Τα φρένα του ιστιοφόρου

Στο ιστιοφόρο σκάφος τα πανιά, εκτός από την κινητήρια δύναμη, προσφέρουν και το μοναδικό φρένο, σε περίπτωση ανάγκης.

Όταν μιλάμε για επιδόσεις, όλοι σκεπτόμαστε την ταχύτητα. Όταν αναφερόμαστε σε δυνατότητα ελιγμών, στο νου μας έρχονται μηχανές και προπέλες. Πολλές φορές όμως, θέλουμε ελεγχόμενη ταχύτητα για να έχουμε τιμόνι, αλλά και σιγουριά στη μανούβρα μέσα στο λιμάνι. Ας μη ξεχνάμε πως μπορεί κάποτε η μικρή βοηθητική μηχανή μας να μάς αφήσει.


Αν κάνουμε μερικές μανούβρες με τα πανιά μόνο, σε μια ασφαλή περιοχή και όχι βέβαια μέσα στο λιμάνι, θα διαπιστώσουμε ότι η πιο σίγουρη προσέγγιση είναι αυτή στα ανοικτά όρτσα. Μας δίνει αρκετή ταχύτητα και εύκολο σταμάτημα, μόλις
λασκάρουμε τις σκότες. Στην πλεύση αυτή έχουμε ακόμα τη δυνατότητα να γεμίσουμε εύκολα τα πανιά μας, χωρίς να αλλάξουμε πορεία, σε περίπτωση που λασκάραμε πιο νωρίς από ό,τι έπρεπε. Αντίθετα, στην περίπτωση αυτή, στα κλειστά όρτσα, θα πρέπει να ποδίσουμε λίγο για να πάρουμε ξανά τον αέρα. Η προσέγγιση με πλαγιοδρομία είναι βέβαια εύκολη, γιατί έχουμε αρκετή ταχύτητα, αλλά θα μπορέσει η μαΐστρα να μας φρενάρει αδειάζοντας αρκετό από τον αέρα, που δέχεται;

Πέρα από την πλαγιοδρομία, δηλαδή δευτερόπρυμα και πρύμα, θα διαπιστώσουμε ότι είναι αδύνατον να «φρενάρουμε» λασκάροντας τις σκότες και αδειάζοντας τον αέρα από τα πανιά, γιατί η αδράνεια θα μας παρασύρει μακριά από το σημείο που θέλουμε να σταματήσουμε. Βέβαια και από τη νεκρή ζώνη είναι αδύνατον να προσεγγίσουμε, αφού το σκάφος δεν μπορεί να ταξιδέψει.

Την εξάσκηση αυτή θα πρέπει να την κάνουμε αρκετέ ς φορές, προσεγγίζοντας κάποια τσαμαδούρα σε κάποιο ανοικτό κολπίσκο. Είναι ένα παιχνίδι, που μας δίνει κάτι παραπάνω από διασκέδαση. Είναι μια πρακτική εξάσκηση, που θα μας δώσει και τις απαραίτητες εμπειρίες, για μια στιγμή που δεν θα μπορούμε να κάνουμε διαφορετικά.