Ιδανική προπέλα για το σκάφος.
Εξωλέμβιες / εξωλέμβιες μηχανέςΕάν το σκάφος μας έχει κατάλληλη προπέλα, η διαφορά στην απόδοσή του είναι τεράστια, όποια και να είναι η χρήση του σκάφους. Δεν υπάρχει ιδανική προπέλα για όλες τις συνθήκες. Παρόλο που όλοι θέλουμε η προπέλα να μας δίνει μεγάλη ταχύτητα και τέλειο έλεγχο, πρέπει να κάνουμε κάποιες υποχωρήσεις.
Ο κατασκευαστής της μηχανής σας είναι το πιο κατάλληλο πρόσωπο για να σας συμβουλεύσει για την ιδανική προπέλα, ανάλογα με τις συνθήκες και το μέγεθος της μηχανής. Αυτό όμως δεν είναι πανάκια. Θα πρέπει να βρείτε την ιδανική προπέλα για το σκάφος σας, τη χρήση που θέλετε να κάνετε καθώς και τις ιδιομορφίες του καιρού που παρουσιάζονται στις θάλασσες που θα πηγαίνετε περισσότερο.
Αποφασίστε επίσης τι επιδόσεις θέλετε. Μην ξεχνάτε ότι υπάρχουν πολλοί παράγοντες που επηρεάζουν την τελική απόδοση. Το αποτέλεσμα της δοκιμής του σκάφους με φορτίο, επιβάτες, εξοπλισμό ψαρέματος κλπ. θα είναι κάθε φορά διαφορετικό. Άρα πρέπει οι δοκιμές να γίνουν με το φορτίο που συνήθως ταξιδεύουμε.
Το υλικό της προπέλας είναι επίσης σημαντικό. Δηλαδή η επιλογή μεταξύ αλουμινίου και ανοξείδωτης προπέλας. Με ανοξείδωτη προπέλα, έχουμε καλύτερες επιδόσεις γιατί είναι άκαμπτη και οπωσδήποτε έχει μεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Όμως οι προπέλες από αλουμίνιο είναι φθηνότερες.
Μία καλή ιδέα, είναι να έχετε δύο προπέλες μαζί σας, για να μπορείτε να καλύψετε όλες τις συνθήκες που μπορεί να συναντήσετε (φορτίο του σκάφους, καιρικές συνθήκες). Επειδή η αλλαγή είναι αρκετά εύκολη, ίσως θα πρέπει να το σκεφτείτε. Επίσης, η εφεδρική προπέλα μας δίνει μια επιπλέον σιγουριά σε περίπτωση που αυτή που φοράμε χτυπήσει και σπάσει.
Μιλήστε με τον αντιπρόσωπο της μηχανής του σκάφους σας. Οι περισσότεροι θα σας επιτρέψουν να δοκιμάσετε προπέλες με την σκέψη ότι θα σας πουλήσουν κάποια.
Μάθετε ακριβώς τι αποτέλεσμα θα έχει η κάθε προπέλα στην απόδοση του σκάφους σας. Η διάμετρος της προπέλας, το βήμα και ο αριθμός των πτερυγίων της καθορίζουν το αποτέλεσμα που θα έχει στο σκάφος σας, σε συνδυασμό με το βάρος του, τα χαρακτηριστικά της γάστρας και τις καιρικές συνθήκες.
Δοκιμάστε το σκάφος σας με επιβάτες και εξοπλισμό, ή μόνο το σκάφος για να καταλάβετε καλύτερα τη συμπεριφορά της προπέλας και τις επιδόσεις του σκάφους.
Συνεχίστε να δοκιμάζετε διάφορες προπέλες έως ότου επιτύχετε τον καλύτερο συνδυασμό επιτάχυνσης, ταχύτητας και απόδοσης. Το βασικό ζητούμενο είναι να δούμε στο WOT, οι στροφές του κινητήρα να είναι πάνω από το μέσο του φάσματος στροφών που δίνει ο κατασκευαστής.
Μην διστάζετε να δοκιμάσετε όσες περισσότερες προπέλες μπορείτε. Ο χρόνος που θα ξοδέψετε προσπαθώντας να βρείτε την κατάλληλη προπέλα θα σας βοηθήσει να καταλάβετε καλύτερα το σκάφος σας και πως θα πετύχετε την καλύτερη απόδοσή του και φυσικά την οικονομία σε σχέση με απόδοση/κατανάλωση.
Επίσης μην προσπαθήσετε να κάνετε οικονομία στην αγορά της προπέλας. Η κατάλληλη για το σκάφος σας προπέλα, θα σας δώσει πραγματικά ικανοποίηση στην απόδοση και οικονομία στα καύσιμα.
Πως δοκιμάζουμε προπέλες.
Ζητήσαμε την βοήθεια του Λευτέρη Βασιλείου, μηχανικού σκαφών και εξωλέμβιων μηχανών, εξουσιοδοτημένου συνεργάτη της Mariner, Mercury, Mercruising και Suzuki. H δοκιμή έγινε σε ένα Fabio Buzzi 39 με 2 Verado 300hp. Οι προτεινόμενες διαστάσεις ήταν 19, 21 και 23 ίντσες. Ένα απόγευμα βγήκαμε ανοιχτά του Λαυρίου και κάναμε τις δοκιμές.
Λόγο του όγκου και του βάρους του σκάφους, επιλέξαμε τετράφτερες προπέλες revolution της Mercury. Το σκάφος δοκιμάστηκε αρχικά στη λίμνη Como στην Ιταλία με προπέλα 23’. Λόγο της διαφορετικής πυκνότητας του νερού, οι επιδώσεις ήταν ικανοποιητικές. Στη θάλασσα όμως τα πράγματα αλλάζουν.
Από τον παρακάτω πίνακα με τις μετρήσεις, θα δείτε τα εξής συμπεράσματα:
19’ – Με την 19’ προπέλα, το σκάφος πλανάρει πολύ γρήγορα, ξεπερνάει εύκολα όμως τις 6.400 rpm χωρίς να δίνει αρκετούς κόμβους.
21’ – Εδώ βλέπουμε ότι η απόδοση του σκάφους είναι σωστή. Ο κινητήρας λειτουργεί στο σωστό φάσμα άρα η απόδοση σε σχέση με την κατανάλωση είναι σε πολύ καλή σχέση. Οι στροφές που έδωσε ο κινητήρας στο WOT είναι 6250, άρα είναι πολύ κοντά στο επιθυμητό φάσμα στροφών.
23’ – Βλέπουμε ότι δεν φτάνει στις 6400.
4000 | 80 | 23 | 85 | 29 | 90 | 28 | |
4500 | 131 | 31 | 97 | 32 | 125 | 35 | |
5000 | 120 | 36 | 130 | 41 | 150 | 41 | |
5500 | 150 | 41 | 155 | 44 | 190 | 46 | |
5800 | 230 | 52 | |||||
6000 | 200 | 46 | 190 | 50 | |||
6250 | 230 | 55 | |||||
6500 | 230 | 49 | |||||
Ευχαριστούμε τον κ. Λευτέρη Βασιλείου για την πολύτιμη βοήθειά του.
Λευτέρης Βασιλείου,
Εξουσιοδοτημένος μηχανικός Mercury, Mariner, Suzuki,
Λαύριο, τηλ. 6944 208920