Άγκυρες Danforth, Bruce & CQR. Μια γνωριμία με τους πιο γνωστούς τύπους αγκυρών
Τα σκάφη και τα μυστικά τουςΜια γνωριμία με τους πιο γνωστούς τύπους αγκυρών
Του Ιάσονα Θαλασσινού
Φωτο: Γιώργος Χανουμίδης
Πολλά είναι τα παραδείγματα αγκυροβολημένων σκαφών, που ξεσέρνουν επειδή οι κυβερνήτες τους δεν γνωρίζουν την τεχνική της αγκυροβολίας, αλλά και τις δυνατότητες κάθε τύπου άγκυρας. Εδώ θα κάνουμε μια σύντομη γνωριμία με τις άγκυρες, χρησιμοποιώντας σχήματα και υποβρύχιο φωτογραφικό υλικό από ένα test που επιχειρήσαμε…
Kατηγορίες άγκυρας
Οι άγκυρες χωρίζονται σε δύο κύριες κατηγορίες, τις άστυπες (χωρίς στύπο ή
τσύπο) και αυτές με στύπο (σχήματα 1 και 2 αντίστοιχα). Οι κυριότεροι τύποι αγκυρών είναι η τσιπάδα, τύπου Βρετανικού Ναυαρχείου, η Danforth (με παραλλαγές τη Britany και τη FOB), η CQR (Plow) και η πιο σύγχρονη Bruce. Εδώ θ? αναφερθούμε στις πιο συνηθισμένες , Danforth, Bruce και CQR.
Άγκυρες Bruce
Ας αρχίσουμε, λοιπόν, από την πολυσυζητημένη Bruce (σχήμα 3), που θεωρείται μια σύγχρονη, επαναστατική σε σχήμα άγκυρα κι έχει μόνο εχθρούς ή φίλους. Παρουσιάζει πολλά πλεονεκτήματα σε οποιοδήποτε είδος βυθού, ενώ συγκριτικά απαιτείται μικρότερο βάρος από τις άλλες άγκυρες για να κρατήσει με σιγουριά ένα σκάφος. Φωτογραφίσαμε μια Bruce, φουνταρισμένη σε διαφορετικά είδη βυθών, για να σχηματίσουμε μια πιο ολοκληρωμένη γνώμη για το πώς λειτουργεί. Η CQR με το περίεργο, σαν αλέτρι, σχήμα της, είναι ίσως η πιο συνηθισμένη κύρια άγκυρα του ιστιοφόρου σκάφους (σχήμα 4). Λόγω του σχήματός της είναι δύσκολη στην αποθήκευση και γι αυτό συνήθως φυλάσσεται σε ειδική υποδοχή της πλώρης. Στο σχήμα 5 βλέπουμε τη Danforth, που θεωρείται ιδιαίτερα αποτελεσματική για αμμώδεις βυθούς. Είναι μια από τις δημοφιλέστερες άγκυρες , που συναντάμε στα μικρά σκάφη, κυρίως χάρη στο σχήμα της, που επιτρέπει την εύκολη αποθήκευση.
Καθώς το σκάφος αλλάζει θέση κατά 180 μοίρες, η άγκυρα ανασηκώνεται και ξαναθάβεται
Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα
Οι τρεις παραπάνω άγκυρες έχουν υποβληθεί κατά καιρούς σε εξονυχιστικά επιστημονικά συγκριτικά tests, με σκοπό να τονιστούν τα ιδιαίτερα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της καθεμιάς σε σχέση με τις άλλες,
απομυθοποιώντας τα διαφημιστικά επιχειρήματα των κατασκευαστών τους. Το αντικείμενο των συγκριτικών δοκιμών ήταν να κρατηθεί ένα σκάφος γύρω από ένα σημείο, καθώς ο αέρας, το κύμα και το ρεύμα άλλαζαν και σε
διεύθυνση και σε ένταση. Μετά από μελέτη πολλών τέτοιων δοκιμών, αλλά και προσωπικές εμπειρίες, καταλήξαμε στα παρακάτω γενικά συμπεράσματα.
Η άγκυρα είναι καλά πιασμένη και το αδράχτι βλέπει προς τα κάτω
Άγκυρες Danforth
Χάρη στη σχεδίασή της η άγκυρα αυτή παρουσιάζει τη μεγαλύτερη δυνατή επιφάνεια αντίστασης στο βυθό, άρα και θεωρητικά μπορεί να αντισταθεί σε μεγαλύτερο φορτίο. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι, τα πλατιά νύχια της, εφόσον θαφτούν στην άμμο ή στη λάσπη, την καθιστούν πολύ αποτελεσματική.
Συγκεντρώνοντας όμως οι σχεδιαστές την προσοχή τους στην αντίσταση σε υψηλά φορτία έπρεπε να κάνουν συμβιβασμούς σε άλλα χαρακτηριστικά της, όπως η ισορροπία και η δυνατότητα να αλλάζει τη γωνία εφαρμογής του φορτίου. Στα tests έδειξε τάσεις να ξεθάβεται κάτω από υψηλά φορτία και σε μεταβολές της γωνίας εφαρμογής τους.
Κράτημα σε βραχώδη βυθό
Bruce
Παρουσιάζει μικρότερη επιφάνεια αντίστασης από τη Danforth. Αυτός ίσως είναι και ο λόγος, που δεν αντέχει σε μεγάλα φορτία. Το προτέρημά της είναι ότι μπορεί να ξεθαφτεί και να θαφτεί γρήγορα, όταν αλλάζει η γωνία εφαρμογής του φορτίου. Η σχεδίασή της επικεντρώνεται στην ικανότητά της να προσαρμόζεται εύκολα στη γωνία εφαρμογής του φορτίου, εις βάρος όμως της μεγάλης αντίστασης σε αυτό. Ένα ακόμα πλεονέκτημα είναι ότι απαιτείται μικρότερο βάρος άγκυρας για το ίδιο κράτημα, σε σύγκριση πάντα με τις άλλες δύο.
Το βιράρισμα της Bruce είναι εύκολη υπόθεση
Το σκάφος αλλάζει διεύθυνση, αλλά η άγκυρα κρατάει καλά
Άγκυρες CQR
Παρουσιάζει τελείως διαφορετικά χαρακτηριστικά από τις προηγούμενες. Είναι μια άγκυρα , που θάβεται πολύ εύκολα και σε μεγάλο βάθος. Δεν έχει την αντίσταση της Danforth, ούτε την ευελιξία της Bruce, έχει όμως και τα δύο παραπάνω χαρακτηριστικά μαζί σε μικρότερη κλίμακα. Το «αλέτρι» της, που κινείται γύρω από ένα πείρο, της δίνει τη δυνατότητα να αντέχει σε γωνίες εφαρμογής φορτίου 90 μοιρών. Με την αλλαγή της γωνίας, η CQR ξεθάβεται, ευθυγραμμίζεται με τη διεύθυνση του φορτίου και ξαναθάβεται μόνη της.
Με το πρώτο τράβηγμα η άγκυρα πιάνει άμμο
Ένα ιδιαίτερο συμπέρασμα, που βγαίνει και από τα συγκριτικά αυτά tests, αλλά και από προσωπικές εμπειρίες, είναι ότι, για να εκμεταλλευτεί κανείς καλύτερα όλα τα θετικά στοιχεία και προτερήματα οποιασδήποτε άγκυρας , κάτω από ακραίες καταστάσεις αλλαγής διεύθυνσης και δύναμης καιρού, πρέπει να ακολουθηθούν σωστά όλοι οι κανόνες της αγκυροβολίας.
Στο πλάνο αυτό μπορούμε να δούμε πως ο αγκώνας πιάνει, καθώς το αδράχτι κρατάει καθοδική διεύθυνση