Ο καλός ο καπετάνιος

Ο καλός ο καπετάνιος



Αν κάποτε σας παρουσιαστεί κάποιο προβληματάκι στο σκάφος σας, τι θα κάνετε πρώτα; Θα προσπαθήσετε να κάνετε διάγνωση και να αποκαταστήσετε τη ζημιά ή θα καλέσετε κάποιον για βοήθεια; Σκεφθήκαμε να σας δώσουμε την ευκαιρία να δοκιμάσετε τις διαγνωστικές σας ικανότητες και να βαθμολογήσετε τον εαυτό σας, ανάλογα με τις σωστές απαντήσεις στα παρακάτω πέντε υποθετικά προβλήματα:

1. Έχετε κόψει ταχύτητα της εξωλέμβιας και κάνετε συρτή για τη σούπα της ημέρας. Κατά τη διάρκεια του ψαρέματος χρησιμοποιείτε το ραντάρ, το ηλεκτρονικό σας έγχρωμο βυθόμετρο και το VHF. Ξαφνικά τα ηλεκτρονικά σας σταματούν και το βολτόμετρο δείχνει ότι έχει αδειάσει η μπαταρία. Ποιο είναι το πρόβλημα;
2. Ενώ βρίσκεστε ακόμα δεμένος στο μώλο, με το ρεύμα πόλεως συνδεδεμένο, προσπαθείτε να βάλετε μπρος. Η μηχανή πάει να γυρίσει, αλλά δεν παίρνει μπρος. Τι συμβαίνει;
3. Βρίσκεστε στο flying bridge του σκάφους σας και προσπαθείτε να πάρετε ένδειξη στίγματος στο GPS χειρός. Η συσκευή δεν δείχνει να δέχεται σήμα από δορυφόρο. Τι φταίει;
4. Οι εσωλέμβιες μηχανές σας χάνουν στροφές, καθώς περνάει η μέρα. Στην επιστροφή, το βράδυ, με σκάφος πιο ελαφρύ από καύσιμα, δεν πάτε πιο γρήγορα από ότι το πρωί, που ξεκινήσατε με γεμάτες δεξαμενές. Τι συμβαίνει;
5. Η μηχανή diesel ρετάρει και παρατηρείτε μαύρο καπνό από την εξαγωγή. Ποιο είναι το πρώτο πράγμα, που θα σας έρθει στο μυαλό;

Οι απαντήσεις στα παραπάνω δεν είναι δύσκολες, χρειάζεται όμως πείρα, που μόνο με τα χρόνια και τις εμπειρίες αποκτιέται. Αν απαντήσετε σωστά στις 2-3, τότε συγκαταλέγεστε ανάμεσα στους σίγουρους καλούς καπετάνιους. Να λοιπόν οι πιθανές σωστές απαντήσεις.

1. Στις παλιές εξωλέμβιες δεν είναι δυνατή η φόρτιση της μπαταρίας στις 1.000 στροφές, με συγχρόνως μεγάλη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας. Σήμερα, η τεχνολογία των εξωλέμβιων μπορεί κάλλιστα να «σηκώσει» μεγάλη κατανάλωση με συγχρόνως μεγάλη φόρτιση. ?ρα, αν η μηχανή δούλευε σε περισσότερες στροφές, θα είχατε μεγαλύτερη παραγωγή ενέργειας (γρηγορότερη φόρτιση), για να σηκώσετε τα φορτία των ηλεκτρονικών.
2. Η συντήρηση της μπαταρίας είναι από τις εργασίες που ξεχνιούνται. Αν δεν έχει υγρά, δεν μπορεί να συγκρατήσει τη φόρτιση και η συνεχής φόρτιση από το φορτιστή θα βράσει και θα στεγνώσει τη μπαταρία από υγρά. Γι’ αυτό η μηχανή δεν έχει δύναμη να γυρίσει.
3. Τα GPS χειρός είναι εύχρηστα, αλλά η κεραία θα πρέπει να «βλέπει» απ’ ευθείας τον ουρανό. Ένα hardtop ή ακόμα και ένα bimini μπορεί να κάνει τη συσκευή να μη λαμβάνει σήμα.
4. Η θερμοκρασία του μηχανοστασίου δεν πρέπει να υπερβαίνει την εξωτερική θερμοκρασία περιβάλλοντος, παραπάνω από 15ο C περίπου, μετρούμενη στη σκιά, πάνω στο σκάφος. Οι μηχανές σας, λοιπόν, δεν αναπνέουν κανονικά, γι’ αυτό δεν μπορούν να πιάσουν τις στροφές τους.
5. Μαύρος καπνός βγαίνει, όταν δεν γίνεται καλή καύση. Μάλλον τα ακροφύσια των μπεκ θέλουν πρεσάρισμα, ρύθμιση ή αντικατάσταση.