Διαχρονική αξία.

Σήμερα, στους δύσκολους οικονομικά καιρούς που όλοι ζούμε η αγορά ενός σκάφους δεν είναι πλέον μόνο ευχαρίστηση αλλά και μία καλή τοποθέτηση χρημάτων, όπως όταν αγοράζουμε ένα εξοχικό σπίτι, με την σκέψη να το έχουμε για πολλά χρόνια και να το αφήσουμε και στα παιδιά μας. Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό να δείξουμε μεγάλη προσοχή σε αυτή την αγορά.

Ας δούμε τα κυριότερα σημεία που πρέπει να προσέξουμε:

1.  Τι εννοούμε με τον όρο διαχρονική αξία

Φυσικά, δεν εννοούμε να αγοράσουμε το πιο φτηνό σκάφος ούτε βέβαια το πιο ακριβό. Πολλές φορές ένα σκάφος είναι πιο ακριβό από αυτό που πραγματικά αξίζει.  Το σωστό είναι να βρούμε το σκάφος που ταιριάζει στις ανάγκες μας, σκεπτόμενοι τα χρόνια που θα έρθουν και αν και όταν αποφασίσουμε να το πουλήσουμε, να μην υποτιμηθεί  περισσότερο  από το μέσο σκάφος της κατηγορίας του.

2.   Τύπος και  κατηγορία σκάφους

Για να μπορέσουμε να αξιολογήσουμε ένα σκάφος πρώτα πρέπει να το συγκρίνουμε με τα άλλα σκάφη της ίδιας όμως κλάσης, όσον αφορά το μέγεθος, την ποιότητα κατασκευής, τον εξοπλισμό, την πολυτέλεια στις λεπτομέρειες, την ισχύ των κινητήρων και την τιμή. Στο μέγεθος χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή, διότι οι κατασκευαστές υπολογίζουν το ολικό μήκος διαφορετικά, μερικοί προσθέτουν και την πλατφόρμα του μπάνιου ή, στα φουσκωτά σκάφη, το μήκος των μπαλονιών και όχι το πραγματικό ωφέλιμο μήκος του σκάφους.

Η σύγκριση της τιμής των σκαφών της ίδιας όμως κλάσης, πρέπει να μας απασχολήσει. Όταν υπάρχουν μεγάλες αποκλίσεις είναι καλό να εξετάσουμε όλες τις δυνατές λεπτομέρειες, δηλαδή την μηχανή και ιπποδύναμη του κάθε σκάφους, το φινίρισμά του καθώς και όλες  τις  λεπτομέρειες του εξοπλισμού του. Τότε μόνο θα είμαστε σίγουροι ότι αγοράζουμε το σωστό σκάφος στη σωστή αξία του.

 

3.  Ποιότητα  του σκάφους.

Η ποιότητα της κατασκευής του σκάφους πρέπει να είναι πραγματικά άριστη. Δεν πρέπει με τίποτε να δούμε την ταπετσαρία του να καταρρέει μετά από μερικά χρόνια, να μην λειτουργούν καλά οι αντλίες, οι σεντίνες να είναι βρώμικες  και το στυλ του να είναι ξεπερασμένο.

4.  Εγγύηση

Μην παίρνετε τις εγγυήσεις σαν δεδομένο. Διαβάζετε πολύ καλά τα ψιλά γράμματα του συμβολαίου σας.  Μάθετε τι δεν καλύπτεται. Μεγάλη προσοχή χρειάζεται στην εγγύηση που δίνεται από κάθε εταιρεία στο gel coat.

Ορισμένες  εταιρείες κατασκευής μηχανών, περιορίζονται αυστηρά στους όρους του συμβολαίου τους, άλλες πάλι επειδή θέλουν να κρατήσουν τον πελάτη τους για πάντα τροποποιούν τους όρους της εγγύησης προς όφελός του πελάτη.

Αν το σκάφος αγοραστεί από αντιπρόσωπο, πρέπει από την αρχή να ξέρουμε ποιος θα πληρώσει κάποια ζημιά που είναι μέσα στην εγγύηση. Συνήθως είναι ο αντιπρόσωπος, εκτός αν έχουμε υπογράψει κάποιο άλλο έγγραφο.

 

5.  Εξυπηρέτηση πελατών

Το επίπεδο εξυπηρέτησης των πελατών στον κλάδο των σκαφών έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία 10 χρόνια.  Η εταιρεία από την οποία αγοράστηκε το σκάφος είναι πλήρως υπεύθυνη για την εξυπηρέτηση του πελάτη. Εάν αγοράσετε ένα σκάφος με καλό όνομα από ένα έμπορο αμφιβόλου φήμης, θα έχετε πρόβλημα.

6.  Εξοπλισμός, ανέσεις και χρησιμότητα

Κάθε κατασκευαστής προσπαθεί να κάνει το σκάφος του ελκυστικό στον πελάτη. Άλλοι με χαμηλή τιμή, άλλοι προσφέροντας ένα πακέτο με standard εξοπλισμό που περιλαμβάνει πολλά extras άλλοι πάλι στοχεύουν στην άνεση και στην αισθητική.

Το σκάφος με το οποίο, σύμφωνα με τις ανάγκες μας, μπορούμε να κάνουμε περισσότερα πράγματα, είναι χρήσιμο και έχει μεγαλύτερη εμπορική αξία. Ορισμένοι κατασκευαστές έχουν ένα σκάφος του ιδίου ολικού μήκους με ένα άλλο της ιδίας κλάσης, ζητούν την ίδια τιμή, όμως το σκάφος έχει  μικρότερο πλάτος. Άρα  δεν θα έχει την ίδια άνεση στο εσωτερικό του.

Επίσης στο μικρό σκάφος δεν πρέπει να παραλείπουμε να δούμε προσεκτικά αν έχει αρκετό χώρο για όλη την οικογένεια, και αν ακόμη το κάθισμα του κυβερνήτη είναι καλό για το δικό μας σώμα.

 

7.  Επιδόσεις, εξοικονόμηση καυσίμων και εμβέλεια.

Ένα σκάφος με μικρότερη ιπποδύναμη από αυτή που πρέπει να έχει,  είναι ένα σκάφος χωρίς αυτό που εμείς εννοούμε «διαχρονική αξία».

Ας αναρωτηθούμε τι ακριβώς θέλουμε από το σκάφος μας. Μεγάλη ταχύτητα, μικρότερη ιπποδύναμη με οικονομία καυσίμων, μεγάλη ή μικρή εμβέλεια ανάλογα με τα σχέδια των θαλασσινών μας εξορμήσεων. Όλα αυτά πρέπει να τα ξέρει η εταιρεία που έχουμε απευθυνθεί για να μπορέσει να μας οδηγήσει στην αγορά του  κατάλληλου για μας  σκάφους.

8.  Αξιόπιστος  κινητήρας.

Η μηχανή του σκάφους, πρέπει να είναι οπωσδήποτε μία μάρκα με καλή φήμη που δεν έχει παρουσιάσει ιδιαίτερα κατασκευαστικά προβλήματα.

Τα τελευταία χρόνια πολλά καινούργια εξαρτήματα υπάρχουν στην αγορά, ακριβά μεν αλλά που κάνουν το ταξίδεμα ενός σκάφος πιο εύκολο, όπως τα joy sticks.  Ο αγοραστής όμως ενός μεταχειρισμένου σκάφους είναι άραγε πρόθυμος να πληρώσει για ένα τέτοιο extra εξοπλισμό; Ακόμα και αν δεν είναι, ο έξτρα εξοπλισμός, θα κάνει το δικό μας σκάφος πιο ελκυστικό, σε σχέση με άλλα παρόμοια με φτωχότερο εξοπλισμό.

 

9.  Εμπορική φήμη.

Η πρόσφατη οικονομική κρίση έχει προκαλέσει μεγάλες ανατροπές στην αγορά του σκάφους αναψυχής.  Μικρές και άγνωστες εταιρείες αναπτύσσονται με υπερβολικά ταχύ ρυθμό, προσφέροντας καινούργια προϊόντα και δοκιμάζοντας καινούργιους τρόπους προσέγγισης πελατών. Χρειάζεται μεγάλη προσοχή  στη σοβαρότητα των εταιρειών αυτών που αναπτύσσονται με τέτοια ταχύτητα. Ας είμαστε καλύτερα σίγουροι ότι το σκάφος που θα αγοράσουμε θα διατηρήσει μια «διαχρονική» αξία και μετά από κάποια χρόνια που ίσως θα θέλουμε να το πουλήσουμε.