Σκάφη με γάστρα Σχήματος V

Τα ιδιαίτερα γνωρίσματα, χαρακτηριστικά και πλεονεκτήματά της

Του Γιώργου Κουλουρή

Πολλές φορές έχουμε ακούσει τον όρο «γάστρα σχήματος V» και βέβαια αμέσως ο νους μας πάει στα σύγχρονα ταχύπλοα σκάφη μεσαίου ή ελαφρού
εκτοπίσματος. Ποια είναι όμως τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του τύπου αυτού;



Για να καταλάβουμε καλύτερα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της γάστρας σχήματος V, θα χωρίσουμε τα σκάφη σε αυτά με σχήμα V και σε εκείνα με σχήμα βαθύ V. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν από την πλώρη, που και στις δύο περιπτώσεις είναι ίδια.



Η πλώρη μπορεί να έχει τρία σχήματα, κοίλο, ευθύ και κυρτό. Το κυρτό είναι το ιδανικό, γιατί «βυθίζεται» μέσα στο επερχόμενο κύμα με μια επιβράδυνση αντί να χτυπάει. Επίσης μια ιδανική γωνία περίπου 25° σχηματίζεται με την επιφάνεια του νερού στο ύψος της ισάλου. Εμπειρικά έχει αποδειχθεί πως αυτή η γωνία μειώνει δραστικά το κτύπημα, όταν πέφτει απότομα η πλώρη. Εδώ θα πρέπει επίσης να προσθέσουμε ότι, το κυρτό σχήμα της πλώρης είναι πιο ανθεκτικό στα κτυπήματα, που δέχονται όλα τα σκάφη που πλανάρουν.



Το μειονέκτημα του κυρτού σχήματος είναι ότι δεν προφυλάσσει από το νερό, σχίζοντας το κύμα, καθόσον δεν υπάρχει ενσωματωμένη γωνία, που να το διοχετεύει ξανά στη θάλασσα. Έτσι, αν δεν έχουμε spray rails, το νερό θα καβαλάει στο κατάστρωμα. Το σχήμα V έχει τα παρακάτω κύρια χαρακτηριστικά:
α. Ένα chine, που αρχίζει ψηλά στην πλώρη, κατεβαίνει σταδιακά στην ίσαλο, στο μέσον περίπου του σκάφους και συνεχίζει κάτω από το νερό μέχρι τον καθρέφτη. Μερικά σκάφη, που έχουν τα chines αρκετά χαμηλά, σε μία προσπάθεια να δημιουργήσουν περισσότερο χώρο στο εσωτερικό, παρουσιάζουν αυξημένο χτύπημα στο νερό και μεγάλη αντίσταση τριβής σε χαμηλές ταχύτητες.
β. Το πλάτος του καθρέφτη της πρύμης είναι μεγάλο, γιατί η γάστρα πρέπει να είναι φαρδιά πρύμα, για να πλανάρει εύκολα.
γ. Συνήθως υπάρχει ένα μικρό skeg ή μια μικρή καρίνα, για να βελτιώνει την ευστάθεια πορείας και το τιμόνεμα. Αν δεν υπάρχει, η πρύμη θα «κοσκινίζει» σε χαμηλές ταχύτητες και με τον καιρό πρύμα. Επίσης η έλλειψη του skeg δυσκολεύει το τιμόνεμα, με κίνδυνο το σκάφος να κάνει ακόμα και να
αναποδογυρίσει σε κακοκαιρία.





Τα σκάφη με σχήμα γάστρας βαθύ V έχουν αντίστοιχα τα εξής χαρακτηριστικά:
α. Ένα deadrise, που αρχίζει από την πλώρη και «σβήνει» στην πρύμη.
β. Δεν χτυπάνε πολύ και παρουσιάζουν μαλακή πλεύση.
γ. Παρόλο που δεν φτάνουν σε υπερβολικά υψηλά επίπεδα ταχύτητας, σκάφη με βαθύ V μπορούν να ταξιδέψουν με μεγάλη ταχύτητα σε κυματισμό.
δ. Συνήθως δεν υπάρχει skeg, μια και το βαθύ V βοηθάει πολύ στην ευστάθεια πορείας. Το τιμόνεμα είναι εύκολο, χωρίς μεγάλη πλαγιολίσθηση.