκολα και κρατάνε στη διάρκεια του χρόνου.
Για περισσότερες πληροφορίες:
Parking σκαφων Αναβυσσος – Open Sea,
Μίνωος 3, Αλυκές, Ανάβυσσος 19013,
50ο χλμ. λεωφ. Αθηνών Σουνίου.
τηλ. 22917 71000, 6984 242494,
Για τα υλικά:
Α. Ανδρέου & ΣΙΑ ΟΕ,
Πειραιώς 49, Μοσχάτο 183 46
τηλ. 210 4828452
e-mail: [email protected]