Πρώτες βοήθειες για την εξωλέμβια μηχανή.

Η εξωλέμβια μηχανή ρετάρει/κάνει περίεργους ήχους/δεν παίρνει μπροστά. Βρισκόμαστε σε νησί της άγονης γραμμής.

Τι κάνουμε;

Υπάρχουν πολλές φορές τέτοιες αναποδιές σε κάθε χρήστη μηχανοκίνητου σκάφους.

Παρακάτω βρίσκουμε ένα οδηγό πρώτων βοηθειών για την αντιμετώπιση προβλημάτων της εξωλέμβιας μηχανής.

propmer

Οι βασικοί κανόνες για την επίλυση των προβλημάτων εξωλέμβιας μηχανής είναι:

•    Προχωρήστε με  λογική.
•    Εμπιστευτείτε τα δεδομένα.
•    Ποτέ μην κάνετε υποθέσεις.
•    Ελέγξτε τα πάντα. Μπορεί να υπάρχουν πολυσύνθετα προβλήματα.

Προχωρήστε τον έλεγχο σας και πάντα να θυμάστε…

•    Η μηχανή σας χρειάζεται ΤΡΙΑ πράγματα για να δουλέψει σωστά:
•    Συμπίεση
•    Ανάφλεξη
•    Καύσιμα

Ας δούμε τώρα ορισμένα από τα πιο συνηθισμένα προβλήματα και πως μπορούμε να τα αντιμετωπίσουμε.

Αν η εξωλέμβια ενώ δουλεύει κανονικά, αρχίζει να κόβει και μετά σταματά.

•    Ελέγξτε το σύστημα παροχής καυσίμου – όλη την διαδρομή από το τανκ προς τον κινητήρα.

•    Υπάρχει καύσιμο στο ρεζερβουάρ;

•    Είναι ο εξαερισμός καυσίμου  ορθάνοιχτος;

•    Είναι ο σωλήνας καυσίμου συνδεδεμένος με το μοτέρ και με το τανκ βενζίνης;

•    Είναι η βάνα καυσίμου ανοικτή;

•    Έλεγχος μήπως υπάρχουν χαλαρές συνδέσεις στο σωλήνα καυσίμου.

•    Έλεγχος της φούσκας και των διακλαδώσεων. Ελέγξτε τη φούσκα των καυσίμων για   να βεβαιωθείτε ότι λειτουργεί και  ελέγξτε ότι το βέλος δείχνει την σωστή κατεύθυνση και δεν αναστρέφει. (Έχουμε επιλέξει το σωστό ντεπόζιτο).

•    Υπάρχει ομαλή ροή καύσιμου χωρίς εμπόδια;

•    Έλεγχος του φίλτρου καυσίμου / υδατοπαγίδας, για να δούμε αν υπάρχει νερό. Εάν διαπιστώσετε ύπαρξη νερού αφαιρέστε το . Αντικαταστήστε το φίλτρο εάν χρειάζεται (λόγο σκουπιδιών ή της συγκέντρωσης νερού).

Η εξωλέμβια σταματά ξαφνικά

•    Βεβαιωθείτε ότι δεν έχετε τραβήξει έξω το quick stop. Σε κάποιες μηχανές, το «μάνταλο» που κρατάει το διακόπτη ανοιχτό στην άκρη του quick stop, χαλαρώνει. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να φαίνεται το quick stop στη θέση του αλλά να μην ανοίγει ο διακόπτης και να μην παίρνει μπροστά η μηχανή.

•    Έλεγχος του συστήματος καυσίμου (αυτό είναι συνήθως το πρόβλημα, ιδιαίτερα εάν έχει μείνει καιρό σε ακινησία). Αν το πρόβλημα είναι από το καρμπιρατέρ, πρέπει να το ανοίξουμε και να το καθαρίσουμε. Αν πατώντας το τσοκ παίρνει και μετά σβήνει, έχουμε πρόβλημα βουλωμένων ζιγκλέρ. Αν έχουμε ψεκασμό, πρέπει να κάνουμε ακουστικό έλεγχο της ηλεκτρικής αντλίας της βενζίνης. Με το άνοιγμα του διακόπτη, πριν μιζάρουμε, πρέπει να ακούσουμε το χαρακτηριστικό ήχο λειτουργίας της αντλίας βενζίνης. Αν δεν ακούσουμε την αντλία να λειτουργεί, πρέπει να κάνουμε έλεγχο της ηλεκτρικής ασφάλειας της αντλίας.

•    Ελέγξτε για υπερθέρμανση λόγω παρεμπόδισης  πρόσληψης νερού στο πόδι. Εξαρτάται από τον κινητήρα, αλλά αν έχει υπερθερμανθεί τότε το σύστημα alarm θα έχει ήδη ενεργοποιηθεί. Εάν η φραγή δεν είναι η αιτία, τότε το πρόβλημα θα είναι στην  αντλία νερού. Σε σκάφη μόνιμα στο νερό, αν οι σήτες εισαγωγής νερού είναι ανοιχτές, πρέπει να κοιτάξουμε το impeller. Αν και εκεί δεν έχουμε πρόβλημα, τότε είναι πιθανό να έχει κολλήσει ο θερμοστάτης.

Η εξωλέμβια δεν εκκινεί

•    Ελέγξτε ότι η μανέτα είναι στη νεκρά.

•    Βεβαιωθείτε ότι το quick stop είναι στη θέση του.

•    Έλεγχος της φούσκας και αν είναι σκληρή.

•    Έλεγχος του συστήματος  τροφοδοσίας.

•    Βεβαιωθείτε ότι οι συνδέσεις των πώλων είναι πολύ καλά σφιγμένες.

•    Ελέγξτε οπτικά όλες τις ηλεκτρολογικές καλωδιώσεις και τις συνδέσεις των μπαταριών  (καθαρές επαφές – διάβρωση). Εάν είναι απαραίτητο καθαρίστε τους ακροδέκτες και τους πόλους.

•    Ελέγξτε τις  ασφάλειες. Αν η κεντρική ασφάλεια είναι καμένη την αντικαθιστούμε. Αν καίει ξανά η μίζα μας τραβά πολλά αμπέρ. Προσοχή μήπως προσέρχεται από βραχυκύκλωμα στο τριμ.

•    Ελέγξτε τα μπουζί (σφιγμένα – όχι χαλαρά) και οι πίπες σταθερά συνδεδεμένες.

•    Αν η εξωλέμβια μηχανή μπουκώνει, βγάζουμε τα μπουζί τα καθαρίζουμε με ένα πανάκι, βγάζουμε την παροχή της βενζίνης και το δίχαλο από το quick stop και δίνουμε μίζα μερικές φορές για να φτύσει και να εξαερώσει την παραπάνω βενζίνη.

•    Αντλία βενζίνης σε δίχρονα ψεκασμού ή σε τετράχρονα.
Βγάζουμε το σωλήνα της βενζίνης πάνω από την αντλία (με το διακόπτη κλειστό) από την πλευρά που πάει στο μοτέρ και ανοίγουμε στιγμιαία τον διακόπτη στην πρώτη θέση (χωρίς να μιζάρουμε), αν πετάει  βενζίνη τότε οκ (η πίεση της βενζίνης πρέπει να είναι μεγάλη), αν δεν λειτουργεί η αντλία, ψεκάζουμε λίγο wd40 στη φύσα που κουμπώνει πάνω στην αντλία βενζίνης και κουμπώνουμε το σωλήνα, βάζουμε το διακόπτη πρώτη θέση και χτυπάμε ελαφρά την αντλία (με ένα κατσαβίδι πχ.) ίσως  θα ξεκολλήσει και θα ανεβάσει καύσιμο.

Η εξωλέμβια δουλεύει αλλά με τραχύ τρόπο

•    Αφαιρέστε προσεκτικά τα μπουζί με το μπουζόκλειδο σας και ελέγξτε την κατάστασή τους. Κανονικό είναι ένα γκρίζο χρώμα με ελάχιστες αποθέσεις καταλοίπων  στην κεφαλή.

•    Διάβρωση στο μπουζί μπορεί να προκληθεί από υπερθέρμανση, κακό συγχρονισμό, κακή λειτουργία αντλίας νερού ή υπερφόρτωση.

•    Υγρές ακαθαρσίες πάνω στο μπουζί με υγρό μαύρο άνθρακα. Προκαλείται από το λάδι, (ένα κακό μείγμα καυσίμου-λαδιού), αφορά δίχρονες ή τετράχρονες που καίνε λάδια.

•    Βρώμικα ίχνη νερού πάνω στο μπουζί . Προκαλείται από παρουσία  νερού στο καύσιμο ή διαρροή φλάντζας κεφαλής.

•    Ίχνη καθαρής βενζίνης, σημαίνει ότι δεν έχει σπινθήρα.

•    Ελέγξτε τα διάκενα στα μπουζί και προσαρμόστε τα με το κατάλληλο εργαλείο ή να τα αντικαταστήστε  με εφεδρικά.

Η εξωλέμβια λειτουργεί, αλλά πάλλεται υπερβολικά

IMG_6121

•    Ελέγξτε τα  μπουλόνια και τις βίδες στερέωσης της μηχανής μήπως είναι χαλαρά.

•    Ελέγξτε την προπέλα μήπως είναι μπλεγμένη με φύκια, σακούλα  ή κάποιο άλλο ξένο αντικείμενο.

•    Ελέγξτε την περιστροφή της προπέλας. Αν γυρνάει παράκεντρα έχει στραβώσει ο άξονας.

Αν η προπέλα δεν γυρίζει

•    Ελέγξτε ότι η μανέτα είναι καλά στη νεκρά.

Η εξωλέμβια δεν βγάζει νερό.

IMG_6117

•    Έχουμε πιάσει φύκια η  σακούλα…..ή κάποιο άλλο ξένο αντικείμενο.

•    Βουλωμένο σωληνάκι στο ενδεικτικό νερού. Συνήθως βουλώνει από άλατα η άμμο.

•    Κολλημένος θερμοστάτης….λύνουμε το καπάκι του θερμοστάτη και αν είναι κολλημένος τον μαλάζουμε ή αν είμαστε στη θάλασσα τον καταργούμε ΠΡΟΣΩΡΙΝΑ (αφαιρούμε). Όταν τον αλλάξουμε καθαρίζουμε την παλιά φλάντζα από το καπάκι και βάζουμε την καινούρια. Αν πρέπει να τον καταργήσουμε προσωρινά, βάζουμε σιλικόνη στο καπάκι και το βιδώνουμε.

•    Χαλασμένο ιμπέλερ.

Η εξωλέμβια  δεν ανεβάζει στροφές.

•    Πρόβλημα στα μπουζί. Αν είναι δίχρονο το μοτέρ πιθανότατα να έχει καπνίσει ή λαδώσει τα μπουζί . Αλλάζουμε τα μπουζί. ΠΡΟΣΟΧΗ όλα τα μπουζί πρέπει να έχουν ίδια όψη, αν κάποιο είναι λαδωμένο και τα άλλα όχι, τότε μπορεί να ανεβάζει λάδι το έμβολο από τα ελατήρια (σε τετράχρονο). Αν με το μοτέρ να δουλεύει διαπιστώσουμε (βγάζοντας τη μια πίπα μετά την άλλη) ότι ένας κύλινδρος δεν δουλεύει και το συγκεκριμένο μπουζί έχει σκουριά επάνω, τότε πιθανότατα έχει καεί φλάντζα και περνάει νερό από το σύστημα ψύξης και βραχυκυκλώνει το συγκεκριμένο μπουζί.

•    Τρύπα στον σωλήνα καύσιμου ή στο πουαρ. Τραβάει αέρα όσο ανεβάζουμε στροφές.

•    Φραγή στο κύκλωμα βενζίνης του σκάφους. Στις μηχανές που έχουν φούσκα, θα παρατηρήσουμε ότι η φούσκα έχει ρουφηχτεί. Αν η φούσκα βρίσκεται μετά τη βάνα καυσίμου ή την επιλογή ντεπόζιτου, η βάνα μπορεί να είναι κλειστή. Σε περίπτωση που έχουμε φορητό δοχείο με βενζίνη, συνδέοντας το κατευθείαν στο σωλήνα που πάει στον κινητήρα, παρακάμπτουμε το κύκλωμα του σκάφους και καταλαβαίνουμε αν το πρόβλημα είναι στο κύκλωμα ή στον κινητήρα.

•    Πρόβλημα σε κύλινδρο. Βγάζοντας μια – μια τις πίπες των μπουζί, θα πρέπει να ακούμε τον κινητήρα να αλλάζει ήχο και να τρέμει διαφορετικά. Αν βγάλουμε κάποια πίπα και δεν αλλάξει κάτι, αυτός ο κύλινδρος δεν δουλεύει.

Ελπίζουμε, ότι με τις απλές αυτές οδηγίες, βήμα –  βήμα, θα μπορέσετε να αντιμετωπίσετε χωρίς άγχος κάποια βλάβη που τυχόν παρουσιαστεί.

mito

Ένα μεγάλο ευχαριστώ στον μηχανικό σκαφών κ. Λευτέρη Βασιλείου για τις πολύτιμες πληροφορίες του.

Στοιχεία επικοινωνίας:

Λευτέρης Βασιλείου
Εξουσιοδοτημένος μηχανικός Mercury, Mariner, Suzuki
Λαύριο, τηλέφωνο 6944 208 920