Πολυεστερικό ή φουσκωτό σκάφος;

Όσοι ασχολούμαστε με το σκάφος αναψυχής, έχουμε σίγουρα συμμετάσχει πολλές φορές σε τέτοιες συζητήσεις. Τι είναι καλύτερο; Τι να προτιμήσω; Πολλές φορές ακούγονται μεταξύ φίλων, ωραίες ατάκες, εμπνευσμένες για την «λάθος» επιλογή που έκανε ο φίλος. «Που την πας τη σαμπρέλα, άσε ρε με τη μπανιέρα» και πολλά άλλα χαριτωμένα. Πως όμως θα μπορούσαμε να καταλήξουμε σε ένα συμπέρασμα; Είναι πολύ δύσκολο, δεν γίνεται. Κάθε τύπος σκάφους έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Σε αυτό το άρθρο θα κάνουμε μια προσπάθεια αντιπαράθεσης αντικειμενικών κριτηρίων, όσο γίνεται…

Σκοπός χρήσης

Ξεκινώντας τον αντίλογο, θα πρέπει να δούμε ποια είναι η χρησιμότητα του σκάφους, ο βασικός σκοπός του. Για παράδειγμα, εάν μας αρέσει το ψάρεμα από το σκάφος, η καθετή, το παραγάδι, η συρτή, θα ήταν καλό να προτιμήσουμε ένα πολυεστερικό σκάφος το οποίο δεν κινδυνεύει από τα αγκίστρια. Επίσης, μπορούμε να προσαρμόσουμε εύκολα καλαμοθήκες, μηχανάκια για βαθιά καθετή κτλ.

Στο λιμάνι ή σε parking

Ένα ακόμα κριτήριο είναι αν θέλουμε να έχουμε το σκάφος συνέχεια στο νερό ή να το βγάζουμε έξω και να το έχουμε σε τρέιλερ. Τα πολυεστερικά σκάφη είναι πιο ανθεκτικά, μπορούμε εύκολα να τους περάσουμε μουράβια και να τα ελλιμενίσουμε. Τα φουσκωτά σκάφη από την άλλη, αν μείνουν συνέχεια στο νερό, θα καταστραφούν πολύ γρήγορα. Τα μπαλόνια είναι πιο ευαίσθητα στις καιρικές συνθήκες, γι’ αυτό και προτιμούμε να τα έχουμε σε πάρκινγκ, πάνω σε τρέιλερ και σκεπασμένα.

Κόστος αγοράς σκάφους

Ένα ακόμα βασικό κριτήριο είναι η τιμή αγοράς. Κατά κανόνα, για τα σκάφη αναψυχής μέχρι 10 μέτρα, τα φουσκωτά σκάφη είναι ακριβότερα από τα πολυεστερικά. Φυσικά, συγκρίνουμε σκάφη στα ίδια μέτρα. Το κόστος των μπαλονιών ανεβάζει την τιμή του σκάφους μιας και είναι πιο δύσκολο να φτιαχτεί και σαφώς κοστίζει περισσότερο.

Χώροι του σκάφους

Άλλος ένας σημαντικός παράγοντας είναι οι χώροι. Τα φουσκωτά σκάφη, έχουν κατά κανόνα μικρότερους χώρους από τα αντίστοιχα, ίδιου μήκους πολυεστερικά. Τα μπαλόνια κλέβουν αρκετά από τους χώρους, ιδίως στο πλάτος του σκάφους. Το ίδιο συμβαίνει και στους αποθηκευτικούς χώρους που έχει το κάθε σκάφος. Κατά κανόνα, τα πολυεστερικά έχουν πολύ μεγαλύτερους χώρους στα ταμπούκια τους ενώ τα φουσκωτά, πάλι κλέβουν χώρους για να προσαρμόσουν τους αεροθαλάμους.

Πλεύση

Μεγάλο θέμα συζήτησης είναι επίσης η πλεύση του κάθε σκάφους. Πάλι κατά κανόνα, το μήκος και το βάθος της γάστρας, εξασφαλίζουν καλύτερη ή χειρότερη πλεύση. Δεν είναι μόνο αυτοί οι δύο παράγοντες που επηρεάζουν την πλεύση, χάριν συντομίας όμως, εξετάζουμε αυτούς. Στο φουσκωτό σκάφος, η βαθιά γάστρα είναι πιο εύκολο να υπάρξει γιατί η ευστάθεια του σκάφους υποστηρίζεται από τα μπαλόνια. Αντίστοιχα, σε ένα πολυεστερικό, θα πρέπει να σχεδιαστεί γάστρα που να εξασφαλίζει την ευστάθεια του σκάφους. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει ταυτόχρονα να σχεδιαστεί και ψηλή κουπαστή για να εμποδίζει το νερό να μπαίνει μέσα. Φουσκωτά με μεγάλο μήκος, στενή και βαθιά γάστρα, έχουν προτιμηθεί αρκετά τα τελευταία χρόνια από το ελληνικό κοινό. Προσφέρουν γρήγορες και οικονομικές πλεύσεις. Μια αντίστοιχη κατασκευή σε πολυεστερικό, θα είχε πολύ μεγάλο πρόβλημα στο μπότζι, μιας και τα μπαλόνια οριοθετούν τις κλίσεις που θα πάρει το σκάφος.

 

Ασφάλεια

Αυτός ο τομέας είναι το μεγάλο πλεονέκτημα του φουσκωτού σκάφους. Σκεφτείτε ότι όλα τα σκάφη του λιμενικού, των ειδικών δυνάμεων, τα σωστικά κτλ είναι φουσκωτά. Αυτό συμβαίνει γιατί τα φουσκωτά σκάφη έχουν χαμηλότερο κέντρο βάρους, έχουν συνήθως βαθύτερες γάστρες και ο περιορισμός του μποτζαρίσματος από τα μπαλόνια δίνει ένα αποτέλεσμα που είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθεί σε πολυεστερικό σκάφος.

Τέλος, θα πρέπει να εξετάσουμε το θέμα του τι γίνεται όταν το σκάφος χτυπήσει και βάζει νερά ή «καρφώσει» σε επερχόμενο κύμα και γεμίσει νερά. Τα φουσκωτά και σε αυτή την περίπτωση υπερέχουν. Το φουσκωτό σκάφος, και στις δύο περιπτώσεις δεν βυθίζεται καθότι στηρίζεται στα μπαλόνια. Ένα φουσκωτό σκάφος με εξωλέμβια μηχανή, είναι η ασφαλέστερη επιλογή μηχανοκίνητου πλεούμενου, μιας και όσο νερό και να μπει στο σκάφος, το φουσκωτό δεν βουλιάζει και η μηχανή δεν σταματάει.

Κλείνοντας λοιπόν βλέπουμε ότι όλα είναι τόσο σχετικά και δεν υπάρχει απόλυτο καλύτερο ή χειρότερο. Η επιλογή έχει να κάνε κυρίως με τη χρήση του σκάφους. Το φουσκωτό σκάφος είναι ιδανικό αν θέλεις να γυρίζεις το Αιγαίο, να αντιμετωπίζεις καιρούς, να είσαι πρόθυμος να ρίχνεις κάθε φορά το σκάφος σου σε γλίστρα, να κοιμάσαι μέσα στο σκάφος. Πολυεστερικό σκάφος θα προτιμήσεις αν σου αρέσουν οι πιο κοντινές βόλτες με οικογένεια και φίλους, το budget που διαθέτεις είναι περιορισμένο, σου αρέσουν οι χώροι, σου αρέσει το ψάρεμα και τα θαλάσσια σπορ και θες να το έχεις μόνιμα στο νερό.

Όλα τα παραπάνω, ισχύουν πάντα ως γενικότητες. Αν εξετάζαμε συγκεκριμένα σκάφη, θα μπορούσαμε να βρούμε πολλά που αποκλίνουν από τους παραπάνω γενικούς κανόνες