Σκάφη Fost, ελαφρά, οικονομικά, γρήγορα!

Συναντήσαμε τον κ. Φωστιέρη στο Ναυπηγείο του στο Κορωπί. Πάντα πολύ ανθρώπινος και φιλικός, μας ξενάγησε στο χώρο του, μας έδειξε μερικά από τα γνωστά σκάφη του και κάτι νέο που ετοιμάζει ως έκπληξη. Ακολούθησε μια συζήτηση για την ιστορία της Fost, τη διαδρομή της μέχρι σήμερα, τη φιλοσοφία των σκαφών της και τα όνειρα για το μέλλον…

Πέστε μου πως ξεκίνησε η επαφή σας με το χώρο;

Στον κλάδο μπήκα το 1980. Δούλευα συνέχεια πολυεστερικά μέχρι το 1982 σε διάφορες εταιρείες. Ξεκίνησα από τον κ. Νικήτα τον Αγγελάκη, μετά σε δύο άλλες πολύ μεγάλες εταιρείες, και το 1982 ξεκίνησα με την Mostro τα πρώτα φουσκωτά. Και συνέχισα με φουσκωτά ως επί το πλείστον.

Πότε ανοίξατε το πρώτο δικό σας μαγαζί;

Τον Μάρτιο του 1993 ξεκίνησε η Fost.

Ποιοι ήταν οι σταθμοί στην πορεία σας από το Fost και μετά;

Κατ?αρχήν πριν το Fost, έφτιαχνα πολλές γάστρες. Η ειδικότητά μου είναι στη γάστρα, να πλέει σωστά να έχει τις σωστές αναβαθμίδες και να είναι ελαφριά. Κατασκεύαζα γάστρες για άλλους συναδέλφους. Κάποια στιγμή, όταν συνειδητοποίησα την ποιότητα της δουλειάς μου, αποφάσισα να κατασκευάσω τα δικά μου σκάφη. Ξεκίνησα με το πρώτο Fost 4.70 το οποίο παρουσίασα για πρώτη φορά στο Ναυτικό Σαλόνι το 1994-95, το 1997 παρουσίασα το πρώτο 4.70 μετά ανέβηκα σε 5.30, 6, 6.30 και το 1998 έκανα το μεγαλύτερο καμπινάτο φουσκωτό στην Ελλάδα, το Matrix το 32, πολύ μεγάλο σκάφος 9.98 πραγματικό μήκος.
Δεν συμφωνούσα στο μεγάλο φουσκωτό σκάφος, αλλά αφού οι τάσεις της αγοράς ήταν έτσι, έπρεπε και εγώ να προσαρμοστώ για να είμαι ανταγωνιστικός. Σήμερα κατασκευάζονται πραγματικά πολύ καλά σκάφη σε αυτά τα μέτρα.

Τι έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια στο χώρο του φουσκωτού;

Αν σκεφτούμε ότι αρχίσαμε με ένα μικρό φουσκωτό συμβατικό 3,60 σκάφος, προχωρήσαμε στα 4.30, το οποίο ξαφνικά έγινε 6 μέτρα και αν δούμε τα μεγέθη τώρα, η διαφορά είναι τεράστια, βέβαια οι απαιτήσεις έχουν αλλάξει, όλοι τώρα θέλουν άνεση, αυτονομία, πιο μακρινά ταξίδια, να ταξιδεύεις με περισσότερους φίλους, γενικά να κάνεις πιο πολλά πράγματα στη θάλασσα, πιο μακρινά ψαρέματα, οπότε οι τάσεις σε μέτρα, ανέσεις και αυτονομία των φουσκωτών και γενικά των σκαφών έγιναν πιο μεγάλες.

Τα σκάφη σας σε ποιους απευθύνονται;

Σε όλο τον κόσμο, δεν έχουμε κάτι ιδιαίτερο. Έχουμε ειδικές κατασκευές για μεγάλες ταχύτητες, για αγώνες, για αναψυχή και άνετη κρουαζιέρα. Η φιλοσοφία μας είναι το ελαφρύ σκάφος. Η ιδέα να είναι το σκάφος βαρύ δεν υπάρχει πια. Πρέπει να είναι ελαφρύ και να περνά εύκολα το κύμα. Να έχουν μικρούς κινητήρες, μικρές καταναλώσεις, και μικρό κόστος συντήρησης.

Ενδεικτικά μπορείτε να μου πείτε καταναλώσεις των σκαφών σας;

Βεβαίως, παλιά ένα σκάφος στα 5.30 μέτρα ήθελε εξωλέμβια τουλάχιστον 115 -120 hp. Σήμερα, ένα σκάφος Fost 5.30- 5.60μ θέλει 90hp maximum και καίει 0,6 – 0,7lt/m. Ένα 7.40μ Fost, που περιμένεις να θέλει 200-250hp, μπορεί να έχει πολύ καλή πλεύση από τους 150hp με κατανάλωση 0,9lt/m και να πλέει σωστά με 4 άτομα γύρω στους 35-37 κόμβους.

Προτιμάτε κάποια συγκεκριμένη μάρκα;

Προτιμώ όλους τους 4χρονους κινητήρες.

Το αγαπημένο σας μοντέλο ποιο είναι;

Το 7.40 Obsession είναι ένα σκάφος που μπορεί να αντεπεξέλθει σε ακραίες συνθήκες.Το έχω χρησιμοποιήσει για διακοπές ο ίδιος. Έχει εκπληκτική πλεύση και πολύ καλή κατανάλωση.

Τι προσφέρει η Fost έναντι των ανταγωνιστών;

Πιστεύω ότι όλα τα ελληνικά σκάφη είναι πάρα πολύ καλά. Αναμφισβήτητα εγώ ψάχνω πολύ σε διάφορα υλικά, πιο εξειδικευμένα. Τα τέσσερα τελευταία χρόνια χρησιμοποιώ το irex σαν βασική αρχή της κατασκευής και έτσι έχω πέσει έως και 280 κιλά κάτω στα μεγαλύτερα σκάφη και στα καμπινάτα έχω πέσει ακόμη και 600 κιλά κάτω, εννοώ ελαφρύτερο σκάφος. Δηλαδή το 28 με 250 Suzuki κινείται με 42-43 κόμβους και κατανάλωση 1,3-1,4lt/m. Ένα σκάφος που θα έπρεπε να βγαίνει στα 1.800 κιλά το δικό μου είναι 1.250 πλήρως εξοπλισμένο, χωρίς τις μηχανές και τα «υγρά» του.

Η σχέση σας με τους πελάτες σας;

Φτιάχνω τα σκάφη μου σαν να ήταν το δικό μου σκάφος. Οι πελάτες μου είναι οι πιο πολλοί φίλοι, το 99% για να μην πω το 100% και φανεί υπερβολικό.

Ποια η πολιτική της εταιρείας μετά την πώληση;

Άμεση εξυπηρέτηση. Κατά την διάρκεια των διακοπών μου, με κλειστό το μαγαζί, έχω φύγει και έχω πάει Κρήτη, Μύκονο, Ρόδο, Σίφνο, Μήλο να φτιάξω κάποιο σκάφος και να γυρίσω πίσω. Επίσης εάν έρθει εδώ ένα σκάφος, πέφτουν όλα τα παιδιά επάνω και σε 3 με 4 ώρες το σκάφος είναι έτοιμο. Έτσι ο πελάτης είναι πάντα ευχαριστημένος και φέρνει και άλλους, με αποτέλεσμα να μεγαλώνει ο κύκλος των πελατών μου.

Τι εγγύηση δίνει η εταιρεία σας;

Επίσημη εγγύηση 3 χρόνια, γραπτή. Όταν ο πελάτης πάρει το τιμολόγιο το manual του σκάφους, παίρνει και την εγγύηση. Όλο το σκάφος, γάστρα, μπαλόνια όλα έχουν 3 χρόνια εγγύηση.

Αναφέρατε ότι όλα τα ελληνικά σκάφη είναι καλά. Ελληνικό ή ξένο σκάφος;

Ελληνικό. Γιατί πιστεύω ότι όποιος και να είναι ο κατασκευαστής, ο πελάτης έχει κάπου να απευθυνθεί άμεσα. Ας με συγχωρέσουν οι εισαγωγείς, δεν μπορούν να έχουν τεχνική κάλυψη 100 τοις εκατό.

Επαγγελματικά όνειρα για το μέλλον. Ποιο θέλετε να είναι το μέλλον της Fost;

Έχω προσπαθήσει πάρα πολύ, γιατί έχω ξεκινήσει μόνος μου, μην το ξεχνάμε αυτό. Έχω βουλιάξει τρεις φορές έχω ξανασηκωθεί τρεις φορές με την βοήθεια βέβαια δικών μου ανθρώπων και υπαλλήλων, οι οποίοι μου έχουν απόλυτη εμπιστοσύνη όπως τους έχω και εγώ. Τα μελλοντικά μας σχέδια είναι να κάνουμε όσο πιο αξιόπιστα προϊόντα μπορούμε.

Ποια είναι τα σκάφη των ονείρων σας; Τι θέλετε να κάνετε αύριο, μικρά, μεγάλα, καμπινάτα φουσκωτά σκάφη;

Δεν θέλω να κάνω ιδιαίτερα μεγάλα φουσκωτά σκάφη. Τα μεγάλα φουσκωτά είναι δυσλειτουργικά. Θα ήθελα να κινηθώ στη μεσαία και σωστή κατηγορία, από 7 έως 10 μέτρα.

Με καμπίνα ή χωρίς;

Εξαρτάται από τι ζητάει ο καθένας και με καμπίνα και χωρίς.

Ποιον θα θέλατε να ευχαριστήσετε για την επιτυχία σας;

Μέχρι σήμερα, να μην ξεχάσω τον συνεργάτη και φίλο μου τον Κωτσαμπάση, που ξεκινήσαμε μαζί. Εκείνος μου έφτιαξε τα πρώτα μπαλόνια. Κάποια στιγμή θεωρήσαμε ότι είναι καλύτερο να χωρίσουν κάποιοι τομείς. Τον ευχαριστώ για το ξεκίνημα που κάναμε. Θέλω επίσης να ευχαριστήσω όλους τους συνεργάτες μου που είναι δίπλα μου και έχουμε πολύ καλή και άμεση συνεργασία, όπως επίσης και όλη την οικογένεια μου που με στήριξε. Και φυσικά τους πελάτες που μας έχουν εμπιστευθεί μέχρι σήμερα.

Συμβουλή που σας έδωσαν και δεν την ξεχάσατε;

Να μην καβαλήσω το καλάμι ποτέ! Να δουλεύω πάντα το ίδιο όπως δούλευα το 87 στην Best. Έτσι δουλεύω και τώρα παρ? όλο που ήμουν υπάλληλος τότε.

Μια ευχή για τη Fost;

Να πάνε γενικά καλά τα πράγματα, να υπάρχει υγεία και όλα γίνονται.

Και για τους αναγνώστες μας μια ευχή;

Να έχουν τα μάτια τους δεκατέσσερα στο τι αγοράζουν, να προσέχουν πάρα πολύ.

Τι θα συμβουλεύατε ένα πιθανό αγοραστή;

Να δει κατ? αρχήν τις ανάγκες του. Να αγοράσει σκάφος σύμφωνα με τη χρήση, τα ταξίδια, την οικογένεια του. Επίσης, όπως λέω και σε όλους τους πελάτες μου, αυτοί που περνούν μαζί διακοπές, είναι απλοί επισκέπτες. Να φτιάξουν το σκάφος όπως ακριβώς το θέλουν οι ίδιοι και όλα θα τοποθετηθούν εκεί που θέλουν αυτοί και όχι όπου τους πουν οι άλλοι. Το σκάφος πρέπει να εξυπηρετεί τον ιδιοκτήτη του και τις ανάγκες του, το ψάρεμα του, την άνετη διαμονή του, το ταξίδι του. Οι άλλοι είναι επισκέπτες.