Με φουσκωτό σκάφος στη φουρτούνα

του Ιάσονα Θαλασσινού

Το ταξίδι με το φουσκωτό σκάφος πρέπει να είναι ευχαρίστηση και όχι κάτι επιβαλλόμενο και άβολο. Αν ο καιρός αγριέψει παρά τις προβλέψεις του μετεωρολογικού δελτίου, ο καλός καπετάνιος πρέπει οπωσδήποτε να έχει καλή γνώση του σκάφους του, και να σέβεται πάντα την θάλασσα.

description

Ο εξοπλισμός στο φουσκωτό σκάφος

Έχουμε πλέον όλα τα τεχνολογικά επιτεύγματα ώστε να είναι ασφαλής η πλεύση και μερικούς κανόνες να υπακούσουμε. Ένας από τους σπουδαιότερους κανόνες που δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε είναι το γεμάτο ντεπόζιτο της βενζίνης, ακόμη και αν έχουμε στο νου μας μια βόλτα μισής ώρας, τον κατάλληλο ρουχισμό, (νιτσεράδες) και απαραιτήτως σωσίβια. Απαραίτητο είναι να φοράμε πάντα επάνω μας το quick stop των μηχανών. Επίσης να γνωρίζουμε πολύ καλά που βρίσκεται κάθε αντικείμενο που μπορεί να χρειασθούμε σε περίπτωση ανάγκης, και να είναι καλά τοποθετημένα στα ταμπούκια μας όλα τα βαριά αντικείμενα.

Η πορεία του φουσκωτού σκάφους στη φουρτούνα.

Τα φουσκωτά είναι από τα πλέον ασφαλή σκάφη, παρόλα αυτά πολλά πράγματα μπορούν να πάνε στραβά. Είναι πολύ σημαντικό να είμαστε με κάποιον που έχει εμπειρία τις πρώτες φορές που θα συναντήσουμε άσχημο καιρό. Εάν έχουμε την οικογένειά μας ή και τους φίλους μας μαζί, δεν πρέπει να δείξουμε φόβο, να πούμε ήρεμα σε όσους δεν είναι έμπειροι τι να προσέξουν, να κρατιούνται σταθερά και ποτέ να μην αφήνουμε τα παιδιά από την επίβλεψή μας.

Ήρεμα πλέον, θα πρέπει να συγκεντρωθούμε στο πώς θα περάσουμε με τη μεγαλύτερη ασφάλεια το σκάφος μας από τη φουρτούνα. Αν χρειαστεί, για να αποφύγουμε τα κύματα, πηγαίνουμε και εκτός της προκαθορισμένης πορείας. Αν καταφέρουμε να έχουμε μια ασφαλή ταχύτητα και να μείνουμε στην πορεία μας, ακόμα καλύτερα. Το να έχουμε και τα δύο χέρια στο τιμόνι και ανοιχτά τα πόδια θα βοηθήσει στην ισορροπία μας.

Όλοι οι επιβάτες θα πρέπει να φοράνε σωσίβιο. Πλέον, τα αυτόματα σωσίβια, δεν εμποδίζουν στη κίνηση και είναι άνετα, εξασφαλίζουν όμως ότι θα κρατήσουν έξω από το νερό και στη σωστή θέση, ανάσκελα τον ναυαγό, ακόμα και αν αυτός δεν έχει τις αισθήσεις του (δείτε σχετικό άρθρο) Τεστ αυτόματων φουσκωτών σωσιβίων

Η πλεύση του φουσκωτού σκάφους στη φουρτούνα

description

μποφορόμετρο

Είναι βασικό να προσπαθούμε να μην « χτυπάμε» το σκάφος μας στη θάλασσα για να το προφυλάξουμε από κάθε είδους καταπόνηση και να έρθουν οι φίλοι μας πάλι μαζί μας!

Ταξιδεύοντας όρτσα με φουσκωτό σκάφος

Η πλεύση στα όρτσα είναι αρκετά δύσκολη. Οι καιρικές συνθήκες φαίνονται ισχυρότερες γιατί ο φαινόμενος αέρας κάνει τα πράγματα να φαίνονται χειρότερα από ότι είναι πραγματικά. Όταν προσπαθούμε να διασχίσουμε τα κύματα πλέοντας όρτσα, η πλώρη του σκάφους πρέπει να είναι όσο το δυνατόν κατεβασμένη. Αυτό το πετυχαίνουμε κατεβάζοντας το trim της μηχανή τελείως κάτω. Η ταχύτητα της πλεύσης μας θα πρέπει να είναι τέτοια που θα μας εξασφαλίζει όσο το δυνατόν πιο ήρεμη πλεύση, χωρίς χτυπήματα που ταλαιπωρούν το σκάφος και τους επιβάτες, από την άλλη όμως, θα πρέπει να ταξιδεύουμε όσο πιο γρήγορα μπορούμε, πάντα με ασφάλεια, προσπαθώντας να βρούμε κάποιο απάγκιο να δέσουμε, πριν ο καιρός χειροτερέψει.

description

Έχοντας κατεβασμένο το trim και την πλώρη του σκάφους όσο πιο μέσα μπορούμε, εξασφαλίζουμε καλύτερο «σπάσιμο» του επιτιθέμενου κύματος. Η αιχμή της πλώρης έρχεται σε επαφή με το κύμα σκίζοντας το. Αν το σκάφος μας δεν κατεβάζει την πλώρη του αρκετά όταν κατεβάζουμε το trim της μηχανής, πράγμα που θα έπρεπε, θα πρέπει να σκεφτούμε την προσθήκη flaps τα οποία θα βοηθήσουν την πορεία μας στα όρτσα, κυρίως όταν η ταχύτητα που μας επιτρέπει ο καιρός να αναπτύξουμε, είναι χαμηλή.

Ταξιδεύοντας πρύμα με φουσκωτό σκάφος

Αν η πλεύση είναι πρύμα, η πλώρη πρέπει να είναι όσο το δυνατόν ψηλότερα. Το ταξίδεμα με αυτό τον καιρό μπορεί να είναι αρκετά εύκολο, θέλει όμως μεγάλη προσοχή. Κατά τη διάρκεια της πορείας, το σκάφος δεν χτυπάει και ο καιρός δεν είναι εμφανώς τόσο άγριος. Ακόμα και σε γεμάτο εξάρι, μπορούμε να διανύσουμε πολλά μίλια σχετικά ξεκούραστα. Αυτό που θα πρέπει να προσέξουμε σε αυτή την πλεύση είναι να μην «καρφώσουμε» στο μπροστινό κύμα. Όταν ανεβαίνουμε στο κύμα, ανεβάζουμε γκάζι στη μηχανή μας μέχρι το σκάφος να φτάσει στην κορυφή. Εκεί θα πρέπει να κόψουμε και να αφήσουμε το σκάφος να ακουμπήσει με την «κοιλιά» της γάστρας του, στο επερχόμενο κύμα. Σε περίπτωση που ο καιρός είναι εντελώς πρύμα, θα πρέπει όταν το σκάφος βρίσκεται στην κορυφή του κύματος, να τιμονεύουμε λίγο αριστερά ή δεξιά ώστε να μην πέσει το σκάφος με την μύτη της πλώρης του στο επερχόμενο κύμα.

description

Πέφτοντας με τη μάσκα, εμφανίζει μεγαλύτερη αντίσταση άρα και μεγαλύτερη άνωση και η πλώρη μένει έξω από το νερό. Εάν η πλώρη «καρφώσει» στο μπροστινό κύμα, το φουσκωτό σκάφος κυριολεκτικά μπορεί να μπει κάτω από το νερό για μερικά δευτερόλεπτα. Αυτό έχει ως επακόλουθο, το σκάφος να γεμίσει νερά, να μην μπορεί να πλανάρει ακόμα και αν οι μηχανές είναι στο full. Εκεί φυσικά, καταλαβαίνει κανείς την ασφάλεια που σου δίνει το φουσκωτό σκάφος. Τα μπαλόνια ακουμπάνε στη θάλασσα και ακόμα και όταν το σκάφος είναι γεμάτο νερά, δεν μπορεί να βουλιάξει. Οι εξωλέμβιοι κινητήρες δεν σβήνουν σε τέτοιες περιπτώσεις. Τα σύγχρονα φουσκωτά σκάφη πρέπει να είναι αυτοστραγιζόμενα, δηλαδή, το νερό θα πρέπει να φεύγει μόνο του μέσα σε μερικά λεπτά. Αν παρόλα αυτά συμβεί σε εσάς κάτι τέτοιο και το σκάφος σας δεν αδειάζει μόνο του, ανοίξτε τις βάνες και κρατήστε πορεία, το νερό θα αρχίσει να φεύγει με την υποπίεση. Όσο το νερό φεύγει, τόσο το σκάφος θα ελαφραίνει και θα κερδίζει ταχύτητα.

Σε κάθε πλεύση, καλό είναι να κοιτάζουμε τρία ή τέσσερα κύματα μπροστά, ώστε να προλάβουμε να δούμε αν έρχονται μεγαλύτερα. Αυτό θα μας δώσει χρόνο να ετοιμαστούμε και να προειδοποιήσουμε τους επιβάτες μας τι πρόκειται να συμβεί.
Εάν γνωρίζουμε καλά το σκάφος μας και τον εαυτό μας και είμαστε προετοιμασμένοι για το χειρότερο, τότε μπορούμε να αντεπεξέλθουμε στις όποιες συνθήκες θαλασσοταραχής και να επιστρέψουμε με ασφάλεια.