Οικονομία καυσίμων

Ένα από τα χειρότερα αποτελέσματα της οικονομικής κρίσης είναι η τρομακτική άνοδος του κόστους της βενζίνης. Μέσα στα δύο τελευταία χρόνια η τιμή της διπλασιάστηκε. Ιδίως όταν πάμε να ανεφοδιαστούμε σε νησιά, η τιμή είναι ακόμα πιο τσουχτερή. Η κατανάλωση του σκάφους είναι πλέον πολύ σημαντική υπόθεση. Οι πιο συνηθισμένες ερωτήσεις που ακούν οι έμποροι σκαφών, αλλά και οι συζητήσεις που γίνονται μεταξύ ιδιοκτητών σκαφών αναψυχής, φουσκωτών ή πολυεστερικών είναι – πόσα καύσιμα θα χρειαστώ; Πόσο καίει; Πόσα χρήματα χρειάζομαι για μια βόλτα μέχρι την  Αίγινα;

Η αλήθεια είναι ότι μπορούμε να κάνουμε οικονομία στα καύσιμα, ότι σκάφος και αν έχουμε, αρκεί να προσέξουμε ορισμένα σημεία, τα οποία θα δούμε στη συνέχεια. Οι διαφορές μπορεί να είναι μεγάλες σε λίτρα, πόσο μάλλον στο τελικό απόλυτο νούμερο των ευρώ που θα δαπανήσουμε κατά τη διάρκεια της χρήσης του σκάφους μας.

Επιλογή Προπέλας

propeles

Το πρώτο σημείο που θα πρέπει να δούμε είναι το πόσο «σωστά» λειτουργεί ο κινητήρας μας. Η σωστή επιλογή της προπέλας θα βοηθήσει να κινούμαστε γρήγορα, σύμφωνα πάντα με τα χαρακτηριστικά του σκάφους και παράλληλα να μην κουράζουμε τον κινητήρα, άρα να πλέουμε με τη μέγιστη δυνατή οικονομία. Είναι σημαντικό να σημειώσουμε πως το πρωταρχικό κριτήριο στην επιλογή της προπέλας είναι να δίνει την δυνατότητα στον κινητήρα να πιάνει στροφές μέσα στο πλαίσιο που είναι φτιαγμένος από τον κατασκευαστή του, δηλαδή συνήθως μέσα σε ένα περιθώριο 500 στροφών από το maximum. Για κάθε κινητήρα υπάρχουν στην αγορά αρκετά είδη προπέλας με διαφορετικό αριθμό πτερυγίων, βήματος και διαμέτρου. Η σωστή επιλογή προπέλας λοιπόν μας εγγυάται την μακρόχρονη καλή λειτουργία της μηχανής μας χωρίς να την ζορίζουμε ή να ταξιδεύουμε πολύ αργά και ταυτόχρονα την οικονομικότερη πλεύση.

Το τριμάρισμα της μηχανής

kalo taxidema

Η εξοικείωση μας με το ταξίδεμα του σκάφους είναι απαραίτητη. Το  σωστό “τριμάρισμα», ανάλογα πάντα με τον καιρό, μας δίνει την πιο ξεκούραστη πλεύση και ταυτόχρονα την οικονομικότερη. Αν ο καιρός είναι καλός ή η κατεύθυνση του κύματος εξυπηρετεί, σηκώνουμε τη μηχανή ελαττώνοντας τα βρεχάμενα του σκάφους, άρα και τις τριβές. Αυτό μας δίνει επιπλέον οικονομία στα καύσιμα. Το trim πρέπει να σηκώνεται τόσο ώστε να μην ξενερίζει η προπέλα, η πλώρη του σκάφους να μην δελφινίζει και η πλεύση να είναι ξεκούραστη, με το λιγότερο δυνατό χτύπημα.

Τέντες

tentes

Hardtops, bimini,  flying bridge, τέντες, όλα δημιουργούν αντίσταση που επηρεάζει την αεροδυναμική των εξάλλων και έτσι υποχρεώνει  την μηχανή του σκάφους να δουλεύει πιο «σκληρά» για να ανταπεξέλθει.

Όταν πλέουμε με τέντα πλεύσης, η αντίσταση του αέρα επιβαρύνει την λειτουργία του κινητήρα, άρα και την κατανάλωση. Ακόμα περισσότερο όταν έχουμε μεγαλύτερες κατασκευές τεντών, οι οποίες μας προστατεύουν περισσότερο από τον αέρα. Χρειάζεται λοιπόν να κάνουμε σωστή διαχείριση του σκάφους και ανάλογα με τον καιρό, να έχουμε ή να μην έχουμε τέντες πλεύσης, ηλίου ή άλλες κατασκευές. Η οικονομία στα καύσιμα εξαρτάται από την σωστή τακτική στο ταξίδι μας.

Βάρος του σκάφους

varos skafous

Το βάρος του σκάφους είναι πάρα πολύ σημαντικός παράγοντας στην οικονομία των καυσίμων. Συνήθως παίρνουμε μαζί μας σε όλα τα ταξίδια μας, πράγματα που δεν χρειαζόμαστε πάντα. Βέβαια δεν μπορούμε να αφαιρέσουμε, τα εργαλεία, τα ανταλλακτικά ή τον εξοπλισμό ασφαλείας και τα σωστικά μέσα. Αλλά μπορούμε να αφήσουμε πίσω τον εξοπλισμό του ψαρέματος αν δεν είναι η εποχή του, τα σκι , αν τα παιδιά μας που κάνουν σκι δεν είναι μαζί ή ο καιρός δεν το επιτρέπει και ας μην πάρουμε  12 κιβώτια αναψυκτικά ή ποτά!

Καθαρή γάστρα

katharis gastra

Η  καλή συντήρηση της γάστρας είναι κάτι που δεν πρέπει ποτέ να παραμελούμε. Η καθαρή γάστρα επιτρέπει στο σκάφος μας να ταξιδεύει με όλη του την ταχύτητα, χωρίς να ζορίζεται η μηχανή του και έτσι να καταναλώνει λιγότερα καύσιμα.

Αν το σκάφος μας είναι στο ναυπηγείο οφείλουμε να χρησιμοποιούμε χρώματα (μουράβια) καλής ποιότητας και αν είναι στη θάλασσα, οπωσδήποτε εμείς οι ίδιοι ή ένας επαγγελματίας δύτης πρέπει να το καθαρίσει πολύ καλά από τη στριδώνα. Αν πάλι δεν χρησιμοποιούμε μουράβια, θα πρέπει να φροντίζουμε η γάστρα να είναι καθαρή, χωρίς ίχνη στριδώνας η οποία, ακόμα και σε πρώιμο στάδιο, μπορεί να επιβαρύνει την κατανάλωση έως και 30%.

Η άψογη συντήρηση της μηχανής σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή και η συντήρηση της προπέλας μας είναι βασικά στοιχεία για να ταξιδεύουμε πάντα με οικονομία στα καύσιμα.

Επίσης  «χαλαρώστε» λίγο το γκάζι σας! Εάν δεν υπάρχει κάποιος σημαντικός λόγος για να έχουμε μεγάλη ταχύτητα, είναι προτιμότερο να ταξιδεύουμε πιο ήρεμα χωρίς αυτό να σημαίνει οπωσδήποτε ότι χάνουμε τον χρόνο μας. Απλώς θα βλέπουμε τον μετρητή των καυσίμων μας να κινείται προς τα κάτω πιο αργά!