Service εξωλέμβιου κινητήρα – Τι πρέπει να προσέχουμε.

Το service των εξωλέμβιων κινητήρων είναι από τα πιο σημαντικά θέματα που απασχολούν το χρήστη Φουσκωτού ή πολυεστερικού μηχανοκίνητου σκάφους. Οι μηχανές πρέπει να είναι πάντα σε άριστη κατάσταση. Ο χρήστης μηχανοκίνητου σκάφους πρέπει να είναι πάντα, όσο μπορεί πιο σίγουρος ότι οι μηχανές, ως το μοναδικό μέσω πρόωσης του σκάφους, θα λειτουργούν πάντα και δεν θα τον αφήσουν στη μέση κάποιου ταξιδιού.

Αυτό που ζητάμε όταν θέλουμε να κάνουμε service, είναι το εξουσιοδοτημένο συνεργείο να μας προσέξει τις μηχανές, να επισκευάσει να αλλάξει ότι χρειάζεται ώστε να είμαστε ασφαλείς. Από την άλλη, αυτό που επίσης χρειαζόμαστε είναι να μην περιοριστούν στις οδηγίες τις αντιπροσωπείας αλλά να κοιτάξουν και να διπλοτσεκάρουν ότι θεωρούν από την εμπειρία τους ότι θα μπορούσε να πάει στραβά. Σκοπός είναι να προνοήσουμε και να προλάβουμε μια άσχημη κατάσταση και όχι να την αντιμετωπίσουμε. Υπάρχουν πράγματα που θα πρέπει να ελεγχθούν και δεν αναγράφονται στις οδηγίες της αντιπροσωπείας και άλλα που κάποιες φορές είναι περιττά. Στο άρθρο αυτό ζητήσαμε τη βοήθεια του κ. Λευτέρη Βασιλείου, εξουσιοδοτημένου αντιπροσώπου της Mercury, Mariner και Suzuki να μας κατατοπίσει σχετικά. Παραβρεθήκαμε στο ετήσιο service ενός διμήχανου Mar.Co 26 που φοράει δύο Mercury Verado 225.

Αλλαγή Λαδιών εξωλέμβιας

Το service ξεκίνησε ανοίγοντας τα καπάκια των μηχανών. Η αλλαγή λαδιών ήταν το πρώτο πράγμα που έγινε και πρέπει να γίνεται σε κάθε ετήσιο service ή κάθε 100 ώρες λειτουργίας των μηχανών. Στην αρχή αφαιρούνται τα λάδια και γίνεται οπτικός έλεγχος στο χρώμα τους. Αν το χρώμα δεν είναι μαύρο αλλά ασπρίζει, τότε υπάρχει εισροή θαλασσινού νερού και χρειάζεται περεταίρω εξέταση. Καινούργιο λάδι προσθέτουμε στο τέλος του service, αφού επανατοποθετήσουμε το πόδι.

Ανόδια εξωλέμβιας

Τα ανόδια ξεβιδώνονται και ελέγχονται ένα προς ένα. Η αντιπροσωπεία λέει ότι πρέπει να αλλάζονται όταν ο όγκος των ανοδίων έχει μειωθεί κατά τα 2/3, καλό βέβαια είναι να μην φτάνουμε σε τόσο οριακά σημεία. Κάποια λοιπόν, μπορεί πράγματι να χρειάζονται αλλαγή λόγω φθοράς, κάποια όμως μπορεί να είναι σε καλή κατάσταση και να αντέχουν. Τα δεύτερα χρειάζονται λίγο τρίψιμο και επανατοποθέτηση.

Φίλτρα υψηλής και χαμηλής πίεσης βενζίνης

Η βενζίνη φιλτράρεται πρώτα από την υδατοπαγίδα και μετά από το φίλτρο χαμηλής  πίεσης και κατόπιν περνάει από το φίλτρο υψηλής. Κρίνεται απαραίτητη η αλλαγή και των δύο φίλτρων λόγω της κακής ποιότητας βενζίνης που παίρνουμε πολλές φορές σε νησιά ή ακόμα και στην Αττική.

Υδατοπαγίδες

Οι υδατοπαγίδες πρέπει επίσης να αλλάζονται κάθε χρόνο, πάλι λόγω κακής ποιότητας βενζίνης. Ένας άλλος λόγος που μαζεύεται νερό στις υδατοπαγίδες είναι γιατί το σκάφος αναψυχής μένει κυρίως το χειμώνα σε στάση. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να ξεχωρίζει το νερό από τη βενζίνη και να δημιουργήσει πρόβλημα. Αναλυτικότερα, τα συστατικά της βενζίνης διαχωρίζονται όταν το σκάφος μένει ακίνητο. Υδρατμοί κολλάνε στο πάνω μέρος της δεξαμενής των καυσίμων. Όταν το σκάφος κουνηθεί, οι υδρατμοί πέφτουν και πάλι στη βενζίνη και δεν αναμιγνύονται και έτσι θα τα δούμε να παρακρατούνται στην υδατοπαγίδα.

Φίλτρα λαδιού

Τα φίλτρα λαδιού αλλάζονται σε κάθε ετήσιο service.

Αφαλός προπέλας

Πολλές μηχανές, μεταξύ του άξονα και της προπέλας, παρεμβάλουν έναν πλαστικό αφαλό ο οποίος προστατεύει τον άξονα και τα γρανάζια από τυχών μικροχτυπήματα της προπέλας σε άμμο ή άλλο αντικείμενο ή από ζημιές που μπορεί να προκληθούν από ξενέρισμα της προπέλας. Αντί λοιπόν η ζημιά να προκληθεί στον άξονα, την απορροφάει αυτός ο πλαστικός αφαλός ο οποίος μπορεί να αντικατασταθεί άμεσα (καλό είναι να έχουμε πάντα μαζί μας ανταλλακτικά). Στη δική μας περίπτωση, ο ένας αφαλός είχε ένα μικρό ράγισμα και αντικαταστάθηκε με νέο.

Θερμοστάτες

Οι θερμοστάτες θέλουν απαραίτητα έλεγχο σε κάθε ετήσιο service. Μέσα στο θερμοστάτη μαζεύονται άλατα και αυτό μπορεί να διακόψει τη λειτουργία του με αποτέλεσμα να λειτουργεί η μηχανή είτε σε ψηλότερους είτε σε χαμηλότερους βαθμούς από το προβλεπόμενο. Και στις δύο περιπτώσεις μπορεί να προκληθεί σοβαρή ζημιά στους κινητήρες. Είναι λάθος να πιστεύουμε ότι η λειτουργία του κινητήρα σε χαμηλότερη θερμοκρασία από ότι θα πρέπει δεν προκαλεί βλάβες. Τα έμβολα λειτουργούν με κάποιες ανοχές. Όταν ο κύλινδρος δεν ζεσταθεί αρκετά, δεν διαστέλλεται όσο θα έπρεπε και αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα να σπάσει. Στη δική μας περίπτωση, οι θερμοστάτες ήταν σε κακή κατάσταση και αντικαταστάθηκαν αφού έγινε το απαραίτητο καθάρισμα του σημείου.

Βαλβολίνες

Οι βαλβολίνες αλλάζονται σε κάθε ετήσιο service. Αυτό μας διαβεβαιώνει ότι το σασμάν της μηχανής θα δουλεύει απροβλημάτιστα. Στις βαλβολίνες γίνεται πάλι ο ίδιος οπτικός έλεγχος για το χρώμα που γίνεται και στα λάδια του κινητήρα και αν έχει ασπρίσει, ψάχνουμε για εισροή νερού.

Impeler

Το Impeler πρέπει να ελέγχετε και αν είναι απαραίτητο να αλλάζεται στο ετήσιο service μιας εξωλέμβιας. Το Impeler είναι η αντλία που στέλνει νερό στον κινητήρα για ψύξη. Τα εξαρτήματα που υπάρχουν μαζί με το impeller, καθαρίζονται, τρίβονται και επανατοποθετούνται. Με αυτό τον τρόπο επεκτείνουμε τη ζωή τους, άρα κάνουμε οικονομία στα ανταλλακτικά.

Μπουζί

Τα μπουζί ελέγχονται οπτικά για τυχόν σκουριές οι οποίες μπορούν να προέρχονται είτε από νερά στα καύσιμα είτε από πρόβλημα στον κινητήρα όπως καμένη φλάτζα και συνήθως αλλάζονται σύμφωνα με τις οδηγίες της αντιπροσωπίας σε συγκεκριμένες ώρες. Σημαντικό είναι τα μπουζί να επανατοποθετούνται και να σφίγγονται με το κατάλληλο κλειδί- εργαλείο το οποίο διαθέτει δυναμόμετρο.

Οξειδώσεις σε καλώδια

Τα καλώδια και οι ενώσεις ελέγχονται οπτικά. Όπου υπάρχει οξείδωση πρέπει να τρίβεται, να καθαρίζεται και αφού επανατοποθετηθούν, να περαστούν και να περαστούν με υγρό neoprene για μόνωση.

Ηλεκτρόλυση

Στο πόδι της μηχανής και κυρίως στο πτερύγιο κάτω από την προπέλα, μπορεί να παρουσιαστεί φάγωμα του μετάλλου λόγω ηλεκτρόλυσης. Το σημείο αυτό πρέπει να τριφτεί και να περαστεί με υγρό μέταλλο. Στη συνέχεια, μόλις στεγνώσει και κάνει σώμα, ξανατρίβουμε, φινίρουμε και βάφουμε. Αν δεν το προσέξουμε, το πιθανότερο είναι η διάβρωση του μετάλλου να επιδεινωθεί και να έχουμε σοβαρότερα προβλήματα και σαφώς πιο ακριβά.

Μπαταρίες – πόλοι μπαταρίας.

Οι μπαταρίες πρέπει να ελέγχονται σε κάθε ετήσιο service και μάλλον να αλλάζονται κάθε δύο χρόνια. Οι πόλοι πρέπει να επιθεωρούνται για πιθανές οξειδώσεις οι οποίες μπορούν να προκαλέσουν κακή αγωγιμότητα, άρα και προβλήματα στα ηλεκτρικά του σκάφους. Στη δική μας περίπτωση, λόγω υγρασίας υπήρχαν θέματα οξείδωσης τα οποία καθαρίστηκαν και μετά για μόνωση ψεκάστηκαν με σπρέι κεριού.

Μιλιόμετρο

Στο πόδι της μηχανής υπάρχει μια τρύπα χαμηλά απ’ όπου περνάει νερό και ανάλογα με την ταχύτητα, ένας αισθητήρας δίνει ένδειξη στα όργανα μας για την ταχύτητα του σκάφους σε μίλια ή κόμβους. Η τρύπα κάποιες φορές βουλώνει και χρειάζεται ξεβούλωμα. Η διαδικασία έχει ως εξής: τοποθετούμε το πόδι κάπου σταθερά και με ένα πολύ λεπτό τρυπανάκι ανοίγουμε την είσοδο της τρύπας με μεγάλη προσοχή ώστε να μην κάνουμε ζημιά στο μέταλλο της μηχανής. Κατόπιν, βάζοντας τη μάνικα του νερού, θα δούμε το νερό να περνάει, άρα το όργανο μας δουλεύει και πάλι.

Καθαρισμός  μπεκ

Λίγα συνεργεία στην αττική έχουν μηχάνημα ελέγχου των μπεκ. Τα μπεκ αφαιρέθηκαν και τοποθετήθηκαν στο μηχάνημα για έλεγχο ψεκασμού (βεντάλια) και ογκομέτρηση. Σε περίπτωση που κάτι δεν είναι όπως θα έπρεπε, τα μπεκ τοποθετούνται συνδεδεμένα στο μηχάνημα μέσα στα κατάλληλα χημικά και καθαρίζονται με υπέρηχο. Κατά τη διάρκεια του καθαρισμού, τα μπεκ δουλεύουν ανοίγοντας σε διάφορες στροφές, όπως ακριβώς κάνουν και όταν δουλεύουν στη μηχανή.

Μέτρηση συμπίεσης.

Η μέτρηση συμπίεσης μπορεί να αποκαλύψει σοβαρές βλάβες στον κινητήρα. Αν υπάρχει τέτοιο πρόβλημα, το πιθανότερο είναι ότι θα το αντιληφτούμε νωρίτερα από τη συμπεριφορά και τον ήχο της μηχανής. Πριν τοποθετηθούν τα μπουζί, η μέτρηση γίνεται βάζοντας το όργανο μέτρησης της συμπίεσης σε κάθε κύλινδρο και μιζάροντας τη μηχανή.

Έλεγχος ιμάντα

Οι ιμάντες πρέπει να ελέγχονται σε κάθε ετήσιο service, άσχετα με τα χρόνια ζωής που έχει δώσει η αντιπροσωπεία. Ελέγχουμε για σπασίματα και φθορές αλλά και σημάδια από λάθος «καβάλημα» του ιμάντα στα δόντια του κυλίνδρου που προσαρμόζεται.

Διαρροές.

Στην περίπτωση μας, η μία μηχανή είχε μια μικρή διαρροή λαδιού. Η φλάντζα αφαιρέθηκε, καθαρίστηκε και τοποθετήθηκε ξανά με λίγη φλατζόκολλα ώστε να μην υπάρχει πλέον διαρροή.

Σύστημα κατεύθυνσης

Ο έλεγχος του υδραυλικού συστήματος κατεύθυνσης (τιμονιού) είναι απαραίτητος. Πρέπει να ελεγχεί για τυχών διαρροές, αν υπάρχει κάποια να διορθωθεί και να συμπληρωθούν τα υγρά στο σύστημα.

Καθαρισμός εξωλέμβιας μηχανής

Μόλις ολοκληρωθεί το service και πριν τοποθετηθούν και πάλι οι λεκάνες γύρο από το πόδι της εξωλέμβιας, πρέπει να καθαριστούν από άλατα και βρομιές. Πρώτα καθαρίζονται τα άλατα και οι σκουριές με υδροχλωρικό οξύ και ξέπλυμα με νερό. Η δουλειά που κάνει αυτό το χημικό είναι εξαιρετική, θέλει όμως μεγάλη προσοχή γιατί έχει αναθυμιάσεις και είναι πολύ καυστικό, άρα και ιδιαίτερα επικίνδυνο.

Κατόπιν, οι μηχανές περνιούνται με swaz (λιποδυαλιτικό) και ξεπλένονται με ζεστό νερό. Στο τέλος, αφού οι κινητήρες στεγνώσουν με αέρα, μονώνονται από υγρασία με CRC. Το WB40 δεν πρέπει να χρησιμοποιείται για τέτοια χρήση γιατί προκαλεί φθορά στα καλώδια.

Τέλος, η διαδικασία ολοκληρώνεται με τον καθαρισμό των καπακιών της μηχανής κυρίως στις εισαγωγές αέρα.

Ηλεκτρονικός έλεγχος εξωλέμβιου κινητήρα

Το τελικό στάδιο, πριν φύγει το σκάφος, είναι να γίνει ο ηλεκτρονικός έλεγχος του κινητήρα κατά τον οποίο ελέγχονται οι παρακάτω παράμετροι:

  • Θερμοκρασία νερού
  • Θερμοκρασία λαδιού
  • Πίεση νερού
  • Φόρτιση μπαταρίας
  • Έλεγχος ιστορικού εγκεφάλου για τυχόν στιγμιαίες βλάβες που μπορεί να προέκυψαν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Αν υπάρχουν τέτοιες ενδείξεις, ο τεχνικός επεμβαίνει στο αντίστοιχο σημείο για περεταίρω έλεγχο.

Η άψογη κατάσταση και η σωστή περιποίηση των κινητήρων είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για ήρεμες, ξεκούραστες και χωρίς άσχημα απρόοπτα διακοπές.

Καλές θάλασσες!