Έλεγχος του σκάφους με joystick: Σύστημα IPS απο τη Volvo Penta.
Τεχνολογία σκαφώνΤου Ιάσονα Θαλασσινού
Το συναντήσαμε στη γνωριμία μας με το Riviera 4400 Sport Yacht. Πρόκειται για ένα σύστημα απόλυτου ελέγχου του σκάφους στη μανούβρα με τη χρήση ενός joystick, σε συνεργασία με το σύστημα IPS της Volvo, που ακόμα και ένα παιδί (ειδικά ένα παιδί εξοικειωμένο στα ηλεκτρονικά παιχνίδια) μπορεί κάλλιστα να χρησιμοποιήσει χωρίς πρόβλημα.
Τα πράγματα μπορούν να απλοποιηθούν αφάνταστα μέσα στο ασφυκτικά γεμάτο λιμάνι ή μαρίνα. Η τεχνολογία σήμερα μας επιτρέπει να μανουβράρουμε σε «κλειστούς» χώρους, σίγουρα και εύκολα, χωρίς κινδύνους ζημιάς από μια λανθασμένη κίνηση στα χειριστήρια ή το τιμόνι. Καθώς πλησιάζουμε στη θέση που θέλουμε να μανουβράρουμε και να δέσουμε, βάζουμε το τιμόνι στη μέση, τα χειριστήρια στη νεκρή θέση και πατάμε το αριστερό κουμπάκι του joystick. Αυτόματα, βρισκόμαστε στη θέση χειρισμών μέσω του joystick. Δεν χρειάζεται να ακουμπήσουμε καν το τιμόνι ή τα χειριστήρια, γιατί τα όργανα έχουν απομονωθεί για όσο χρόνο είμαστε στη θέση μανούβρας του joystick. Οι μηχανές έχουν αυτομάτως κατεβάσει τις στροφές τους στις 1.000, για να εξαλειφθεί η περίπτωση να κινηθούμε πιο γρήγορα απΆ όσο χρειάζεται.
Η διαδικασία πλέον είναι απλή. Με απαλές κινήσεις σπρώχνουμε το joystick προς την κατεύθυνση που θέλουμε να κινηθούμε. Όλες οι κατευθύνσεις, ακόμα και μια στροφή επί τόπου κατά 360º είναι δυνατή. Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής του συστήματος IPS της Volvo Penta αυτόματα βρίσκει και σχηματίζει τον ιδανικό συνδυασμό θέσης των ποδαριών των προπελών, που βρίσκονται κάτω από τη γάστρα και δίνει τις ανάλογες στροφές στις μηχανές, για να κινηθεί το σκάφος προς την κατεύθυνση που θέλουμε.
Αν θέλουμε να γυρίσουμε το σκάφος επιτόπου ή αν χρειάζεται να ευθυγραμμιστούμε στη θέση που θέλουμε να καταλάβουμε ανάμεσα σε δύο άλλα δεμένα σκάφη, φέρνουμε το joystick στην κατακόρυφη θέση και απλά στρέφουμε το πάνω τμήμα του προς την κατεύθυνση που θέλουμε, αριστερά ή δεξιά.
Οι στροφές των μηχανών ελέγχονται από το πόσο μακριά από την όρθια θέση έχουμε μετακινήσει το joystick. Ή από το πόσο πολύ έχουμε γυρίσει δεξιά ή αριστερά το πάνω τμήμα του. Κινήσεις προς τα μέσα, προς την κατακόρυφη δηλαδή θέση του λεβιέ, μειώνουν τις στροφές άρα και την ταχύτητα. Αντίθετα, κινήσεις απομάκρυνσης από το κέντρο επιταχύνουν. Το σύστημα λειτουργεί σαν να μειώνουμε ή να αυξάνουμε τις στροφές με τα χειριστήρια και να χρησιμοποιούμε το τιμόνι, μόνο που η διαδικασία είναι απλούστερη εφόσον έχουμε να κάνουμε με ένα και μοναδικό χειριστήριο, το joystick.
Όλοι μας ξέρουμε πως οι συνθήκες στη μανούβρα δεν είναι πάντα εύκολες, αλλά επηρεάζονται πάρα πολύ από το δυνατό αέρα ή ακόμα και από ρεύματα. Για να αντιμετωπίσουμε τέτοιες συνθήκες, το έξυπνο σύστημα της Volvo μας δίνει άλλη μία δυνατότητα. Με το πάτημα του δεξιού κουμπιού στη βάση του joystick. Αυτή η ενέργεια μας δίνει τη δυνατότητα να αυξήσουμε τις στροφές των μηχανών στις 1.600, πράγμα που μας επιτρέπει να ανταπεξέλθουμε στις ανάγκες για μεγαλύτερη ωστική δύναμη σε δύσκολες καταστάσεις.
Αφήνοντας το μώλο για να φύγουμε, ξεκινάμε τη διαδικασία θέτοντας το σύστημα του joystick σε λειτουργία και μανουβράρουμε όπως είδαμε παραπάνω. Μόλις «καθαρίσουμε» από τα άλλα σκάφη γύρω μας, πατώντας το «μαγικό» κουμπί που θέτει το σύστημα του joystick σε λειτουργία, το «ξεκοπλάρουμε» και συνεχίζουμε με τα συμβατικά μας όργανα, δηλαδή τα χειριστήρια των μηχανών και το τιμόνι.
Το σύστημα Volvo Penta IPS joystick αφαιρεί από τον κυβερνήτη την πίεση της μανούβρας, κάνοντάς την ένα απλό παιχνίδι για μεγάλα παιδιά, άσχετα με τις συνθήκες καιρού, αλλά και άσχετα με το πόσο περιορισμένος είναι ο χώρος για τη μανούβρα.