Ιστιοφόρο και Μηχανοκίνητο

Τα βασικά κριτήρια για την αγορά του σκάφους των ονείρων μας.

Βρισκόμαστε στην εποχή που η θάλασσα και το σκάφος αναψυχής έχουν αποκτήσει πολλούς και ένθερμους φίλους, ο καθένας όμως έχει και διαφορετικά κριτήρια για την επιλογή του. Και πρώτα από όλα, μηχανοκίνητο σκάφος ή ιστιοφόρο σκάφος; Γρήγορο ή συμβατικό σκάφος κρουαζιέρας; Στα παραπάνω ερωτήματα θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε με κριτήρια που μόνον η πείρα στο χώρο μπορεί να δώσει.

ekkinisi6

Το σκάφος αναψυχής, όπου και να βρίσκεται, στις μαρίνες, στις εκθέσεις, στα ναυτικά σαλόνια, σε περιοδικά, prospectus ακόμη και στο internet είναι πάντα ένας πόλος έλξης για τους φίλους του. Παλιά, τα σκάφη αναψυχής τα λέγαμε «λόρδικα» γιατί η απόκτησή τους ήταν για τους περισσότερους απαγορευτική λόγω κόστους. Σήμερα, το σκάφος αναψυχής σε όλες τις μορφές, από το μικρό βαρκάκι μέχρι το μεσαίο και μεγαλύτερο είναι διάσπαρτο σε όλες τις οικονομικές τάξεις, κυρίως από την εποχή που το GRP άρχισε να χρησιμοποιείται στη ναυπήγηση. Τώρα υπάρχουν περισσότερα από ποτέ μικρά και μεγάλα σκάφη, με αποτέλεσμα ακόμα και ο ελλιμενισμός τους στις μαρίνες και τα λιμανάκια να γίνεται πολλές φορές προβληματικός

Η πείρα αρκετών δεκαετιών στο χώρο του σκάφους αναψυχής μας δίδαξε πως ο κάθε τύπος σκάφους αποτελεί και έναν συμβιβασμό τεσσάρων κύριων και βασικών συντελεστών, δηλαδή της ασφάλειας, της άνεσης, της ταχύτητας και του κόστους αγοράς ή ναυπήγησης.

Κατατάξαμε, λοιπόν και «βαθμολογήσαμε» το σύνολο αυτό των συντελεστών με 100 μονάδες, χαρακτηρίζοντας τους συντελεστές επί τοις εκατό ανάλογα με το κριτήριο, βάση του οποίου ο περισσότερος κόσμος κάνει την επιλογή του.

Επιλέξαμε πέντε κατηγορίες σκαφών, δύο ιστιοφόρων και τριών μηχανοκίνητων. Ας δούμε παρακάτω τη σχετική «βαθμολογία»:

RIVA_85_OPERA_SU_4c80def99d5f1

Μηχανοκίνητο κρουαζιέρας

Ασφάλεια πλεύσης 30%

Άνεση 30%

Ταχύτητα 10%

Κόστος 30%

mixanokinito

Μηχανοκίνητο επιδόσεων

Ασφάλεια πλεύσης 15%

Άνεση 30%

Ταχύτητα 25%

Κόστος 30%

topgun38new

Μηχανοκίνητο αγωνιστικό

Ασφάλεια πλεύσης 25%

Άνεση 10%

Ταχύτητα 50%

Κόστος 15%

istioforo

Ιστιοφόρο κούρσας – κρουαζιέρας

Ασφάλεια πλεύσης 25%

Άνεση 20%

Ταχύτητα 20%

Κόστος 35%

2rodos

Ιστιοφόρο αγωνιστικό

Ασφάλεια πλεύσης 35%

Άνεση 20%

Ταχύτητα 30%

Κόστος 15%

Εδώ θα πρέπει να διευκρινίσουμε πως στις παραπάνω ποσοστιαίες αναλογίες όσο μικρότερο είναι το κριτήριο του κόστους, τόσο περισσότερο αυξάνονται τα υπόλοιπα ποσοστά των κριτηρίων. Αν δηλαδή μηδενίσουμε το κριτήριο του κόστους (αν φυσικά κάτι τέτοιο θα ήταν δυνατό στην εποχή μας), τότε το ποσοστό του θα μοιραστεί ανάλογα στα υπόλοιπα τρία.

Στην πράξη τώρα, θα πρέπει κανείς να διαλέξει και να κερδίσει περισσότερα σε κάποιο από τα τέσσερα κριτήρια, δηλαδή την ασφάλεια, την άνεση, την ταχύτητα και το κόστος. Απαραίτητο είναι λοιπόν να κάνουμε την επιλογή μας και να δεχτούμε να χάσουμε κάτι για να κερδίσουμε κάτι άλλο. Για παράδειγμα, ένας ιστιοπλόος που θέλει το σκάφος για ξεκούραστες και άνετες κρουαζιέρες με την οικογένεια και τους φίλους του δεν μπορεί να έχει σε καμιά περίπτωση τα ίδια κριτήρια με έναν άλλο, που η αγωνιστική ιστιοπλοΐα είναι το χόμπι του. Αν δώσουμε στους δύο παραπάνω τύπους yachtsmen το αντίθετο σκάφος, κανένας δεν θα μείνει ικανοποιημένος, όπως είναι φυσικό.

IMG_8810_1

Στην κατηγορία του μηχανοκίνητου σκάφους, τώρα τα πράγματα είναι πολύ πιο σύνθετα. Εδώ θα πρέπει να ζυγίσουμε με ακρίβεια και κάθε ειλικρίνεια τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ζωής μας, το χρόνο που διαθέτουμε για το χόμπι μας, τις επιθυμίες και τις ιδιαίτερες ανάγκες μας, αλλά και τις δυνατότητες μας να αντεπεξέλθουμε στο οικονομικό μέρος, όχι μόνο της απόκτησης, αλλά της συντήρησης και της λειτουργίας του σκάφους μας.

Και στις δύο περιπτώσεις, το κριτήριο της απόκτησης ενός ιστιοφόρου κατά πρώτο λόγο και ενός μηχανοκίνητου κατά δεύτερο, επηρεάζεται και από έναν ακόμη παράγοντα, που είναι η ναύλωση. Χαρακτηρίζοντας το σκάφος ως επαγγελματικό, μπορούμε πολλές φορές να συνδυάσουμε το τερπνό με το ωφέλιμο.

_MG_7508

Στις περισσότερες περιπτώσεις των επαγγελματικών ιστιοφόρων σκαφών κρουαζιέρας που ανήκουν σε ιδιώτες, μπορεί κανείς να επωφεληθεί από τα έσοδα της ναύλωσης που σίγουρα ελαφρύνουν το κριτήριο του κόστους, αλλά και να κάνει τις διακοπές του με το δικό του σκάφους. Είναι ένας οικονομικός  – και όχι μόνο – συμβιβασμός που λειτούργησε και λειτουργεί σε αρκετές περιπτώσεις για όσους το σκάφος δεν είναι η «ερωμένη» την οποία δεν θέλουν να την απολαύσουν άλλοι.

Σήμερα, στην Ελλάδα της κρίσης, τολμάμε να μιλήσουμε για την αγορά ενός σκάφους αναψυχής. Γιατί όχι; Όλα μπορούν να μας τα στερήσουν, τον ήλιο, την θάλασσα και τα όνειρα μας, ποτέ!