Κάτω από το κατάστρωμα – Συντήρηση μέσα και έξω…

Συντήρηση μέσα και έξω…

Του Μάκη Ματιάτου

Η σωστή συντήρηση δεν χρειάζεται μόνο πάνω στο κατάστρωμα, αλλά και κάτω από αυτό. Εκτός από τη μηχανή, υπάρχουν και άλλα δυο βασικά μέρη του σκάφους, που χρήζουν της προσοχής μας.

Πέρα από τον έλεγχο της στάθμης του λαδιού, πολλοί ιδιοκτήτες σκαφών
αναψυχής, συνήθως ξεχνούν τον έλεγχο και τη συντήρηση των άλλων
μερών του σκάφους, που βρίσκονται κάτω από το κατάστρωμα. Για
παράδειγμα, ο ιμάντας του alternator μπορεί να μας «αφήσει χρόνους», όταν
ταξιδεύουμε. Για να αποφύγουμε μια τέτοια δυσάρεστη έκπληξη, καλό θα είναι να ελέγχουμε συχνά αν οι ιμάντες είναι σε καλή κατάσταση και αν είναι
σφιγμένοι σωστά. Οπτικά, μπορούμε να βεβαιωθούμε αν παρουσιάζουν σημεία φθοράς. Αν διαπιστώσουμε κάτι τέτοιο, δεν θα πρέπει να το αγνοήσουμε, αλλά να τους αντικαταστήσουμε αμέσως. ?λλωστε, οι
ιμάντες είναι από τα ανταλλακτικά εκείνα, που θα πρέπει να έχουμε πάντα πάνω στο σκάφος. Ελέγχουμε αν είναι σωστά σφιγμένοι, πιέζοντας με το δάκτυλο στη μέση του λουριού, ανάμεσα στις δύο τροχαλίες, του alternator και της αντλίας του νερού. Ένας σωστά σφιγμένος ιμάντας θα πρέπει να υποχωρήσει περίπου ένα με ενάμισι εκατοστό.


?λλο ένα εξάρτημα του σκάφους, που ξεχνάμε να ελέγξουμε είναι ο στυπειοθλίπτης, μέχρις ότου, βέβαια, βρούμε αρκετή θάλασσα στις σεντίνες. Είναι πολύ φυσικό να στάζει λίγο, αλλά αν διαπιστώσουμε ότι υπάρχει σταθερή ροή νερού, τότε χρειάζεται σφίξιμο ή να αλλάξουμε το παρέμβυσμα (σαλαμάστρα). Τα εργαλεία, που απαιτούνται είναι μόνο δύο γαλλικά κλειδιά ή δύο παπαγάλοι, όπως φαίνεται στο σχήμα μας. Πρώτα, λασκάρουμε με προσοχή το κόντρα παξιμάδι, κρατώντας σταθερό το παξιμάδι του στυπειοθλίπτη και στη συνέχεια το σφίγγουμε λίγο, μέχρι να περιορίσουμε τη ροή σε σταγόνα και μετά ξανασφίγγουμε την κόντρα.

Όταν το σκάφος βρίσκεται σε κίνηση και οι προπέλες γυρίζουν, ελέγχουμε τακτικά τη ροή του θαλασσινού νερού. Προσοχή όμως χρειάζεται, όταν σφίξουμε το στυπειοθλίπτη. Βάζουμε το χέρι μας πάνω του για να δούμε αν ζεσταίνεται. Αν διαπιστώσουμε κάτι τέτοιο, σημαίνει ότι έχουμε σφίξει πολύ το παξιμάδι του.


Ο άξονας της προπέλας γυρίζει μέσα στη χοάνη και λιπαίνεται με το νερό. Αυτός είναι και ο λόγος που βλέπουμε λίγες σταγόνες θάλασσας να μπαίνουν μέσα στο σκάφος. Υπάρχει, βέβαια και μια άλλη μέθοδος για τη λίπανση του άξονα, αυτή με το γρασαδόρο. Προσωπικά, τη μέθοδο αυτή την προτιμώ περισσότερο. Ακόμα και σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να έχουμε πάντα το νου μας να δίνουμε μια στροφή στο γρασαδόρο, για να αποφύγουμε να μπει μέσα θάλασσα.

Η συντήρηση κάτω από το κατάστρωμα δεν τελειώνει εδώ. Απλά, είδαμε δυο από τα όργανα, που πρέπει να έχουμε πάντα υπόψη μας.