Μετά το τακ…

Τριμάρισμα στη νέα πορεία

Του Μάκη Ματιάτου

Στην ιστιοπλοΐα το μυστικό είναι η αρμονική συνεργασία τιμονιέρη και πληρώματος στις αλλαγές πλεύσης. Δεν χρειάζονται απότομες και υπερβολικές κινήσεις.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το τιμόνεμα και το τριμάρισμα των πανιών αμέσως μετά την αναστροφή.

Μικρές διορθωτικές κινήσεις είναι το μόνο που χρειάζεται για να πάρουμε τη νέα πορεία στη νέα πλεύση, αφού περάσουμε από τη νεκρή ζώνη του καιρού. Στο σχήμα 1 βλέπουμε το σκάφος του παραδείγματός μας να βρίσκεται στη θέση Α μέσα στη νεκρή ζώνη, αλλάζοντας μπράτσο. Αφού γυρίσει στη θέση Β, τα πανιά είναι τριμαρισμένα πολύ μέσα και δεν έχει δρόμο. Καθώς αποκτά ταχύτητα, γυρίζει πάνω στον καιρό, στα κλειστά όρτσα.

description

Ένας πιο απλός τρόπος είναι αυτός του παραδείγματός μας στο σχήμα 2. Αμέσως μετά την αλλαγή μπράτσου γυρίζουμε στα πιο ανοιχτά όρτσα, με τα πανιά μας τριμαρισμένα πιο έξω, μέχρις ότου αποκτήσουμε ταχύτητα (θέση Α). Στη συνέχεια ορτσάρουμε περισσότερο, τριμάροντας πιο κλειστά τα πανιά μας (θέση Β).

description

Η μαΐστρα παίζει επίσης έναν πολύ σημαντικό ρόλο στην επιτάχυνση του ιστιοφόρου μας και το τριμάρισμά της θέλει ιδιαίτερη προσοχή. Με ελαφρύ καιρό, το γραντί και ο αετός δεν πρέπει να είναι πολύ φερμαρισμένα, ενώ το μέγιστο βάθος του πανιού θα πρέπει να είναι κοντά στο κέντρο, για να γεμίζει. Με την πρώτη σπιλιάδα, το βάθος μεταφέρεται πιο πρύμα, εκεί δηλαδή που δεν επιθυμούμε. Εδώ χρειάζεται να φερμάρουμε λίγο το γραντί και να πάρουμε λίγο τη σκότα, για να φέρουμε το μέγιστο βάθος στο κέντρο και πλώρα, στεγνώνοντας το πανί καθώς το σκάφος επιταχύνει στα όρτσα.

Ένα είναι γεγονός, ότι θα πρέπει, εκτός από την αρμονική συνεργασία του κυβερνήτη και του πληρώματος, να υπάρχει επίσης αρμονία μεταξύ του σκάφους, των πανιών, του αέρα και της θάλασσας. Αυτή εξ΄ άλλου είναι η ιστιοπλοΐα.