Τα μικρά μυστικά της μανούβρας για φουσκωτά σκάφη.

του Ιάσονα Θαλασσινού

Η μανούβρα και γενικότερα οι ελιγμοί χρειάζονται κάποια εξάσκηση για να τελειοποιηθούν. ΄Ενας πολύ καλός τρόπος να εκπαιδευτούμε αλλά και να γνωρίσουμε τη συμπεριφορά του σκάφους μας είναι το οχτάρι:

Διαλέγουμε δύο τσαμαδούρες ή δύο αγκυροβολημένα στον όρμο σκάφη (κάτι που δεν θα ενθουσιάσει βεβαίως τους επιβαίνοντες σε αυτά) με μια απόσταση μεταξύ τους γύρω στα 6 έως 10 μήκη και τον καιρό κατά προτίμηση από την μπάντα του οχταριού. Το ζητούμενο είναι να εξασκηθούμε με χαμηλή ταχύτητα σε συμβατική πλεύση και όχι πλανάροντας.

Διαγράφουμε το οχτάρι παρατηρώντας τη συμπεριφορά του σκάφους, δηλαδή πόσο ακούει στο τιμόνι, πόσο πάει με την μπάντα, πόσο στρίβει το τιμόνι, πόσο επηρεάζεται η πλεύση μας από τον πλευρικό άνεμο κλπ. κάνοντας την εξάσκησή μας πρώτα στο πρόσω  και στη συνέχεια στο ανάποδα. ΄Όταν μπορέσουμε να κρατήσουμε σταθερές πορείες στις δύο αυτές περιπτώσεις τότε οι ικανότητές μας στη μανούβρα θα είναι αρκετές για να έχουμε πλήρη έλεγχο του σκάφους μας.

Τα μυστικά της μανούβρας

Θα πρέπει να θυμόμαστε πως στο σκάφος υπάρχουν μερικά βασικά μυστικά που χρειάζεται να μας γίνουν βίωμα και δεύτερη φύση, αν θέλουμε να μανουβράρουμε καλά και με ασφάλεια. Ας δούμε μερικά από αυτά.

1. Όταν στρέφουμε το τιμόνι η πρύμη είναι εκείνη που γυρίζει και όχι η πλώρη. Στο πρόσω η πρύμη γυρίζει αντίθετα από τη φορά που στρέφουμε το τιμόνι και αντίστοιχα στο ανάποδα γυρίζει με την ίδια φορά του τιμονιού, κάτι σαν το παρκάρισμα του αυτοκινήτου, όταν παρκάρουμε κάνοντας πίσω.

2.Η φορά της προπέλας επηρεάζει και τον κύκλο στροφής του σκάφους. Με δεξιόστροφη προπέλα, αν δέσουμε το τιμόνι όλο δεξιά για παράδειγμα, κάνοντας πρόσω μια στροφή 360ο και στη συνέχεια το δέσουμε αριστερά, κάνοντας μια πλήρη στροφή, ο κύκλος περιστροφής δεξιά θα είναι μεγαλύτερος από εκείνον αριστερά, λόγω της ενέργειας της προπέλας που στο πρόσω «δαγκώνει» δεξιά, γυρίζοντας πιο εύκολα την πρύμη. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει, κάνοντας τη στροφή με τη μανέτα στο ανάποδα :

3. Η πλώρη πιάνει λιγότερα νερά, άρα προβάλλει λιγότερη αντίσταση στο νερό από την πρύμη, πράγμα που την κάνει να παρασύρεται ευκολότερα από τον αέρα. Το γεγονός αυτό το εκμεταλλευόμαστε κατά κόρον όταν κάνουμε μανούβρα για να απλουστεύσουμε τις κινήσεις μας σε περιορισμένους χώρους.

4. Ο καταμερισμός των ατόμων και των φορτίων πάνω στο σκάφος παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στην απόδοσή του και γενικότερα στην πλεύση του. Με τα βάρη πολύ πρύμα η πρύμη βυθίζεται πολύ στο νερό και εμποδίζει το εύκολο πλανάρισμα. Αν πάλι τα φορτία είναι τοποθετημένα πολύ πλώρα, η πλώρη δεν μπορεί να ανασηκωθεί εύκολα για να πλανάρει.

Το μέσον του σκάφους είναι συνήθως το καλύτερο σημείο απ΄όπου ξεκινάμε να προσθέτουμε φορτία, είτε είναι συνεπιβάτες μας είτε εφόδια. Κατά την εγκάρσια έννοια το φόρτωμα του σκάφους δεν επηρεάζει τόσο την απόδοσή του. Βέβαια αν το φορτώσουμε έτσι που να πηγαίνει με την μπάντα, έχουμε πολλές τριβές και περιορισμένη απόδοση.

5. Το μικρό  φουσκωτό σκάφος με εξωλέμβια έχει περιορισμένες δυνατότητες διεύθυνσης σε μικρές ταχύτητες που χρησιμοποιούνται στη μανούβρα. Η έλλειψη του πηδαλίου δεν αναπληρώνεται από το ποδάρι της μηχανής, επομένως δεν μπορούμε να εκμεταλλευτούμε την αδράνεια του σκάφους χωρίς σύστημα πηδαλίου. Όσο γυρίζει η προπέλα έχουμε καλό τιμόνι.

Ελπίζουμε όσα αναφέραμε παραπάνω να συμβάλλουν στο να περάσετε όμορφες και ξένοιαστες διακοπές με το σκάφος σας. Να θυμάστε πάντα πως τη θάλασσα δεν πρέπει να τη φοβόμαστε αλλά να τη σεβόμαστε.