Γεννήτριες: η ψυχή του σκάφους

Πόσες φορές δεν φτάσατε σε απόγνωση, κάνοντας εξοικονόμηση ενέργειας στο σκάφος; Πόσες φορές δεν είχατε την επιθυμία να εξοπλίσετε το σκάφος σας με κάποια συσκευή, που το ηλεκτρικό σύστημα δεν θα μπορούσε να σηκώσει; Και ακόμα, πόσες φορές δεν ευχηθήκατε να είχατε κάποια γεννήτρια που θα έκανε τη ζωή σας πιο άνετη;

skafos-gennhtria

Της Ροδόπης Πετράκη

Εδώ και πολλά χρόνια η γεννήτρια έχει γίνει απαραίτητο εφόδιο στην πλειονότητα των σκαφών αναψυχής, μηχανοκίνητων και ιστιοφόρων μικρού και μεσαίου μήκους. Όλοι γνωρίζουμε ότι ένα σκάφος εφοδιασμένο με γεννήτρια δε μένει ποτέ από μπαταρία κι αυτό μπορεί να θεωρηθεί ο πρωταρχικός λόγος για την απόκτησή της.

Οι δυνατότητες όμως της γεννήτριας δεν σταματούν στη φόρτιση των μπαταριών. Το σκάφος που διαθέτει γεννήτρια, εξασφαλίζει υψηλό εναλλασσόμενο ρεύμα 220 Volt που πλέον μπορεί να τροφοδοτήσει οποιαδήποτε ηλεκτρική οικιακή συσκευή και δεν αναφερόμαστε μόνο σε μικροσυσκευές, όπως PC, TV, DVD αλλά και σε εκείνες μεγάλης ισχύος, όπως ηλεκτρική κουζίνα, φούρνο μικροκυμάτων, θερμοσίφωνο, κλιματισμό, ψυγεία, ice makers και αφαλατώσεις.

Για πολύ καιρό η ηλεκτρογεννήτρια αποτελούσε προνόμιο των επαγγελματικών θαλαμηγών και γενικά των μεγάλων σκαφών. Έπρεπε λοιπόν το σκάφος να διαθέτει ένα τεράστιο μηχανοστάσιο και καλή μόνωση, ώστε η γεννήτρια να μπορεί να εγκατασταθεί. Οι καιροί όμως άλλαξαν και η εξέλιξη τρέχει, η τεχνολογία και η βιομηχανική παραγωγή έχουν κάνει θαύματα.
Κατασκευάζονται πλέον γεννήτριες οι οποίες έχουν το μισό βάρος και όγκο των παλιότερων μοντέλων και βέβαια λειτουργούν με ελάχιστο θόρυβο.
Το 1987, πρώτη η εταιρία Fischer Panda παρουσίασε την πρώτη πετρελαιοκίνητη γεννήτρια θαλάσσης, τοποθετημένη εξ’ ολοκλήρου μέσα σε ηχομονωτική θήκη, δημιουργώντας μια νέα εποχή στις γεννήτριες με ηχομόνωση, καλύπτοντας τις
ολοένα αυξανόμενες ανάγκες της αγοράς.

Γεννήτρια fisher panda

Η τελευταία λέξη στην εξέλιξη των γεννητριών είναι οι γεννήτριες με inverter. Η εταιρία Fischer Panda έχει επιτυχώς εισάγει στην αγορά την σειρά γεννητριών iSeries με τεχνολογία μεταβλητής ταχύτητας που επιτρέπει την ταχύτητα της μηχανής να ρυθμίζεται και να προσαρμόζεται ανάλογα με το ηλεκτρικό φορτίο που είναι συνδεδεμένο. Πολύ πιο ελαφριές και ισχυρές από τις συμβατικές γεννήτριες 3000 στροφών που ήδη θεωρούνται πιο ελαφριές συγκριτικά με αυτές των 1500 στροφών. Φιλικές προς το περιβάλλον, με χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, σύμφωνα με τα ισχύοντα πρότυπα εκπομπών.

Tο χαμηλό βάρος και το συμπαγές μέγεθος επιτρέπει στη γεννήτρια να εγκατασταθεί σε πολύ στενούς χώρους.
Οι νέες γεννήτριες iseries επωφελούνται πλήρως από τους σύγχρονους πετρελαιοκινητήρες που έχουν σχεδιαστεί να λειτουργούν σε χαμηλότερες ταχύτητες.

Αυτή τη στιγμή οι περισσότερες γεννήτριες στην αγορά λειτουργούν με σταθερή ταχύτητα των 1500/3000 rpm στα 50 Hz(ή 1800/3600 rpm στα 60 Hz.
Με ακρίβεια τάσης, ρυθμίζει την συχνότητα εξασφαλίζοντας μια σταθερή και αποτελεσματική παροχή ηλεκτρικού ρεύματος για τις ευαίσθητες ηλεκτρονικές συσκευές.
Με υψηλό ρεύμα εκκίνησης για τα κλιματιστικά μηχανήματα, τις αφαλατώσεις και τα μεγάλα φορτία, πράγμα που σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να επιλέξετε μεγάλες γεννήτριες για την εκκίνηση των φορτίων.

Γεννήτρια fisher panda

Ας περάσουμε στις γεννήτριες συνεχούς ρεύματος 12V/24V/48V AGT Super Charger
Τα αναβαθμισμένα και καινοτόμα συστήματα γεννητριών εναλλασσόμενου ή συνεχούς ρεύματος AGT παρέχουν ισχύ στις καταναλώσεις του σκάφους, χωρίς να απαιτείται η μόνιμη λειτουργία της γεννήτριας. Συγκεκριμένα η γεννήτρια Panda AGT Super Charger δεν εφοδιάζει με εναλλασσόμενο ρεύμα 230 V αλλά με συνεχές ρεύμα 12/24 με απόδοση λειτουργίας φόρτισης που φτάνει πάνω από 800A στα 24V. Για παράδειγμα, η AGT 4000 στα 12V μπορεί να δώσει μέχρι 240A στο battery bank του σκάφους. Ωστόσο αυτό δεν πρέπει να συγχέεται με γρήγορη φόρτιση. Η φόρτιση των μπαταριών γίνεται προσεχτικά και σχολαστικά, ενώ παρακολουθείται συνεχώς από μικροεπεξεργαστή που ελέγχει αν οι μπαταρίες εφοδιάζονται επαρκώς. Η γεννήτρια τίθεται αυτόματα σε λειτουργία μέσω ενός μόνιτορ το οποίο διαβάζει την τάση των μπαταριών όταν το ρεύμα πέσει κάτω από ένα προκαθορισμένο επίπεδο συνήθως 11.8 V, για μπαταρία των 12 V και 23.8 V για μπαταρία 24 V, ενώ διακόπτει τη λειτουργία της όταν η προκαθορισμένη τάση του ρεύματος υπερβαίνει το ανώτατο σημείο διακοπής, το οποίο μπορεί να ρυθμιστεί μεταξύ 13.8 V και 14.4 V για μπαταρίες 12V και 27.6 V έως 28.8 V για μπαταρίες 24V.

Η γεννήτρια λοιπόν λειτουργεί διακεκομμένα όταν πάρει εντολή(πέσουν οι μπαταρίες), έτσι ώστε να δώσει την ενέργεια που χρειάζεται. Ζητήματα όπως ανεξάρτητη παροχή ρεύματος και άδειες μπαταρίες λύνονται με εντυπωσιακό τρόπο χρησιμοποιώντας την τεχνολογία Panda AGT Advance Generation Technology. Oi AGT έχουν αποδείξει την αξιοπιστία τους και κάτω από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες. Οι 75 ναυαγοσωστικές λέμβοι της Royal Navy life boat institute είναι ένα σπουδαίο παράδειγμα της αξιοπιστίας της. Αυτοί οι λέμβοι είναι εξοπλισμένοι με γεννήτριες Panda AGT από το 1997 χωρίς να αντιμετωπίσουν ποτέ κανένα πρόβλημα.
Οι εφαρμογές της Panda AGT super-charger στη διεθνή αγορά εκτός από τα σκάφη επεκτείνονται και σε πούλμαν, οχήματα αντιμετώπισης επειγόντων περιστατικών, ηλεκτρικά οχήματα, τροχόσπιτα, καθώς και σε vans τηλεοπτικών καναλιών/μεταδόσεων.

Ενδεικτικά σας αναφέρουμε τα διεθνή τηλεοπτικά κανάλια British Telecom, Danish Telecom, British Broadcast Corporation (BBC), Satellite Information Services (SIS), όπως και τις αυτοκινητοβιομηχανίες MacLaren (Formula One) και Renault, Daimler Benz. Από το χώρο των yacht, τα ναυπηγεία Jeanneau, Cranchi, Targa, Ferretti, Bavaria και πολλά άλλα.
Η Panda AGT είναι ειδικά κατασκευασμένη για να χρησιμοποιείται ως κινητός σταθμός ανεφοδιασμού σε παντός τύπου οχήματα και yachts, χάρη στο πολύ μικρό βάρος της, τις μικρές διαστάσεις της και την υψηλή αποδοτικότητα. Λόγω των δυνατοτήτων , τις οποίες φέρνει η νέα χρήση ενέργειας, οι Panda AGT μαζί με τις iseries γεννήτριες με inverter αναμένεται να αλλάξουν το τοπίο της αγοράς όσον αφορά στον εξοπλισμό σκαφών αναψυχής, τα οποία ως γνωστόν έχουν πάντα ανάγκη από ενέργεια.

Παρά την υψηλή απόδοση κάτω από συνεχή λειτουργία ακόμη και σε τροπικά κλίματα, η θερμοκρασία λειτουργίας πάντα διατηρείται σε σωστό επίπεδο, χάρη στην υψηλής αποτελεσματικότητας υδρόψυξη, γιατί μοτέρ και alternator είναι υδρόψυκτα .
Η παροχή του καυσίμου πετρελαίου γίνεται από τη δεξαμενή του σκάφους. Ενδεικτικά σας δίνουμε την κατανάλωση μιας γεννήτριας 4kW που είναι ελάχιστη, δηλαδή της τάξης των 500 γραμμαρίων την ώρα. Ο χώρος που απαιτείται για την εγκατάσταση είναι πολύ μικρός πχ στο μηχανοστάσιο, στο locker ή σε καναπέ.

Γεννήτρια fisher panda

Η επιλογή
Ας δούμε όμως τώρα μερικές χρήσιμες πληροφορίες για το πως θα επιλέξουμε την κατάλληλη γεννήτρια για το σκάφος μας. Πάμε απ’ ευθείας στις καταναλώσεις που έχει το σκάφος ή σε αυτές που θα προστεθούν μελλοντικά. Όπως αναφέραμε και παραπάνω ο πρωταρχικός σκοπός για την τοποθέτηση μιας γεννήτριας είναι η οικονομική φόρτιση των μπαταριών, χωρίς να χρειάζεται να δουλέψει η κυρίως μηχανή.
Άλλες καταναλώσεις που ίσως έχουμε στο σκάφος ή πρόκειται να προστεθούν είναι το θερμοσίφωνο, ο φούρνος μικροκυμάτων, ο κλιματισμός, ο αφαλατωτής, το ice maker. Δεν χρειάζεται λοιπόν παρά να αθροίσουμε την ισχύ σε Watt όλων των συσκευών.
Δεν πρέπει να ζητάμε από την γεννήτρια το 100% της ισχύος της για πάνω από δύο ώρες λειτουργίας, γιατί μ’ αυτό τον τρόπο μειώνουμε την διάρκεια της ζωής της. Το ιδανικό για μια συνεχή λειτουργία είναι να δουλεύει με το 60-70% της ισχύος της.
Ενδείξεις ότι μια γεννήτρια έχει δώσει το μέγιστο της ισχύος της ή και πάνω απ’ αυτό, έχουμε όταν αρχίζει να καπνίζει, να πέφτουν οι στροφές της και το βολτόμετρο του πίνακα να δείχνει πεσμένο voltage.

Γεννήτρια fisher panda

Η αθόρυβη λειτουργία
Ας δούμε όμως πως μπορούμε να κάνουμε πιο αθόρυβη τη γεννήτριά μας. Ένας τρόπος είναι η τοποθέτηση ηχομονωτικών καπακιών. Εάν η γεννήτριά μας δεν έχει ήδη, μπορούμε εύκολα να τα τοποθετήσουμε, αφήνοντας όμως παροχή του αέρα μέσω ενός σιλανσιέ αναρρόφησης (muffler).

Ένας δεύτερος τρόπος για να απορροφηθούν θόρυβος και κραδασμοί είναι να αλλάξουμε τις εσωτερικές βάσεις της γεννήτριας, τοποθετώντας πιο μαλακές, ανάλογα με το φορτίο που αντιστοιχεί. Εάν παρ’ όλα αυτά η κατάσταση δεν βελτιώνεται , το πιο πιθανό είναι να χρειάζεται αντικατάσταση της παλιάς γεννήτριας με μιας νέας τεχνολογίας, με μια ενδεικτική στάθμη θορύβου περίπου 51 dB.

Τα πράγματα γίνονται πιο εύκολα για την αντιμετώπιση του θορύβου της γεννήτριας έξω από το σκάφος. Αρκεί λοιπόν, να βάλουμε στη γραμμή της εξάτμισης σιλανσιέ και διαχωριστή νερού-καυσαερίου (gas water separator).

Το αποτέλεσμα είναι τόσο εντυπωσιακό που ακόμα και οι επιβάτες του διπλανού σκάφους δεν παίρνουν είδηση την λειτουργία της γεννήτριας. Με τον τρόπο αυτό θα μπορείτε να απολαμβάνετε την άνεση του κλιματισμού και της ενέργειας που σας δίνει η γεννήτρια, χωρίς ο θόρυβος να ενοχλεί εσάς αλλά και τα διπλανά σας σκάφη τις βραδινές ώρες.