Προσοχή στο Αγκυρόσκοινο

Το πιο αδύνατο σημείο στον εξοπλισμό αγκυροβολίας είναι το δέσιμο του αγκυρόσκοινου πάνω στο κλειδί της άγκυρας ή αυτό της καδένας.

Στα περισσότερα σκάφη, μικρά μηχανοκίνητα και ιστιοφόρα, για εξοικονόμηση βάρους στην πλώρη ή ακόμα και από άγνοια της σωστής λειτουργίας της αγκυροβολίας, η άγκυρα δένεται απ’ ευθείας στο αγκυρόσκοινο, χωρίς έστω και λίγα μέτρα καδένας, που θα κρατήσει το έκταμα παράλληλο με την επιφάνεια του βυθού. Είναι λοιπόν παρατηρημένο ότι, πολλές φορές ο κόμπος λύνεται μόνος του και το σκάφος αρμενίζει…

Ας δούμε, λοιπόν, εδώ μερικούς βασικούς κανόνες ασφαλείας, που θα προλάβουμε κάποιες δυσάρεστες συνέπειες, αν τους ακολουθήσουμε πιστά.

Στο σχήμα 1 έχουμε την κλασσική περίπτωση αγκυρόσκοινου από συμβατικό σκοινί. Δένουμε κρικόδεσμο με διπλή μετζαβόλα πάνω στο κλειδί της άγκυρας και ασφαλίζουμε την άκρη του σκοινιού, περνώντας την από ένα έμπουλο. Είναι το πιο σίγουρο δέσιμο για αγκυρόσκοινο για αυτό τον τύπο σκοινιού.

Στο σχήμα 2 βλέπουμε την περίπτωση πλεκτού αγκυρόσκοινου, που δένουμε με καντιλίτσα με διπλή μετζαβόλτα πάνω στο κλειδί, για να αποφύγουμε τη φθορά λόγω τριβής στο μέταλλο. Όπως μπορείτε να παρατηρήσετε, ράβουμε την άκρη του σκοινιού για μεγαλύτερη ασφάλεια και για να αποφύγουμε τα απρόοπτα.

Ο πιο σωστός τρόπος του εκτάματος είναι ο συνδυασμός αγκυρόσκοινου και καδένας, όπως φαίνεται στο σχήμα 3, κάτι που εξασφαλίζει ανθεκτικότητα και μείωση του βάρους. Όπως φαίνεται στο σχήμα μας, το αγκυρόσκοινο είναι δεμένο γάσα γύρω από μια μεταλλική ροδάτζα και στη συνέχεια περασμένο με ναυτικό κλειδί στην καδένα. Αν παρατηρήσατε καλά, θα διαπιστώσατε ότι και στα τρία σχήματά μας, υπάρχει μια κοινή λεπτομέρεια, που αφορά το ναυτικό κλειδί.  Και στις τρεις περιπτώσεις, ασφαλίζουμε τον πείρο για να μη λασκάρει με λίγο λεπτό σύρμα ή έστω με λεπτό σκοινάκι. Το σημείο αυτό ελέγχουμε συχνά, γιατί είναι εκείνο που μπορεί να μας «αφήσει» όταν θα έχουμε ανάγκη από γερό κράτημα στην άγκυρα.

Πριν κλείσουμε το κομμάτι αυτό θα πρέπει να τονίσουμε και άλλο ένα πολύ βασικό στοιχείο της αγκυροβολίας. Δεν χρησιμοποιούμε ποτέ, σκοινί που επιπλέει. Το αγκυρόσκοινο πρέπει πάντα να είναι βυθιζόμενο για καλύτερο κράτημα, αλλά και για να μην μας το κόψει κάποια προπέλα σκάφους που πάει να ρεμετζάρει.