Για εύκολη πλαγιοδέτηση του σκάφους
Boating TipsΤο να πέσουμε δίπλα με μονέλικο σκάφος είναι εύκολο, αρκεί να ξέρουμε την επίδραση της προπέλας ή όπως το ξέρουν οι περισσότεροι, prop effect.
Για να δούμε με λίγα λόγια τα πράγματα από την αρχή, επιχειρούμαι να
προσεγγίσουμε το ελεύθερο σημείο του μώλου, στο οποίο σκοπεύουμε να
δέσουμε, με όσο γίνεται μικρότερη γωνία προσέγγισης (σχήμα 1) και όσο το δυνατόν μικρότερη ταχύτητα, για να έχουμε τιμόνι. Όταν προσεγγίσουμε αρκετά, κάνουμε κράτει, αν είναι δυνατόν, και αφήνουμε το σκάφος να πηγαίνει με την αδράνεια. Αυτός είναι ο γενικός τρόπος, εφόσον ο αέρας ή τα ρεύματα το επιτρέπουν. Η επόμενη κίνηση είναι ανάλογα με το αν ο μώλος βρίσκεται δεξιά μας ή αριστερά μας και η προπέλα μας είναι δεξιόστροφη ή αριστερόστροφη. Επειδή τα περισσότερα σκάφη έχουν δεξιόστροφη προπέλα, τα παρακάτω παραδείγματα για την πλαγιοδέτηση αφορούν αυτή την περίπτωση.
Με το μώλο αριστερά:
Αφήνουμε το σκάφος να ταξιδεύει με την αδράνεια μέχρι το σημείο, δίπλα στο οποίο θα πέσουμε. Κάνοντας μια ανάποδα, η πρύμη μας θα «κλωτσήσει» αριστερά προς το μώλο, ενώ συγχρόνως το σκάφος μας θα φρενάρει (σχήμα 2). Είναι η εύκολη περίπτωση, που σίγουρα θα πετύχετε με την πρώτη δοκιμή σας. Κάπως πιο δύσκολη όμως είναι η επόμενη περίπτωση.
Με το μώλο δεξιά:
Και εδώ αφήνουμε το σκάφος να ταξιδεύει με την αδράνεια. Πλησιάζουμε με μεγαλύτερη γωνία από ότι στο προηγούμενο παράδειγμα. Μια γκάζια στο ανάποδα, εκτός από το ότι θα «φρενάρει» το σκάφος, θα το ισιώσει, φέρνοντάς το παράλληλα με το μώλο (σχήμα 3). Η περίπτωση αυτή χρειάζεται κάποια εξάσκηση, για να συνηθίσουμε να φέρνουμε το ιστιοφόρο όσο γίνεται πιο κοντά στο μώλο, κινητοποιώντας το στο σημείο, δίπλα στο οποίο θα πέσουμε.
Το μεγάλο μυστικό της πλαγιοδέτησης είναι η μικρή ταχύτητα προσέγγισης και το λίγο γκάζι, που πρέπει να χρησιμοποιούμε. Η μανούβρα θέλει πάντα λίγο γκάζι και όσο γίνεται εκμετάλλευση του propeller effect, που στο ανάποδα «δαγκώνει» αριστερά (δεξιόστροφη στο πρόσω), παρασύροντας σε αυτή την κατεύθυνση και την πρύμη μας. Και να θυμόμαστε πως ο τιμονιέρης είναι αυτός, που «σταματάει» το σκάφος και όχι το πλήρωμα αβαράροντας.