Νόμος 3790/2009 Η ταφόπετρα του yachting στην Ελλάδα

Δεν είναι η πρώτη φορά, που έρχεται ένας νόμος να καταστρέψει δουλειά υποδομής πολλών ετών. Ο δύστυχος θαλάσσιος τουρισμός μας έχει περάσει τα πάνδεινα από νόμους και διατάξεις γραμμένες στο πόδι, χωρίς συναίσθηση του κακού ή της καταστροφής που φέρνουν.

 

6.jpg

Και να λοιπόν, εν μέσω μεγάλης οικονομικής κρίσης που έρχεται ένας ακόμα νόμος, καθαρά εισπρακτικός αυτή τη φορά, που μας εκπλήσσει. Σύμφωνα με τον Ν. 3790/2009 επιβάλλεται:

Α. Ειδικός Φόρος

Σε όλα τα ιδιωτικά και επαγγελματικά πλοία αναψυχής τα οποία βρίσκονται στην ελληνική επικράτεια για συνολικό διάστημα άνω των 40 ημερών από 01.01.2009 και ως ακολούθως:

Μηχανοκίνητα σκάφη άνω των 10μ.

Μέχρι 13 μ. : 300 €/μ.

Από 14μ. έως 17μ. : 550 €/μ.

Από 18μ. έως 21μ. : 880 €/μ.

Από 22μ. έως 25μ. : 1.050 €/μ.

Άνω των 26μ. : 1.300 €/μ.

Ιστιοφόρα σκάφη άνω των 15μ.

Μέχρι 20μ. : 200 €/μ.

Από 21μ. έως 25μ. : 400 €/μ.

Άνω των 26μ. : 600 €/μ.

Τα μήκη των σκαφών στρογγυλοποιούνται στην πλησιέστερη ακέραια μονάδα.

 

18.jpg

Β. Έκτακτη Εισφορά

Σε όλα τα ιδιωτικά και επαγγελματικά πλοία αναψυχής τα οποία είναι νηολογημένα στην Ελλάδα ή βρίσκονταν στην Ελληνική Επικράτεια την 31 Μαρτίου 2009, ως ακολούθως :

Μηχανοκίνητα άνω των 10μ.

Μέχρι 13 μ. : 300 €/μ.

Από 14μ. έως 17μ. : 550 €/μ.

Από 18μ. έως 21μ. : 880 €/μ.

Από 22μ. έως 25μ. : 1.050 €/μ.

Άνω των 26μ. : 1.300 €/μ.

Ιστιοφόρα σκάφη άνω των 15μ.

Μέχρι 20μ. : 200 €/μ.

Από 21μ. έως 25μ. : 400 €/μ.

Άνω των 26μ. : 600 €/μ.

Η Έκτακτη Εισφορά δεν επιβάλλεται σε πλοία με ξένη σημαία που παρέμειναν συνολικά λιγότερο από 40 μέρες κατά το διάστημα 01.01.09 έως 15.11.2009 και σε σκάφη που είναι ήδη νηολογημένα στους νομούς ‘Εβρου, Λέσβου, Χίου, Λήμνου, Σάμου και Δωδεκανήσου 30 ημέρες πριν την εφαρμογή του νόμου.

Σε εκπρόθεσμη ή παράλειψη καταβολής του Ειδικού Φόρου επιβάλλεται πρόσθετος φόρος 10% για κάθε μήνα καθυστέρησης ή 15% για κάθε μήνα καθυστέρησης σε πιθανή διαφορά που προκύπτει από λανθασμένη δήλωση στοιχείων . Ομοίως 10% και 5% αντίστοιχα για την Έκτακτη Εισφορά.

Οι Λιμενικές Αρχές δεν εκδίδουν άδεια απόπλου χωρίς αποδεικτικό καταβολής του Ειδικού φόρου ή/και της Έκτακτης Εισφοράς.

Σε περίπτωση ελέγχου από τις Λιμενικές Αρχές που διαπιστωθεί μη καταβολή του Ειδ. Φόρου ή της Έκτακτης Εισφοράς παρακρατούνται τα έγγραφα του σκάφους μέχρι την προσκόμιση αποδεικτικού καταβολής.

Απαγορεύεται η διενέργεια πλου αν δεν έχει υποβληθεί η προβλεπόμενη για την Έκτακτη Εισφορά δήλωση. Αλλιώς επιβάλλεται πρόστιμο από την Λιμενική Αρχή.

 

19.jpg

Και οι συνέπειες;

Σήμερα σε μια μαρίνα, το κόστος ελλιμενισμού για παράδειγμα ενός σκάφους 15μ. για ένα ολόκληρο χρόνο κυμαίνεται από 4.200 € έως 8.200 €, σε μία αγορά ιδιαίτερα ανταγωνιστική ( Ιταλία, Κροατία, Τουρκία). Ο ατυχής αλλοδαπός, ιδιοκτήτης σκάφους 15μ. που επέλεξε την Ελλάδα ως τόπο των διακοπών του καλείται τώρα να πληρώσει επιπλέον 8.250 € (Ειδ. Φόρος) και 8.250 € (Εκτ. Εισφορά). Το ποσό των 16.500€ θα προσαυξάνεται κατά 10% για κάθε μήνα καθυστέρησης.

Είναι προφανές ότι όλοι οι ξένοι που θα κληθούν να καταβάλουν αυτά τα υπέρογκα ποσά :

Δεν θα τα πληρώσουν πολύ απλά.

Θα εγκαταλείψουν όσο γίνεται ταχύτερα τα Ελληνικά χωρικά ύδατα, χωρίς καμία άδεια απόπλου ή άλλη τυπική διαδικασία.

Θα φροντίσουν να γίνει ευρύτερα γνωστό τι μπορεί να πάθει κάποιος που θα φέρει το σκάφος του στην Ελλάδα.

Οι συνέπειες από την επιβολή του Ειδικού Φόρου και της Έκτακτης Εισφοράς αναμένεται να είναι τραγικές :

α) Για τον θαλάσσιο τουρισμό που ήδη πλήττεται από άλλους προγενέστερους νόμους, κανονισμούς, ασαφείς διαδικασίες και αποφάσεις των εκάστοτε αρμοδίων.

β) Για τον τουρισμό γενικότερα αφού προσβάλλεται η αξιοπιστία της χώρας όταν επιβάλλει εισπρακτικά μέτρα με αναδρομική ισχύ.

γ) Για την οικονομία της χώρας αφού θα απολεσθούν πολύ περισσότερα έσοδα έναντι αυτών που πρόσκαιρα επιχειρείται να εισπραχθούν.

δ) Για τις ιδιωτικές και μη μαρίνες στις οποίες η πληρότητα και κατ’ επέκταση τα έσοδα αναμένεται να μειωθούν σε ποσοστό άνω των 30% και μάλιστα στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης. Να σημειωθεί ότι οι ιδιωτικές μαρίνες στη χώρα μας καταβάλλουν στο κράτος υπέρογκα ποσά ως ενοίκια, γεγονός που σε συνδυασμό με άλλους δυσμενείς παράγοντες καθιστά την λειτουργία τους δύσκολη και επισφαλή.

ε) Για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους χώρους των τουριστικών λιμένων, όπως ναυπηγεία, τεχνικοί, συντηρητές σκαφών, χώροι εστίασης, εμπορικά καταστήματα, διανομείς καυσίμων σκαφών κ.λπ.

στ) Για τις τοπικές κοινωνίες, ιδιαίτερα των απομακρυσμένων από την Αττική περιοχών για τις οποίες η ύπαρξη της μαρίνας αποτελεί πηγή ζωής, απασχόληση εργατικού δυναμικού και μέσο αναβάθμισης του τόπου τους.

ζ) Για τα σχέδια προσέλκυσης επενδύσεων στον τομέα ανάπτυξης τουριστικών λιμένων.

Πέραν των ανωτέρω, η εκτίμηση μας είναι ότι η απερίσκεπτη και πρόχειρα επιχειρούμενη να εφαρμοσθεί συγκεκριμένη εισπρακτική πολιτική θα οδηγήσει την χώρα μας σύντομα στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια, όπως συνέβη και στο παρελθόν, και θα καταργηθεί κάτω από την πίεση των δυσμενών συνεπειών που θα δημιουργήσει στον τουρισμό.

Ακόμη απορίες και ερωτηματικά δημιουργεί η στάση του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης, το οποίο παρακολουθεί την όλη ιστορία από μακριά και με απάθεια που συγκλονίζει.

Συμπερασματικά μπορούμε λοιπόν να πούμε πως σήμερα η χώρα μας επιλέγει να τιμωρήσει τον όποιο ξένο επιλέγει να επισκεφθεί και να παραμείνει με το σκάφος του στα ελληνικά νησιά και στις μαρίνες μας, ενώ ταυτόχρονα προσφέρει την καλλίτερη διαφημιστική προβολή για τον θαλάσσιο τουρισμό των γειτονικών ανταγωνιστικών χωρών. Θα μπορούσαμε να βοηθήσουμε στο σημείο αυτό προτείνοντας το διαφημιστικό σλόγκαν «Διαμονή στις Τουρκικές μαρίνες – Δωρεάν κρουαζιέρες στα Ελληνικά νερά».