Το «δέσιμο» του σκάφους: hull & deck

Πως επιτυγχάνουμε το στεγανό κουβέρτωμα του σκάφους

Του Μάκη Ματιάτου

Για την κατασκευή του πολυεστερικού σκάφους χρησιμοποιούνται δύο τουλάχιστον βασικά και διαφορετικά καλούπια, ένα για το κύτος και ένα για το κατάστρωμα. Πώς κουμπώνουν όμως μαζί;

Όλοι ξέρουμε πόσο σημαντικό είναι στην κατασκευή ενός σκάφους το κούμπωμα του καταστρώματος πάνω στο κύτος για το δέσιμο και τη στεγανότητά του ναυπηγήματος. Ανάλογα με το μέγεθος του σκάφους, υπάρχουν διάφορες μέθοδοι, που εξασφαλίζουν και τη στιβαρή κατασκευή αλλά και κρατούν το νερό έξω από το σκάφος.

Γενικά μπορούμε να πούμε πως, αφού το κατάστρωμα τοποθετηθεί πάνω στο κύτος, στη συνέχεια ασφαλίζεται με περαστές βίδες ή πριτσίνια (ανάλογα με το μέγεθος του σκάφους) και στη συνέχεια φιξάρεται για να αποκτήσει
στεγανότητα. Εκτός από ειδικές περιπτώσεις, ο τρόπος που δένεται η κατασκευή ακολουθεί τις παρακάτω επτά διαδικασίες, ανάλογα με τα καλούπια της παραγωγής.


Σχήμα 1. Το κατάστρωμα (β) κάθεται πάνω στο σκαλοπάτι-οδηγό (ε) που σχηματίζει τα κύτος (α), με παρέμβλημα εμποτισμένου υαλοϋφάσματος (γ) (chopped strand mat) και φιξάρεται εσωτερικά (δ).

Σχήμα 2. Το κατάστρωμα (β) κάθεται πάνω στην πατούρα, που σχηματίζει το κύτος (α), με ενδιάμεσο παρέμβυσμα από λάστιχο neoprene (γ). Το κενό ανάμεσα στο κύτος και το κατάστρωμα, κάτω από την πατούρα, γεμίζεται με αφρό πολυουρεθάνης (δ) και φιξάρεται εσωτερικά (ε).


Σχήμα 3. Το κατάστρωμα (β) κάθεται πάνω στην πατούρα του κύτους (α), αφού προηγουμένως έχει παρεμβληθεί λάστιχο (γ), στη συνέχεια περνιέται το αλουμινένιο μπαστιχάγιο (δ) (toe rail) και φιξάρεται εσωτερικά (ε).

Σχήμα 4. Το κατάστρωμα (β) καβαλάει στο κύτος (α), πάντα με παρέμβυσμα από λάστιχο (γ) στη συνέχεια περνιέται το μπαστιχάγιο (δ) ασφαλίζεται με βίδες ή πριτσίνια και φιξάρεται εσωτερικά (ε).

Σχήμα 5. Τα χείλη κύτους (α) και καταστρώματος (β) με μια προσθήκη λάστιχου (γ), δένονται μεταξύ τους, στη συνέχεια φιξάρονται εσωτερικά (δ) και τοποθετείται το λαστιχένιο ζωνάρι (ε).


Σχήμα 6. Στα μικρά σκαφάκια αρκεί να παρεμβληθεί εμποτισμένο υαλοΰφασμα (γ) ανάμεσα στο κύτος (α) και το κατάστρωμα (β).

Σχήμα 7. Το ειδικό σχήμα του χείλους του καταστρώματος (β) πιάνει πάνω στο κύτος (α) με παρέμβυσμα λάστιχου (γ). Στη συνέχεια τοποθετείται το
μπαστιχάγιο (δ) και φιξάρεται εσωτερικά (ε).

Σε κάθε περίπτωση τα χείλη hull και deck θέλουν το… Γερμανό τους ή καλύτερα το παρέμβυσμά τους από λάστιχο ή άλλο μονωτικό και συγκολλητικό υλικό για τη στεγανότητα του δεσίματος.