Η κάμψη του ιστού στο ιστιοφόρο σκάφος

Η λεπτομέρεια στο τριμάρισμα της ιστιοφορίας

Του Μάκη Ματιάτου

Το τριμάρισμα του καταρτιού είναι μια λειτουργία απαραίτητη, ιδιαίτερα όταν η ιστιοφορία είναι fractional. Στα αγωνιστικά ιστιοφόρα σκάφη, η κάμψη του ιστού είναι άλλη μία λειτουργία, που έρχεται να προσθέσει τη λεπτομέρεια.

Γενικά, όταν κουρδίζουμε το άλμπουρο, ξεκινάμε από τα μαγγιόρα χαμηλά και
καταλήγουμε στα παταράτσα, τελειώνοντας με τον πρότονο και τον επίτονο. Το σωστό κούρδισμα βέβαια επιτυγχάνεται εν πλω, με τα πανιά βιραρισμένα.
Η ιστιοφορία fractional στα 7/8 παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, μια και η κάμψη του ιστού συμπληρώνει το τριμάρισμα των πανιών, δίνοντάς τους το επιθυμητό κατά περίπτωση σχήμα.


Με ιστιοφορία fractional στα 7/8 ξεκινάμε κάπως διαφορετικά από την περίπτωση της ιστιοφορίας masthead, με τον πρότονο στην κορυφή. Αρχίζουμε, λοιπόν, φερμάροντας τον πρότονο, έχοντας λασκάρει τελείως τον επίτονο. Φερμάροντας τα παταράτσα, με τον πρότονο επίσης φερμαρισμένο,
υποχρεώνουμε το κατάρτι να κάνει κοιλιά πλώρα (σχ. 1). Στη συνέχεια φερμάρουμε ακόμα περισσότερο τον πρότονο, για να φέρουμε το άλμπουρο στα ίσια, στη θέση που είχε πριν κάνει την κοιλιά (σχ. 2).

Τώρα ήρθε η στιγμή να κάμψουμε το πάνω τμήμα του ιστού μας, φερμάροντας τον επίτονο μέχρι το επιθυμητό σημείο (σχ. 3). Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα το επιπλέον φερμάρισμα του πρότονου, αλλά και να κάνει τη μαΐστρα μας πιο επίπεδη.

Το κούρδισμα του καταρτιού, βέβαια, δεν τελειώνει εδώ. Πέρα από την κάμψη του πλώρα-πρύμα θα πρέπει να είναι κάθετο και κατά την εγκάρσια έννοια, χωρίς να κάνει κοιλιές δεξιά ή αριστερά. Τσεκάρουμε από πλώρα ή πρύμα αν το άλμπουρο είναι ίσιο, όπως στο σχήμα 4. Για παράδειγμα βλέπουμε στο σχήμα 5 ένα κατάρτι, που γέρνει δεξιά, κάνοντας στο μέσον του μια κούρμπα προς τα αριστερά. Στην περίπτωση αυτή το αριστερό μαγγιόρο και το δεξί παταράτσο είναι φερμαρισμένα περισσότερο από όσο πρέπει. Λασκάρουμε ανάλογα και επιτυγχάνουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Αφού κάνουμε το προκαταρτικό τριμάρισμα του ιστού μας με τον πρότονο στα 7/8, μπορούμε πλέον να βγάλουμε το σκάφος στη θάλασσα για μια δοκιμή και μερικές τελικές ρυθμίσεις, που θεωρούμε τελείως απαραίτητες. Αφού
βεβαιωθούμε πως όλα βαίνουν καλώς, ασφαλίζουμε με καινούργιες ασφάλειες τους εντατήρες στις ξαρτόριζες, πατρονιάροντάς τους με ταινία, για να προστατέψουμε τα πανιά μας, αλλά και μέρη του σώματός μας από πιθανές εκδορές. Ακόμα καλύτερα θα είναι να τοποθετήσουμε τους ειδικούς προφυλακτικούς πλαστικού ς σωλήνες για τη δουλειά αυτή.