Ωρόμετρο: Το ρολόι της μηχανής

Ωρόμετρο

Το ρολόι της μηχανής

Του Ιάσονα Θαλασσινού

Οι ώρες λειτουργίας της μηχανής είναι ίσως το τελευταίο πράγμα, που μας ενδιαφέρει στο ταξίδι. Η χρονομέτρηση, όμως αυτή είναι μια από τις πιο σημαντικές μετρήσεις και ενδείξεις, που μας βοηθούν στην κατάλληλη και έγκαιρη συντήρηση της μηχανής.

Είναι γεγονός, πως στο μηχανοκίνητο σκάφος μπορούμε να προσδιορίσουμε με μεγάλη σχετικά ακρίβεια την εποχιακή ή περιοδική συντήρηση των μηχανών μας, ακόμα και χωρίς τη χρησιμοποίηση ενός ωρομέτρου. Εκεί όμως, που επιβάλλεται η χρήση του είναι στο ιστιοπλοϊκό σκάφος, το οποίο σαν κύριο μέσο πρόωσης έχει τα πανιά.

Ο ιδιοκτήτης του μικρού ιδίως ιστιοφόρου, το οποίο συνήθως ναυλώνεται το
καλοκαίρι σε αλλοδαπούς και Έλληνες γιώτσμεν, δεν έχει κανένα ενδεικτικό για τη χρήση, που έχει γίνει στη μηχανή, μια και τα μίλια στο δρομόμετρο δεν
διευκρινίζουν αν έγιναν με μηχανή ή πανιά. Δυστυχώς, το ιστιοπλοϊκό σκάφος δεν είναι αυτοκίνητο για να μπορέσουμε να προσδιορίσουμε από το κοντέρ πότε θα πρέπει να κάνουμε service. Το ωρόμετρο είναι λοιπόν ένα όργανο, που επιβάλλεται να τοποθετήσουμε στο ιστιοφόρο μας και μάλιστα σωστά. Στο παρελθόν έτυχε να δούμε πολλές φορές ωρόμετρο μηχανής
τοποθετημένο λανθασμένα, είτε γιατί η τοποθέτηση έγινε από ηλεκτρολόγο
αυτοκινήτων, άσχετο με τις ανάγκες ενός σκάφους, είτε από τον ίδιο τον ιδιοκτήτη, που δεν είχε ιδιαίτερες γνώσεις. Έχουμε δει συνδέσεις ωρομέτρων στο κλειδί της μηχανής ή ακόμα και στο γενικό διακόπτη της μπαταρίας της μηχανής, με αποτέλεσμα η ένδειξη να μην είναι αυτή της χρήσης.

Στο σχήμα μας βλέπουμε μια χαρακτηριστική σύνδεση του οργάνου αυτού όπως θα πρέπει να γίνεται, δηλαδή η ένδειξη των ωρών λειτουργίας να αρχίζει από τη στιγμή, που βάζουμε μπρος. Και βέβαια, τι καλύτερο από το να το συνδέσουμε με το alternator, που λειτουργεί μόνον όταν γυρίζει η μηχανή.

Εφόσον λειτουργεί η μηχανή, γυρίζει με τον ιμάντα και φορτίζει τις μπαταρίες το alternator. Τότε και μόνο τότε το ρολόι της μηχανής αρχίζει να δουλεύει,
μετρώντας τις ώρες μέχρι την επόμενη αλλαγή φίλτρων, λαδιών και άλλων εργασιών συντήρησης και ελέγχου. Το στροφόμετρο που βλέπουμε στην εικόνα, διαθέτει και την ένδειξη ωρών λειτουργίας του κινητήρα στο κάτω μέρος του. Χωρίς αμφιβολία, το ωρόμετρο δεν πρέπει να λείπει από κανένα ιστιοφόρο σκάφος αναψυχής. Είναι η μοναδική ένδειξη που μας πληροφορεί για τις εργασίες συντήρησης.