Ηλεκτρολογική εγκατάσταση στο σκάφος, έλεγχος και συντήρηση.

Είναι εποχή που όλοι αρχίζουμε και ασχολούμαστε λίγο ή πολύ με την συντήρηση του σκάφους μας. Ένα από τα βασικότερα σημεία που θα πρέπει να δούμε είναι τα ηλεκτρολογικά του σκάφους. Παρακάτω, θα δείτε τα κυριότερα σημεία που θα πρέπει να ελέγξετε και συμβουλές για να έχετε ασφαλείς πλόες.

Οπτικός έλεγχος ηλεκτρολογικής εγκατάστασης

Ο αρχικός έλεγχος θα πρέπει πάντα να είναι οπτικός και τακτικός για εμφανείς κακώσεις στα καλώδια, σκισίματα και οξειδώσεις που μπορεί να έχουν προκληθεί. Εφόσον έχει δημιουργηθεί πρόβλημα στη τροφοδοσία κάποιας συσκευής και τα καλώδια περνούν μέσα από σωληνώσεις και κρυφές διαδρομές ο μόνος τρόπος να γίνει έλεγχος είναι μέσα από το όργανο εξειδικευμένου τεχνικού ο οποίος γνωρίζει τι μετρήσεις πρέπει να κάνει για να βεβαιώσει αν το αίτιο του προβλήματος είναι το καλώδιο.

description

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονίσουμε δυο σημεία πολύ σημαντικά για τον τρόπο εγκατάστασης των καλωδίων. Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση καλώδια που κατευθύνονται προς τις κεραίες να μένουν αιωρούμενα γιατί υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να κοπεί με συνέπεια να χάσουμε τις ενδείξεις του οργάνου ή ακόμη και την πρόκληση πυρκαγιάς. Επίσης σημαντικό είναι ο τεχνίτης που διεκπεραιώνει την εγκατάσταση να αφήνει πάντα ένα περίσσευμα καλωδίου στη διαδρομή (service loop) του για οποιαδήποτε τυχόν μετέπειτα χρήση.

description

Ηλεκτρολογική εγκατάσταση

Τα καλώδια θα πρέπει να περνάνε από σωλήνες και από συγκεκριμένες διαδρομές μέσα σε ένα σκάφος.

description

Οι διαδρομές αυτές πρέπει να επιλεγούν σωστά και έτσι ώστε να μην δημιουργούνται προβλήματα από παρεμβολές η τυχόν πεδία μεταξύ καλωδίων και επηρεάζουν την αδιάλειπτη λειτουργία τόσο της ηλεκτρολογικής εγκατάστασης όσο και της ηλεκτρονικής αφού μπορεί να υπάρχει κίνδυνος βλαβών στον ηλεκτρονικό εξοπλισμό η ακόμα και λάθος ενδείξεων στα όργανα.

Ηλεκτρονικά όργανα του σκάφους

θα πρέπει να γίνεται τακτικός έλεγχος και στον ηλεκτρονικό εξοπλισμό του σκάφους προκειμένου να ξέρουμε ότι πριν ξεκινήσουμε για το ταξίδι μας τα όργανα μας λειτουργούν σωστά και μας δείχνουν σωστές ενδείξεις. Είναι σημαντικό λοιπόν να δούμε ότι έχουμε σωστές πληροφορίες από τα όργανα πλοήγησης, όπως για παράδειγμα σωστό στίγμα στη συσκευή GPS, σωστή επικοινωνία των μηχανημάτων αν είναι σε δίκτυο (network). Είναι εύκολα κατανοητό ότι πρέπει αυτές τις δόκιμες να τις κάνουμε σε σημείο όπου γνωρίζουμε τι ενδείξεις πρέπει να έχουμε (reference indications) τις οποίες χρησιμοποιούμε και ως μέτρο σύγκρισης κάθε φορά. Εξίσου σημαντικό είναι να ελέγχουμε και τις επικοινωνίες μας (vhf, satellite phones) ώστε να είμαστε σίγουροι ότι ανά πάσα στιγμή μπορούμε να έχουμε επαφή τόσο με τη στεριά όσο και με παραπλέοντα σκάφη για επείγουσες καταστάσεις.

VHF – έλεγχος στασίμων

Στάσιμα στα VHF ονομάζουμε το ποσοστό ισχύος κατά την εκπομπή που δεν αποβάλλεται από την κεραία αλλά επιστρέφει στον πομπό. Τα στάσιμα μπορούν να προκαλέσουν πολύ σημαντικά προβλήματα στις επικοινωνίες και γι?αυτό πρέπει να ελέγχουμε τις συσκευές VHF μας.

description

Για να γίνει αυτό χρειαζόμαστε ειδικό όργανο, τη γέφυρα στάσιμων (SWR METER) και να έχουμε βασικές γνώσεις χρήσης του οργάνου καθώς και γνώσεις θεωρίας περί κυματικής. Μια πιο πρακτική μέθοδος είναι να κάνουμε κλήση προς παράκτιους σταθμούς (πχ. Olympia Radio) σε χαμηλή πάντα εκπομπή 1W και προσέχοντας πάντα να είναι συνδεδεμένη η κεραία σωστά ώστε να μην δημιουργήσουμε πρόβλημα στον πομπό.

Έλεγχος στις σεντίνες και στους φανούς του σκάφους

Φυσικά σε ένα σκάφος υπάρχουν και πολλά άλλα σημαντικά μέρη της ηλεκτρολογικής και ηλεκτρονικής εγκατάστασης που πρέπει να ελέγχονται όπως για παράδειγμα το φλοτέρ της σεντίνας το οποίο μπορεί πολύ εύκολα να δούμε αν λειτουργεί σωστά αρκεί να το σηκώσουμε σε τέτοιο σημείο ώστε να αρχίσουν να λειτουργούν οι αντλίες.

description

Άλλο σημαντικό σημείο είναι οι φανοί πλεύσης οι οποίοι είναι απαραίτητοι για την ασφαλή μετακίνηση μας και μπορούμε πολύ εύκολα να δούμε αν λειτουργούν ή όχι.

Οι μπαταρίες του σκάφους

Οι μπαταρίες είναι το σημαντικότερο κομμάτι τόσο της ηλεκτρολογικής όσο και της ηλεκτρονικής εγκατάστασης. Επομένως το πρώτο μέλημα μας για μεγαλύτερη ζωή των μπαταριών πρέπει να είναι η σωστή συνδεσμολογία τους και όχι η καταπόνηση τους από συσκευές όπως hi fi, autopilot, navigation και cabin φωτισμό το οποίο προϋποθέτει σωστό υπολογισμό για την επιλογή των σωστών μπαταριών.

description

Για τον έλεγχο των μπαταριών υπάρχουν πολλών ειδών battery monitors που μπορούν είτε να υπολογίζουν τον εναπομείναντα χρόνο ζωής της μπαταρίας είτε τις μεταβολές στη χωρητικότητα τους. Καλό είναι να είναι πάντα εξοπλισμένο το σκάφος με ένα πολύμετρο ώστε να μπορούμε να κάνουμε πρόχειρες μετρήσεις και να δούμε την κατάσταση των μπαταριών μας.

description

Μπορούμε επίσης να χρησιμοποιήσουμε μπομόμετρο το οποίο όμως δεν ενδείκνυται λόγω των επικίνδυνων χημικών και απαιτεί μεγάλη προσοχή, καθώς και είναι αδύνατο να χρησιμοποιηθεί σε συσσωρευτές κλειστού τύπου. Πρέπει εδώ να σημειώσουμε ότι το βασικό μέλημα μας για τις μπαταρίες του σκάφους μας είναι να κρατάμε τις καταναλώσεις που τις καταπονούν όσο το δυνατόν πιο χαμηλές . Έτσι λοιπόν κινήσεις όπως η αλλαγή των φωτιστικών καμπίνας από LED, λογική και σωστή χρήση των στερεοφωνικών και όλου του ψυχαγωγικού εξοπλισμού σου σκάφους μας μπορεί να παρατείνει τη ζωή των μπαταριών μας.

description

Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε την  Intermarine Electronics για τις τεχνικές υποδείξεις και την βοήθειά της στην συγγραφή αυτού του άρθρου.
Επίσης την  Boat Center για την διάθεση των σκαφών Mar-Co για τη φωτογράφιση.