Αέρας, η τροφή της μηχανής…

Και η μηχανή αναπνέει…

Του Μάκη Ματιάτου

Οι μηχανές εσωτερικής καύσης, πετρελαιομηχανές ή μηχανές Diesel, για να αναφερθούμε σε όλες τις κοινές ονομασίες τους, απαιτούν πολύ λίγα πράγματα για να λειτουργήσουν σωστά.

Οι μηχανές Diesel δεν διαθέτουν ένα πραγματικό σύστημα ανάφλεξης. Το
πετρέλαιο αναφλέγεται μόνον αφού φτάσει σε μια υψηλή θερμοκρασία, που
δημιουργείται από τη συμπίεση. Καμιά πετρελαιομηχανή δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς την παραπάνω κατάσταση. Με δεδομένη την υψηλή θερμοκρασία του καυσίμου, το μόνο που χρειάζεται ακόμα μια μηχανή είναι ο πολύς και καθαρός αέρας αλλά και ο καλός χρονισμός του ψεκασμού του πετρελαίου.

Ακόμα και η πιο μικρή μηχανή Diesel (το όνομά της προέρχεται από τον
εφευρέτη της, γιΆ αυτό και πρέπει να γράφεται με κεφαλαίο D), είναι ένα «αδηφάγο τέρας» όταν πρόκειται για τον αέρα, αφού καταναλώνει για κάθε ώρα λειτουργίας της τουλάχιστον όσον αέρα χωράει σε ένα δωμάτιο
40 τετραγωνικών μέτρων περίπου. Αν δεν υπάρχει αρκετή εισαγωγή αέρα στο μηχανοστάσιο του σκάφους, η μηχανή δεν θα λειτουργεί σωστά, θα κάνει ελλιπή καύση, θα προκαλεί υπερθέρμανση και θα βγάζει μαύρο καπνό από την εξαγωγή, λόγω του άκαυτου πετρελαίου.

Για να καταλάβουμε καλύτερα την ανάγκη της Diesel για καθαρό αέρα,
μπορούμε να δούμε το παράδειγμα του πίνακά μας, που παρουσιάζει την «κατανάλωση» σε αέρα για μηχανές διαφορετικού κυβισμού και ταχύτητας σε διάφορες στροφές. Μια δύλιτρη για παράδειγμα μηχανή Diesel, στις 3.000 στροφές χρειάζεται 2,547 κυβικά μέτρα αέρα ανά πρώτο λεπτό, για να
λειτουργήσει κατά 83% του κυβισμού της. Τα φίλτρα του αέρα, λοιπόν, δεν πρέπει να θεωρούνται ασήμαντα και να παραμελούνται. Ένα βρόμικο φίλτρο περιορίζει τη ροή του αέρα προς τη μηχανή, μειώνοντας τις επιδόσεις της σημαντικά. Ο συχνός, λοιπόν, έλεγχος και καθαρισμός των φίλτρων θα πρέπει να είναι μια από τις πρωταρχικές εργασίες συντήρησης.

Δώστε στις μηχανές σας αρκετό καθαρό αέρα να «φάνε», για να σας αποδώσουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους.