Slab reefing, o παραδοσιακός και πιο διαδεδομένος τρόπος μουδαρίσματος της μαΐστρας στο ιστιοπλοοικό σκάφος

Slab reefing

Του Ιάσονα Θαλασσινού

Slab ή jiffy reefing της μεγίστης είναι ο τρόπος, που οι παλαιότεροι μάθαμε να μουδάρουμε, πριν ακόμα εμφανιστούν οι πιο σύγχρονες μέθοδοι in-boom και in-mast, με τα δικά τους πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, που έκαναν τη ζωή του φίλου της κρουαζιέρας πολύ πιο εύκολη.

Το slab reefing δεν είναι κάτι καινούργιο και θα λέγαμε ακόμα, πως δεν έχει καθόλου «ραφιναριστεί» μέσα στα τελευταία 30 χρόνια. Η φιλοσοφία του συστήματος είναι η μείωση της ιστιοφορίας, χωρίς η μαΐστρα να χάνει πολύ το αεροδυναμικό της σχήμα, αρκεί να λαμβάνονται το κατάλληλα μέτρα γιΆ αυτό.

Τα βασικά βήματα είναι εύκολα και κατανοητά μια και βασίζονται στην απλή λογική. Λασκάρουμε τη σκότα της μαΐστρας και το boomvang, για να «αναπνεύσει» η μάτσα. Στη συνέχεια βιράρουμε λίγο με το μπαλαντσίνι, για να φέρουμε τη μάτσα κάθετα στο άλμπουρο. Καθώς η μαΐστρα λοφάρει, λασκάρουμε λίγο-λίγο το μαντάρι, όσο παίρνουμε κάτω το γραντί.

Κοτσάρουμε το πορτούζι του γραντιού στο γάντζο του gooseneck και στη συνέχεια φερμάρουμε το μαντάρι. Το επόμενο βήμα είναι να φερμάρουμε και το πορτούζι του αετού, που γίνεται το νέο clew, άρα και το νέο outhaul, με το μουδόσκοινο. Τώρα η μαΐστρα μας είναι μουδαρισμένη.

Το τμήμα του πανιού που περισσεύει, φροντίζουμε να το «σενιάρουμε» με τα τσαμαντάλια, δένοντας με σταυρόκομπο και δίνοντας ίδια «τάση» σε όλους τους κόμπους μας, για να μην «τραβάνε» δυσανάλογα το πανί. Η συνέχεια είναι απλή. Λασκάρουμε το μπαλαντσίνι και τριμάρουμε ανάλογα τη μεγίστη. Όπως είδαμε, για να ακολουθήσουμε τη σωστή διαδικασία, δεν χρειάζεται τίποτε άλλο, παρά μόνον ένα λειτουργικό και εύκολο σύστημα μουδαρίσματος και βέβαια κάποια πρακτική εξάσκηση, έτσι ώστε το μουδάρισμα να γίνεται γρήγορα και σωστά, για να αποφεύγουμε ζημιές στο πανί. Η πείρα έχει δείξει πως τις περισσότερες φορές σι ζημιές στη μαΐστρα προέρχονται όχι τόσο από κακό χειρισμό, όσο από το άσχημο μουδάρισμα.

Ας δούμε όμως τώρα μερικά απλά και λειτουργικά συστήματα slab reefing, που ανάμεσά τους σίγουρα θα βρείτε αυτό που σας ταιριάζει καλύτερα, αφού πρώτα ρίξουμε μια ματιά στα σχήματα 1, 2, 3 και 4, που αναφέρονται στην ορολογία των μερών του πανιού. Το σύστημα slab reefing μπορεί να λειτουργήσει με ένα ή δύο μουδόσκοινα.

Στην πρώτη περίπτωση, υπάρχουν δύο εναλλακτικές λύσεις. Η πρώτη (σχήμα 5) περιλαμβάνει ένα σύστημα από ράουλα, που βρίσκονται τοποθετημένα στο εσωτερικό της μάτσας ή ένα εξωτερικό σύστημα πολύσπαστων στο πλάι της μάτσας (σχήμα 6). Και στις δύο περιπτώσεις, το επιθυμητό είναι να φέρουμε πρύμα στο cockpit όλα μας τα σκοινιά, για να γίνεται το μουδάρισμα εύκολα και με ασφάλεια.

Το slab reefing με δύο σκοινιά είναι ένα σύστημα, που συναντάμε κυρίως σε μικρά ιστιοφόρα. Το σκεπτικό του ορίζεται στο να μοιράζεται η προσπάθεια σε δύο μέρη. Το πλωριό μουδόσκοινο μαϊνάρει τα πορτούζι του γραντιού και το πρυμιό, αυτό του αετού (σχήματα 7 και 8). Και στις δύο περιπτώσεις μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα λεπτό σκοινί και τα πορτούζια, για να «πιάσουμε» το πανί που περισσεύει στη μάτσα (σχήμα 9) ή να εφαρμόσουμε τον παραδοσιακό τρόπο με τα τσαμαντάλια (σχήμα 10) που, όπως είπαμε, δένουμε απαλά με σταυρόκομπο.

Με ένα ή δύο μουδόσκοινα, το slab reefing είναι ιδανικό για να γίνεται από το cockpit, αφού και tο μαντάρι της μαΐστρας, το boomvang, αλλά και το μπαλαντσίνι μπορούν να καταλήγουν εκεί.

Τα συστήματα, που αναφέραμε παραπάνω, μπορούν βέβαια να διαφοροποιηθούν για να προσαρμοστούν στις ανάγκες, αλλά και στα υπόλοιπα συστήματα της μαΐστρας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, που δίνει ο κατασκευαστής στη μάτσα. Ας μη ξεχνάμε, άλλωστε, ότι ο ιστιοπλόος διακρίνεται και από την ικανότητα να βρίσκει εύκολες και πρακτικές λύσεις σε κάθε περίπτωση.