Πειραιάς – Διεθνές Ναυτιλιακό Κέντρο

Στο στοίχημα της εγκαθίδρυσης διεθνούς ναυτιλιακού μητροπολιτικού κέντρου στην Ελλάδα κερδίζει συνέχεια έδαφος αναφέρεται σε άρθρο του στην εφημερίδα “Κεφάλαιο”, σε ειδικό αφιέρωμα για το ετήσιο πολυσυνέδριο Capital + Vision ο Γιώργος Βερνίκος, Γενικός Γραμματέας του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων. Παράλληλα, επισημαίνει ότι υπάρχει ανάγκη να αξιοποιούμε τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα και είναι αποδεκτό ότι τουρισμός, ναυτιλία και καινοτομία πρέπει να αποτελέσουν την αιχμή των προσπαθειών μας.

Το πλήρες άρθρο του κ. Βερνίκου έχει ως εξής:

Το στοίχημα της εγκαθίδρυσης διεθνούς ναυτιλιακού μητροπολιτικού κέντρου στην Ελλάδα κερδίζει συνέχεια έδαφος όσο συνειδητοποιούμε ότι σε μια εποχή αποδυνάμωσης του προστατευτισμού και βαθιάς κρίσης στη χώρα μας υπάρχει ανάγκη να αξιοποιούμε τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα και είναι αποδεκτό ότι τουρισμός, ναυτιλία και καινοτομία πρέπει να αποτελέσουν την αιχμή των προσπαθειών μας.

Δεν θα αναφερθώ αναλυτικά στη συνεισφορά της ναυτιλίας. Ενδεικτικά αναφέρω ότι την περίοδο 2002-2012 η συνεισφορά της ναυτιλίας στο ισοζύγιο των υπηρεσιών ανήλθε σε 136 δισ. ευρώ. Η άμεση συνεισφορά της ελληνικής ναυτιλίας εκτιμάται στα 7,6 δισ. ευρώ, ήτοι 3,5% του ΑΕΠ, εκ των οποίων τα 6,5 δισ. προέρχονται από την ποντοπόρο ναυτιλία. Επιπλέον 2,3 δισ. ευρώ συνεισφέρει το ναυτιλιακό cluster, ενώ άλλα 3,4 δισ. ευρώ είναι προστιθέμενη αξία από τη ναυτιλιακή δραστηριότητα. Το σύνολο της συμβολής της ελληνόκτητης ναυτιλίας υπολογίζεται στο 7% του ΑΕΠ.

Οι Έλληνες είμαστε γνωστοί ως ένας δυναμικός λαός ναυτικών, εμπόρων και διανοούμενων. Η ελληνόκτητη ποντοπόρος ναυτιλία είναι πρώτη στον κόσμο επειδή είναι ανταγωνιστική και προσαρμόζεται. Εφαρμόζει διεθνείς κανονισμούς, μακριά από τον κρατικό παρεμβατισμό.

Είναι προφανές ότι ο Πειραιάς, ένας από τους μεγαλύτερους δήμους της χώρας μας, διεκδικεί να είναι το διεθνές ναυτιλιακό μητροπολιτικό κέντρο. Άλλωστε, ο Πειραιάς θεωρείται θεμελιώδης για την ανάπτυξη των γύρω δήμων, του μητροπολιτικού πόλου Αθήνας-Πειραιά, του θαλάσσιου μετώπου της Αττικής και, λόγω του λιμανιού, πόλος εθνικής και διεθνούς εμβέλειας, με πλούσια ιστορική, πολιτιστική, οικονομική και αθλητική παρουσία. Όραμα του Πειραιά είναι να αποτελέσει τόπο οικονομικής και κοινωνικής ευημερίας και είναι σημαντικό να αναδειχθεί σε ένα σύγχρονο ναυτιλιακό, εμπορικό, επιχειρηματικό και τουριστικό κέντρο, μέσα σε ένα βιώσιμο αστικό περιβάλλον.

Υπάρχουν πολλές αξιόλογες προτάσεις, μελέτες, προγραμματισμένες και τρέχουσες παρεμβάσεις, τόσο από τον δήμο, τα επιμελητήρια και τα πανεπιστήμια όσο και από άλλους φορείς. Η υλοποίησή τους, παρά τις προσπάθειες που συντελούνται, είναι εξαιρετικά δύσκολη, όταν ο ίδιος ο δήμος αντιμετωπίζει πληθυσμιακή συρρίκνωση, οικονομική ανέχεια πολλών κατοίκων του, αποδυνάμωση των παραδοσιακών τομέων της οικονομίας, συνεχή μείωση της κρατικής χρηματοδότησης και τις επιτακτικές ανάγκες που δημιουργούνται από τον αστικό μετασχηματισμό.

Αξίζει να προσπαθήσουμε να προσελκύσουμε εμπορικές, νομικές, ασφαλιστικές και χρηματοοικονομικές επιχειρήσεις να εγκατασταθούν στην Ελλάδα. Για να πραγματοποιηθεί αυτό, χρειάζονται νέες θεσμικές οικονομικές διατάξεις, νομοθετικές ρυθμίσεις, αλλαγές στις χρήσεις γης, ενσωμάτωση χρήσεων παραγωγικών δραστηριοτήτων, απλοποίηση των εμπορικών συναλλαγών και τελωνειακών αγκυλώσεων, σχεδιασμός προσέγγισης πλοίων και εντέλει αντιμετώπιση των αντικινήτρων του εξωτερικού εμπορίου και ενός απίστευτου πλαισίου γραφειοκρατικών αγκυλώσεων. Παράλληλα, χρειάζεται να δημιουργηθεί κοινό όραμα και αναπτυξιακό πρόγραμμα μεταξύ στρατηγικών εταίρων του Πειραιά και να κινητοποιηθούν όλοι οι διαθέσιμοι εθνικοί και κοινοτικοί πόροι ΚΑΠ, ΣΑΤΑ, ΕΣΠΑ, Jessica, URBACT II, ΕΤΕπ, ΟΑΕΠ, ΕΤΕΑΝ κ.λπ. και τα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα. Απαιτούνται νέα χρηματοοικονομικά εργαλεία, η εξασφάλιση επενδυτικού ενδιαφέροντος από τον ναυτιλιακό κόσμο, να τεθούν υψηλοί στόχοι νέων οικονομικών δραστηριοτήτων, όπως το ειδικό ναυτιλιακό και εμπορικό Χρηματιστήριο, νέα εμβληματικά κτίρια, ανάδειξη ιστορικών μνημείων, εξειδικευμένη ναυτική δικαιοσύνη, ανάπτυξη του θεσμού της διαιτησίας και, πάνω απ’ όλα, μια άλλη αντίληψη διοίκησης από τη μέχρι σήμερα παραδοσιακή πελατειακή διαχείριση.

Πρέπει να σημειωθεί ότι αυτήν τη στιγμή πραγματοποιούνται σειρά έργων στον λιμένα και την ευρύτερη περιοχή του Πειραιά με πρωτοβουλία του υπουργείου Ναυτιλίας και της Διοίκησης του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά, προϋπολογισμού εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, που θα συμβάλουν στην αλλαγή της όψης της ευρύτερης περιοχής του πολεοδομικού συγκροτήματος του Πειραιά.

Είναι επίσης σημαντικό να αναφερθεί ότι ο νεοεκλεγείς δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, έχει άμεση φιλοδοξία να καταστήσει τον Πειραιά ένα διεθνές ναυτιλιακό κέντρο παγκοσμίου εμβέλειας, αντίστοιχο μ’ αυτό του Λονδίνου, της Βαρκελώνης και της Σιγκαπούρης, ευελπιστώντας να δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.

Η επιτυχία των προσπαθειών μας προϋποθέτει, πέρα απ’ όσα ήδη ανέφερα, νομοθεσία σταθερή και φιλική προς την επιχειρηματικότητα, ισχυρή κοινωνική υποστήριξη και πολιτική βούληση, οραματική και αποτελεσματική.

Πηγή:www.capital.gr