Κριτήρια επιλογής φουσκωτού σκάφους
Φουσκωτό σκάφοςΗ εισαγωγή στον κόσμο των RIBs
Του Colin Anderson
Με την πληθώρα των κατασκευαστών και των μοντέλων φουσκωτών σκαφών στην αγορά πόσο δύσκολο είναι για μας να κάνουμε την σωστή επιλογή ενός RIB; Πώς ένα φουσκωτό σκάφος διαφοροποιείται από ένα άλλο; Ερωτήσεις εύκολες, αλλά με δύσκολες απαντήσεις. Το κάθε φουσκωτό σκάφος είναι διαφορετικό και το επιλέγουμε ανάλογα με τις ανάγκες μας, που επίσης είναι διαφορετικές.
Με το θέμα αυτό δεν θα επιχειρήσουμε να δώσουμε τον μαγικό κανόνα για την επιλογή ενός φουσκωτού σκάφους, αλλά θα πούμε δυο λόγια για τα πλέον βασικά στοιχεία, που συνθέτουν ένα τέτοιο σκάφος, τη γάστρα και τα μπαλόνια του. Φυσικά, υπάρχουν και άλλα πολλά στοιχεία, που καθορίζουν την ποιότητα της σχεδίασης και της κατασκευής ενός φουσκωτού σκάφους, στα οποία όμως θα αναφερθούμε σε άλλο θέμα, που αφορά τη μελέτη και σχεδίαση. Το θέμα μας αυτό δεν είναι παρά μια πολύ σύντομη εισαγωγή για τους νεοφώτιστους, που θα πρέπει να αρχίσουν το ψάξιμο από το Α.
Η τεχνολογία των φουσκωτών σκαφών έχει αναπτυχθεί με γεωμετρική πρόοδο τα τελευταία χρόνια. Βλέπουμε πλέον φουσκωτά θηρία, φουσκωτά σκάφη με καμπίνες, φουσκωτά σκάφη που μόνο κατ? ευφημισμό μπορούν να θεωρηθούν φουσκωτά, απλά βαρκάκια που χρησιμοποιούνται σαν «υπηρέτριες» στα μεγαλύτερα σκληρά σκάφη, και φυσικά πολλών σχεδιαστικών σχολών φουσκωτά σκάφη, που απευθύνονται στους φίλους του θαλασσινού camping. Ας δούμε, όμως μερικά από τα βασικά στοιχεία, που θα μας βοηθήσουν να κάνουμε εμείς την επιλογή μας, ξεκινώντας από το πιο σημαντικό κατά τη γνώμη μας, από το σχήμα της γάστρας, που δεν είναι ίδια σε όλες τις περιπτώσεις. Μια γάστρα με βαθύ V και deadrise στην πρύμη 18-20 μοιρών είναι σε κάθε περίπτωση ιδανική για την ανοιχτή θάλασσα, γιατί προσφέρει πιο γλυκό ταξίδι χωρίς πολλά χτυπήματα στο κύμα, κράτημα χωρίς μεγάλη πλαγιολίσθηση σε κλειστές στροφές, καθώς και μια υποδειγματική ευστάθεια πορείας. Υπάρχει και η περίπτωση των πιο «αγωνιστικών» σκαφών, με μέτριο V, τα οποία πλανάρουν πάρα πολύ γρήγορα και εύκολα και που όμως μπορεί να μην προσφέρει το ίδιο κράτημα στις κλειστές στροφές και να μην τιμονεύονται το ίδιο εύκολα. Είναι γάστρες, όχι τόσο κατάλληλες για ανοιχτή θάλασσα. Βέβαια, με γάστρα βαθέος V απαιτείται μεγαλύτερη ισχύς μηχανών από αυτήν με μέτριο V, πράγμα που επηρεάζει την τσέπη μας στην αγορά του κινητήρα, αλλά και στην κατανάλωση. Πολλοί πιστεύουν πως ένα μικρό deadrise είναι πανάκια για μια καλή και ομαλή πλεύση, όμως αυτό είναι ένα μόνο μέρος του μυστικού στο σχεδιασμό της γάστρας, η οποία θα πρέπει να διαθέτει και τις σωστές βαθμίδες και spray rails, που συμβάλλουν τα μέγιστα στο γρήγορο πλανάρισμα με το ανασήκωμα της πρύμης, αλλά και στη στεγνή πλεύση. Η σχεδίαση της γάστρας είναι μια τέχνη, στην κυριολεξία, με πολλές εναλλακτικές θεωρίες και σχολές. Θα λέγαμε πως η καλύτερη επιλογή για τις δικές μας ανάγκες μπορεί να βγει μόνο δοκιμάζοντας και συγκρίνοντας τις πλεύσεις διαφόρων μοντέλων με βαθύ και μέτριο V.
Ας έρθουμε, όμως τώρα στα μπαλόνια. Υπάρχουν δύο βασικοί τύποι μπαλονιών για τα φουσκωτά σκάφη, αυτά με τη μεγάλη διάμετρο που δίνει μεγαλύτερη ευστάθεια και πλευστότητα και αυτά με μικρότερη διάμετρο, που δίνουν αρκετή πλευστότητα και ταυτόχρονα δεν «φρενάρουν» και δεν εμποδίζουν τις επιδόσεις σε ταχύτητα λόγω τριβής στη θάλασσα. Στην περίπτωση που το φουσκωτό σκάφος προορίζεται για ανοιχτή θάλασσα η επιλογή μας θα πρέπει να είναι τα σκάφη με μπαλόνια, που μόλις αγγίζουν την επιφάνεια της θάλασσας, όταν είναι σε ακινησία και φυσικά, με το πλανάρισμα δεν δημιουργούν αντιστάσεις. Σε ό,τι έχει σχέση με τα υφάσματα των μπαλονιών υπάρχουν δύο επιλογές, Hepalon ή Πολυουρεθάνη. Το Hepalon είναι το πλέον διαδεδομένο, το οποίο όμως φθείρεται πιο εύκολα, φαίνεται πιο καταπονημένο και ξεθωριάζει λόγω της έκθεσής του στις υπεριώδεις ακτίνες σε σχέση με την Πολυουρεθάνη. Εξάλλου, λίγα είναι τα ναυπηγεία εκείνα που σήμερα παράγουν μπαλόνια από Πολυουρεθάνη, που στην ουσία είναι πλαστικό και έχει τις μηχανικές ιδιότητες που έχουν όλα τα πλαστικά σκάφη. Από τα δύο υλικά, το Hepalon, παρόλα τα μειονεκτήματά του σε σχέση με την Πολυουρεθάνη, είναι πιο εύκολο σαν υλικό στη δημιουργία των μπαλονιών, στα κολλήματα, αλλά και επίσης εύκολο σε περίπτωση επισκευών, αν χρειαστούν, πράγμα που δεν συμβαίνει με την Πολυουρεθάνη.