Τα διαβολομηχανάκια της θάλασσας

Μικρές βοηθητικές εξωλέμβιες για την «υπηρέτρια» και όχι μόνο…

Του Ιάσονα Θαλασσινού

Ήρθε ο καιρός που η θάλασσα θ? ανοίξει την αγκαλιά της, για να μας
προσφέρει απλόχερα μοναδικές συγκινήσεις. Η εξωλέμβια μηχανή έχει πλέον κερδίσει την προτίμηση ενός μεγάλου μέρους του καταναλωτικού κοινού, για τα πλεονεκτήματά της σε σχέση με τους εσωλέμβιους κινητήρες. Αυτό οφείλεται κυρίως στο ότι η απόδοση σε ισχύ, σε σχέση με το βάρος του εξωλέμβιου κινητήρα, είναι πολύ μεγαλύτερη, δηλαδή έχουμε μεγαλύτερη ιπποδύναμη και μικρό βάρος. Αυτός είναι και ο λόγος, που τα διαβολικά μηχανάκια χρησιμοποιούνται κυρίως σαν μηχανές πρόωσης μικρών και ελαφρών ταχύπλοων σκαφών.


Ο τύπος της σχέσης ισχύος/βάρους είναι: Βάρος κινητήρα σε kg/ ισχύς κινητήρα σε hp. Έτσι, σε σύγκριση με άλλους θαλασσινούς κινητήρες,
η εξωλέμβια μηχανή είναι πιο εύκολη στη χρήση της, η μεταφορά αλλά και
η χειμερινή συντήρηση γίνονται χωρίς προβλήματα και επιπλέον δεν προσθέτει μεγάλο βάρος στον καθρέφτη του σκάφους.

Η εξωλέμβια μηχανή, λοιπόν, χάρις σε αυτά της τα πλεονεκτήματα μπορεί να
συνεισφέρει σε πολλές ευχάριστες και ξένοιαστες καλοκαιρινές στιγμές, αν
προσέξουμε μερικά βασικά σημεία. Ας δούμε και να θυμηθούμε όμως έτσι απλά αυτά τα τελείως βασικά αλλά και απαραίτητα:

Δεν ξεχνάμε ποτέ τη συντήρηση
Είναι απαραίτητο να διαβάσουμε τις οδηγίες του κατασκευαστή και να
προσπαθήσουμε να τις ακολουθήσουμε με ευλάβεια για τη χρήση και την τακτική συντήρηση. Αν θέλετε, μόνο μικροεπισκευές και μικροεργασίες συντήρησης θα πρέπει να γίνονται από εμάς. Όλα τα άλλα είναι
καλύτερα να τα αναλαμβάνει εξουσιοδοτημένο συνεργείο.

Το μείγμα βενζίνης – λαδιού
Όταν αναμειγνύουμε τη βενζίνη με το λάδι, αυτό θα πρέπει να γίνεται στην αναλογία, που προβλέπει ο κατασκευαστής. Προσέχουμε το μείγμα να είναι καθαρό, γιατί μια μικρή βρωμιά μπορεί να μπλοκάρει τη ροή του καυσίμου στο
καρμπυρατέρ.

Προσέχουμε κατά την εκκίνηση
Στις χειροκίνητες εξωλέμβιες τραβάμε αργά το κορδόνι μέχρι να «πιάσε» και στη συνέχεια τραβάμε δυνατά και σταθερά. Κλείνουμε το τσοκ, όταν
βάζουμε μπρος μια κρύα μηχανή και το ξανανοίγουμε μόλις πάρει.
Αν η μηχανή έχει ηλεκτρική εκκίνηση, πατάμε τη μίζα όχι παραπάνω από είκοσι δευτερόλεπτα. Αν δεν πάρει μπρος αμέσως, αφήνουμε να περάσουν
περίπου δύο λεπτά, πριν ξαναδοκιμάσουμε. Αν μετά από πολλές
προσπάθειες η εξωλέμβια δεν πάρει μπρος, σημαίνει πως κάτι δεν πάει καλά και θα πρέπει ν? απευθυνθούμε σε κάποιον ειδικό τεχνίτη.

Ελέγχουμε το σύστημα ψύξης
Μόλις βάλουμε μπρος, όπως άλλωστε κάνουμε με κάθε υδρόψυκτη μηχανή θαλάσσης, ελέγχουμε αν γίνεται καλή κυκλοφορία νερού. Κατά τη λειτουργία της, καλό είναι να ελέγχουμε την κυκλοφορία του νερού κάθε δέκα λεπτά.
Αν κάτι φράξει την εισαγωγή νερού, η θερμοκρασία της μηχανής θα αυξηθεί σε επικίνδυνο σημείο, προκαλώντας φθορές και βλάβες, που στοιχίζουν.

Προσοχή στο κοπλάρισμα
Όταν γυρίζουμε από κράτει σε πρόσω ή ανάποδα, προσέχουμε η μηχανή να
βρίσκεται στο ρελαντί. Συχνές αλλαγές με στροφές πάνω από το ρελαντί θα μας παρουσιάσουν κάποτε ζημιές.

Το σταμάτημα της μηχανής
Υπάρχουν δύο τρόποι για το σταμάτημα. Ο πρώτος είναι ο κανονικός και ο δεύτερος είναι να κόψουμε την παροχή του καυσίμου. Η δεύτερη περίπτωση είναι ίσως η καλύτερη, γιατί αδειάζει τελείως, το καρμπυρατέρ από το καύσιμα. Έτσι, όταν ανασηκώνουμε το tilt, το καύσιμα δεν χύνεται από το καρμπυρατέρ. Αν για παράδειγμα μείνει καύσιμο μέσα στο καρμπυρατέρ για πολύ χρόνο, αυτό εξατμίζεται και ένα μέρος του λαδιού παραμένει μέσα, με αποτέλεσμα την επόμενη φορά που βάζουμε μπρος, να μην υπάρχει η κατάλληλη αναλογία, δημιουργώντας πρόβλημα στην εκκίνηση.