Τακτική αποφυγής – H ασφάλεια προηγείται…

Γιατί η ασφάλεια προηγείται…

Του Μάκη Ματιάτου

Το μηχανοκίνητο σκάφος απαιτεί έναν ειδικό τρόπο ταξιδέματος, όταν ο καιρός είναι χοντρός. Παράλληλα, υπάρχουν τα «πρέπει» και τα «δεν πρέπει», που αντίστοιχα ακολουθούμε ή αποφεύγουμε.

Ταξιδεύοντας με ένα μηχανοκίνητο, ο πιο σύντομος δρόμος μεταξύ δύο σημείων δεν είναι πάντα η ευθεία γραμμή. Πολλά εξαρτώνται από τη
διεύθυνση του ανέμου. Ειδικά θα πρέπει να αποφεύγουμε τους ανέμους από την πλώρη, όταν ο καιρός είναι φρέσκος. Το διάστημα μεταξύ δύο κυμάτων στην πλεύση αυτή είναι πολύ μικρό και κατά συνέπεια το συνεχές χτύπημα δεν δημιουργεί άνεση στο ταξίδι. Αν πρέπει να ταξιδέψουμε με τον καιρό κατάπλωρα, καλό είναι να κόψουμε λίγο ταχύτητα. Αν ταξιδεύουμε κοντά στην ακτή, σε μια περιοχή όπως είναι η Ελλάδα, με τα πολλά νησιά το ένα κοντά στο άλλο, καλό είναι να προγραμματίσουμε το ταξίδι μας, κάνοντας διάφορα μπράτσα (τακ) και να εκμεταλλευτούμε την κατάσταση, περνώντας από την υπήνεμη πλευρά τους. Βέβαια, χρειάζεται κάποια προσοχή στην περίπτωση που, τα στρίμματα στα άκρα των μικρών νησιών, φέρνουν το κύμα από αλλού και τον αέρα από αλλού ή που οι σειρές των κυμάτων έρχονται από αντίθετες κατευθύνσεις.

Με ένα γρήγορο μηχανοκίνητο είναι δυνατό να αποφύγουμε την κακοκαιρία, που πλησιάζει. Τις πιο πολλές φορές δεν είναι βέβαια η κατεύθυνση που θέλουμε να ακολουθήσουμε, αλλά είναι ίσως η καλύτερη επιλογή αν το δελτίο καιρού δεν είναι και τόσο ενθαρρυντικά. Τα μέτωπα του καιρού, που συνήθως προκαλούν άσχημες συνθήκες στη θάλασσα, ταξιδεύουν με ταχύτητα περίπου
40 κόμβων, πράγμα που σημαίνει ότι αν θέλουμε να τα αποφύγουμε, μπορούμε να ταξιδέψουμε γρήγορα, μπροστά από το μέτωπο, για να φτάσουμε στον προορισμό μας ή σε κάποιο απάγκιο.

Το ταξίδι με τον καιρό στα πρύμα έχει δύο σημεία τα οποία θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας. Πρώτον, δεν έχουμε επίγνωση της πραγματικής κατάστασης της θάλασσας, μια και οι συνθήκες φαίνονται πολύ πιο βατές. Μερικές φορές, ίσως, είναι απαραίτητο να γυρίσουμε λίγο για να
εκτιμήσουμε την κατάσταση καλύτερα. Δεύτερον, το λιμάνι ή απάγκιο που
κατευθυνόμαστε θα είναι εκτεθειμένο στον καιρό και πιθανότατα αν οι συνθήκες χειροτερέψουν, να μην μπορέσουμε να μπούμε μέσα.

Η φουρτούνα δεν είναι και η καλύτερη προϋπόθεση για μια κρουαζιέρα. Όσο είναι στο χέρι μας, προσπαθούμε να την αποφύγουμε. Αν δεν γίνεται διαφορετικά, ταξιδεύουμε παίρνοντας όλες τις αναγκαίες προφυλάξεις, ακολουθώντας πάντα τους ενδεδειγμένους χειρισμούς σε κακοκαιρία. Όσο και μεγάλη εμπειρία και να διαθέτουμε, πρέπει πάντα να λαμβάνουμε υπόψη μας δύο πράγματα, τους φίλους μας, που μπορεί να μην αισθάνονται καλά με κακό καιρό και δεύτερον, τις καταπονήσεις που υφίσταται το ίδιο το σκάφος μας. Ας θυμηθούμε το σοφό «τη θάλασσα δεν τη φοβόμαστε, τη σεβόμαστε».