Μπέρδεμα σχοινιών στο ιστιοφόρο σκάφος

Ένα μπερδεμένο μαντάρι γύρω από τον πρότονο δεν είναι ό,τι… καλύτερο χρειαζόμαστε σε ένα ιστιοφόρο. Εκτός από την ταλαιπωρία, υπάρχουν και πολλές πιθανότητες κάποιας σοβαρής ζημιάς.

Πως προκαλείται το μπέρδεμα των σχοινιών στο ιστιοφόρο σκάφος;

Δεν είναι λίγες οι φορές, που συναντάμε το πρόβλημα αυτό σε σκάφη. Κακή
τοποθέτηση και λανθασμένος υπολογισμός είναι οι δύο κύριες αιτίες, που σε συνδυασμό με την άγνοια της λειτουργίας του συστήματος furling της
τζένοας, μπορούν να προκαλέσουν το μπέρδεμα του μανταριού γύρω από τον πρότονο.

Το αποτέλεσμα, αν είμαστε τυχεροί, θα είναι μόνο κάποια δυσκολία στην αποκατάσταση, αφού πιθανόν να χρειασθεί να ανέβουμε στο άλμπουρο. Το χειρότερο θα είναι βέβαια να σπάσει ο πρότονος (έχει συμβεί και αυτό), να κοπεί το μαντάρι και άλλα δυσάρεστα, που θα χαλάσουν το ταξίδι μας.

description

Στο σχήμα 1 έχουμε μια χαρακτηριστική περίπτωση τοποθέτησης του furling, που σίγουρα κάποια στιγμή θα μας δημιουργήσει το πρόβλημα, με όλα τα
επακόλουθά του.

description

Το σχήμα 2 δείχνει τον πιο σίγουρο και ορθόδοξο τρόπο τοποθέτησης, όπου η γωνία, η οποία σχηματίζεται μεταξύ του προτόνου και του μανταριού δεν είναι μικρότερη από 10 μοίρες. Έτσι και το μπλέξιμο αποφεύγουμε και δεν έχουμε ζόρι στο βίρα.

description

Στο σχήμα 3 βλέπουμε μια περίπτωση, όπου η γωνία του προτόνου δεν βοηθάει από μόνη της τη δημιουργία κάποιας γωνίας με το μαντάρι. Στην περίπτωση αυτή καταφεύγουμε στη χρησιμοποίηση κάποιου οδηγού, που τοποθετούμε στο κατάρτι.

description

Το ίδιο συμβαίνει και στο σχήμα 4, όπου ο πρότονος δεν πιάνει στην κορυφή (fractional rig) και βέβαια η γωνία του προτόνου συνήθως δεν είναι βολική.