Μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος στο μικρό σκάφος

Ένα μικρό ανοικτό ταχύπλοο είναι το απαραίτητο συμπλήρωμα πολλών από εμάς  για τις καλοκαιριές διακοπές μας. Ο θαλάσσιος περίπατος, το ψάρεμα, το ψαροντούφεκο αλλά και η πρόσβαση για μπάνιο σε παραλίες που δεν είναι προσιτές δια ξηράς είναι ο προορισμός μας.

Boston Whaler 180Dauntless

Boston Whaler 180 Dauntless

Δεν χρειάζεται κανείς να είναι πολυεκατομμυριούχος για ν’ αποκτήσει σήμερα ένα μικρό σκαφάκι για την οικογένεια και τους φίλους του και να ξεφύγει από την ασφυκτική καθημερινότητα και το stress της πόλης. Το runabout έχει πλέον καθιερωθεί σαν το μέσο που μας δίνει αρκετά μεγάλη ελευθερία κινήσεως στη θάλασσα, όποιο και να είναι το χόμπυ μας, με μια διαφορά. Δεν είναι λεωφορείο… άρα δεν πρέπει να το φορτώνουμε περισσότερο απ’ όσο επιτρέπουν οι στοιχειώδεις κανόνες της ασφάλειας στη θάλασσα.

runabout

Corsair 36

Ας παρακολουθήσουμε εδώ κάποια διεθνή πρακτικά κριτήρια, που θα μας επιτρέψουν να αξιολογήσουμε αλλά και να «μετρήσουμε» μόνοι μας το μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος, που μπορεί να μεταφέρει το μικρό μας ανοιχτό ταχύπλοο με ασφάλεια και με καλοκαιρία. Επίσης, τα κριτήρια αυτά θα μας επιτρέψουν να ελέγξουμε κατά πόσο τα «μεταφερόμενα άτομα» που μας προτείνει ο κατασκευαστής του, είναι μέσα στα πλαίσια της στοιχειώδους ασφάλειας για εμάς και τους φίλους μας που έχουμε πάνω.

Για να βρούμε τη μέγιστη δυνατότητα μεταφοράς ατόμων χρειαζόμαστε να ξέρουμε μόνο το μήκος και το πλάτος του σκάφους μας σε μέτρα. Το γινόμενο των δύο αυτών στοιχείων πολλαπλασιάζουμε επί 0,7 και το αποτέλεσμα στρογγυλεύουμε προς τα κάτω στον πρώτο ακέραιο αριθμό. Ας κάνουμε ένα μικρό παράδειγμα. Έστω ότι το σκάφος μας έχει μήκος 4 μέτρα και πλάτος 1,70 μέτρα. Σύμφωνα με τον τύπο LxBx0,7= άτομα,  έχουμε 4×1,7×0,7=4,76,  που  στρογγυλεύοντας προς τα κάτω μας δίνει 4 άτομα.

Το κριτήριο όμως αυτό δεν είναι αρκετό για να μας δώσει την πραγματικότητα. Όπως ξέρουμε, το σκάφος δεν φορτώνεται μόνο με άτομα, αλλά «κουβαλάει» μηχανή, δεξαμενή καυσίμων, άγκυρα, καύσιμα, κουπιά και κάθε λογής άλλα επιπλέον βάρη και προσωπικά αντικείμενα των επιβαινόντων. Ένας άλλος πρακτικός τρόπος υπολογισμού, αυτή τη φορά σε συνάρτηση με το βάρος, είναι η επίλυση της εξίσωσης LxBxEx120= μεταφερόμενο βάρος, όπου L  είναι το μήκος του σκάφους,  Β είναι το πλάτος του και Ε είναι η μεγίστη δυνατή «βύθιση» του σκάφους,  χωρίς αυτό  να πάρει νερά,  δηλαδή Ε είναι το ελάχιστο ύψος εξάλλων (απόσταση της κουπαστής από την ίσαλο, όταν το σκάφος είναι φορτωμένο). Το αποτέλεσμα μας δίνει τα κιλά που το σκάφος μπορεί να μεταφέρει με ασφάλεια.  Αν από τα κιλά αυτά αφαιρέσουμε το βάρος των παρελκομένων μαζί με τον κινητήρα, τότε θα έχουμε ακριβώς το βάρος σε άτομα που μπορούμε να μεταφέρουμε με ασφάλεια.

Σε συνδυασμό οι δύο παραπάνω πρακτικοί τρόποι μας φανερώνουν με μεγάλη ακρίβεια το μέγιστο (πρώτη εξίσωση) και το ελάχιστο (δεύτερη εξίσωση) επιτρεπόμενο όριο ασφαλείας, που θα πρέπει να επαναλάβουμε αφορά στο ταξίδεμα με καλοκαιρία και μόνο. Αυτά για μερικούς εκκολαπτόμενους «θαλασσινούς» που πιστεύουν πως επειδή έχουν «μανέτα» στο χέρι τους δεν έχουν ανάγκη … και ο νοών νοήτο.