12 αιτίες ατυχημάτων με το σκάφος

Τα ατυχήματα με το σκάφος αποτελούν είδηση, για κάποιο λόγο, πολύ περισσότερο από τα αντίστοιχα ατυχήματα αυτοκινήτων. Ίσως είναι κάτι ασυνήθιστο και λίγο περίεργο για κάτι κακό που συμβαίνει στη διάρκεια διασκέδασης, από ότι ας πούμε, στην άσφαλτο.

Όμως όταν εξετάζουμε τα ατυχήματα με σκάφος, και τις αιτίες τους, διαπιστώνουμε ότι τα περισσότερα από αυτά και τα πιο σοβαρά απορρέουν από απλά και πεζά γεγονότα. Όπως:

1. Προσάραξη.

Συνήθως προκαλεί αμηχανία και αμφισβητείται κάπως η ικανότητα του καπετάνιου! Αν συμβεί κάτι τέτοιο, βεβαιωθείτε πρώτα ότι το σκάφος απλά «κάθισε» σε ξηρά, και ότι δεν έχει προκληθεί κάποια σοβαρή ρωγμή στο κύτος. Αν το σκάφος δεν βουλιάζει, είναι καλύτερα να μείνετε εκεί με ασφάλεια, μέχρι να έρθει βοήθεια. Ακόμα και στην περίπτωση που το σκάφος βάζει νερά, καλύτερα να περιμένετε επάνω στο σκάφος για όση ώρα μείνει έξω από το νερό και να ετοιμάσετε το life raft για την περίπτωση που δεν έρθει βοήθεια μέχρι να βουλιάξει το σκάφος.

prosaraxi

2. Πτώση στη θάλασσα.

Το να πέσει κανείς στη θάλασσα μπορεί κάποιες φορές να είναι πολύ επικίνδυνο. Μπορεί με την πτώση να χτυπήσει κανείς το κεφάλι του και να χάσει τις αισθήσεις του. H μπορεί εάν πρόκειται για ιστιοπλοϊκό, από το κτύπημα της μάτσας να βρεθεί αναίσθητος στο νερό. Για τον λόγο αυτόν παίρνετε πάντα όλες τις απαραίτητες προφυλάξεις. Φοράτε το σωσίβιο σας. Αυτό θα σας κρατήσει στη σωστή θέση ακόμη και αν δεν έχετε τις αισθήσεις σας. Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται όταν ταξιδεύετε μόνος . Το σκάφος θα συνεχίσει χωρίς εσάς μέχρι να τελειώσουν τα καύσιμα – να προσκρούσει σε κάποια στεριά ή μπορεί να κάνει συνεχώς κύκλους και περνώντας από πάνω σας να σας τραυματίσει θανάσιμα. Σε περίπτωση που το σκάφος σας έχει σύστημα ‘engine killer’ που σταματά τη μηχανή αν πέσετε στη θάλασσα, πρέπει πάντα να είναι περασμένο στο χέρι σας.

ptosi sth thalassa

3. Βύθιση του σκάφους.

Η πιο πιθανή αιτία του ναυαγίου είναι απλή. Μία τρύπα στο σκάφος ή μια βάνα ανοιχτή. Πως όμως συμβαίνει αυτό, όταν δεν έχει χτυπήσει πουθενά;  Από τις «τάπες» του κύτους! Είναι οι εισαγωγές και εξαγωγές, που φέρνουν το νερό της θάλασσας στο σκάφος και το βγάζουν έξω. Οι συνδέσεις αυτές είναι ευάλωτες. Οι χάλκινες είναι καλύτερες αλλά η ηλεκτρόλυση μπορεί να τις καταστρέψει.

Ελέγχετε τακτικά το σκάφος για χαλαρές συνδέσεις ή άλλες ζημιές. Επίσης ελέγξτε τα ύφαλα  πριν την αναχώρηση, και βεβαιωθείτε ότι η αντλία της σεντίνας λειτουργεί σωστά. Έχετε πάντα στο σκάφος ξύλινα πώματα σε σχήμα κόνου με τα οποία μπορείτε να κλείσετε, να σφραγίσετε μία οπή για να σταματήσετε την είσοδο του νερού έως ότου φτάσετε με ασφάλεια στο λιμάνι.

Βύθιση του σκάφους

4. Φωτιά στο σκάφος

Η φωτιά στο σκάφος συμβαίνει όλο και πιο σπάνια, λόγω της προσεγμένης κατασκευής τους και τα συστήματα προστασίας. Όμως μπορεί και να συμβεί.

«Θυμάμαι μία παρέα που ενοικίασε ένα από τα σκάφη μας», διηγείται επαγγελματίας του χώρου, κάπνιζαν όλοι κατά την αναχώρηση, και στην επιστροφή τους υπήρχαν παντού άδεια κουτιά μπύρας, τα οποία αγόρασαν αφού είχαν φύγει. Όταν το σκάφος άραξε ήταν προφανές ότι είχε μία σοβαρή διαρροή καυσίμου. Η μοκέτα ήταν μούσκεμα, έβγαιναν καπνοί από την κουπαστή και διαπίστωσα τρομοκρατημένος ότι κάπνιζαν! Ήταν τόσο μεθυσμένοι που δεν κατάλαβαν πόσο κινδύνευαν»!

Πριν την αναχώρηση, «μυρίστε» την αντλία για αναθυμιάσεις καυσίμου. Ψάξτε για σημάδια διαρροής ή μία κηλίδα σαν ουράνιο τόξο στα ακάθαρτα ύδατα. Ποτέ μην ξεκινήσετε τη μηχανή του σκάφους χωρίς να έχετε δουλέψει τουλάχιστον για πέντε λεπτά την αντλία.

Βεβαιωθείτε ότι έχετε τους κατάλληλους πυροσβεστήρες στο σκάφος και να τους ελέγχετε κάθε χρόνο.

Το γκάζι σε περίπτωση που έχετε στο σκάφος κουζίνα με γκάζι πρέπει πάντα να είναι κλειστό και να ανοίγει μόνο για την ανάγκη του μαγειρέματος.

Και μην ξεχνάτε, κάθε χρόνο ελέγχουμε και τις ηλεκτρικές εγκαταστάσεις κλπ. για βραχυκυκλώματα.

Φωτιά στο σκάφος

5. Μηχανική βλάβη.

Σύμφωνα με τις λιμενικές αρχές, πολλά σοβαρά ατυχήματα συμβαίνουν λόγω μηχανικής βλάβης. Μια ελαττωματική μπαταρία θα μπορούσε να είναι η αιτία να μην ξεκινά η μηχανή. Αν αυτό συμβεί τη νύχτα; Δεν θα λειτουργούν και τα φώτα. Έτσι το σκάφος θα μείνει αβοήθητο, ακυβέρνητο και σχεδόν αόρατο.

Σήμερα πολλά σκάφη είναι εφοδιασμένα με μπαταρίες κλειστού τύπου AGM που δεν χρειάζονται συντήρηση, με μεγάλο προσδόκιμο χρόνο ζωής.

Εάν όμως έχετε τις πιο παλιές μπαταρίες με υγρά, σιγουρευτείτε ότι ελέγχετε τη σωστή στάθμη υγρών πολύ συχνά. Βάζετε μπροστά τη μηχανή του σκάφους για να φορτίζουν οι μπαταρίες και παρακολουθείτε τα volt να μην είναι κάτω από 12V.

Έχετε πάντα στο σκάφος τον απαραίτητο εξοπλισμό για την ασφάλειά σας, όπως οι φωτοβολίδες για να επισημάνετε τη θέση σας τη νύχτα.

Μηχανική βλάβη

6. Πτώση άλμπουρου

Παρόλο που δεν συμβαίνει τακτικά είναι αρκετά επικίνδυνο για το πλήρωμα και βέβαια μπορεί να οδηγήσει μέχρι και σε ολική καταστροφή αν ο κυβερνήτης δεν ξέρει πώς να το χειριστεί. Είναι σημαντικό να έχουμε στο σκάφος πλήρες και καλό σετ εργαλείων και σίγουρα ένα κόφτη συρματόσχοινων. Πολύ πιο σημαντικό όμως είναι να ελέγχουμε τακτικά την αρματωσιά του σκάφους με ειδικούς τεχνικούς.

Πτώση άλμπουρου

7. Τέλειωσαν τα καύσιμα.

Αν το πάθουμε αυτό στην εθνική οδό, δεν υπάρχει μεγάλο πρόβλημα. Θα καλέσουμε βοήθεια και θα συνεχίσουμε τον δρόμο μας.

Στη θάλασσα όμως, αν μείνετε από καύσιμα, δυστυχώς τα πράγματα δεν θα είναι καθόλου εύκολα. Μπορεί η επικοινωνία να μην είναι δυνατή ή να χρειάζεται πράγματι πολύς χρόνος για να σας βοηθήσει κάποιος. Αναλογιστείτε τη θέση σας αν οι καιρικές συνθήκες είναι άσχημες.

Προσέξτε πάρα πολύ πριν ξεκινήσετε από το λιμάνι. Υπολογίστε πολύ προσεκτικά, τι θέλετε να κάνετε, μέχρι που σχεδιάζετε να ταξιδεύσετε και ποτέ μην παραλείπετε να συμβουλεύεστε το δελτίο καιρού, της περιοχής του προορισμού σας.

Υπολογίστε να έχετε πάντα περισσότερα καύσιμα από αυτά που θα χρειαστείτε στο προγραμματισμένο ταξίδι σας. Τουλάχιστον 40% επιπλέον για ασφάλεια.

Τέλειωσαν τα καύσιμα

8. Ταξιδεύοντας τη νύχτα.

Μία από τις κύριες αιτίες ατυχήματος είναι η αδυναμία να διατηρήσει ο κυβερνήτης σωστή ταχύτητα πλεύσης, ανάλογα με τις συνθήκες. Τη νύχτα δεν είναι δυνατόν να εμπιστεύεται τις αισθήσεις του για να κυβερνά το σκάφος με ασφάλεια. Μπορεί για παράδειγμα να συναντήσει κάποιο άλλο σκάφος που αντιμετωπίζει βλάβη στα φώτα του, ή να υπάρξει κάποιο εμπόδιο μπροστά του όπως ένα μεγάλο ξύλο ή ακόμη και ένας ύφαλος. Όταν το σκάφος ταξιδεύει ειδικά με μεγάλη ταχύτητα είναι σχεδόν αδύνατο να αντιμετωπίσει κάτι που θα βρεθεί στο δρόμο του.

Ταξιδεύοντας τη νύχτα

9. Έλλειψη κατάλληλου εξοπλισμού ασφαλείας.

Πολλοί ιδιοκτήτες σκαφών δεν δίνουν την απαιτούμενη προσοχή στον εξοπλισμό ασφαλείας του σκάφους. Πολύ συχνά φεύγουν χωρίς να έχουν το σωστό αριθμό και τα μεγέθη σωσιβίων για τους επιβάτες τους. Σιγουρευτείτε ότι τα σωσίβια είναι αρκετά και ταιριάζουν στο μέγεθος (μικρά παιδιά) των επιβατών.

Άλλοι πάλι φεύγουν χωρίς να ελέγξουν τις φωτοβολίδες, τα φώτα πορείας ή αν έχουν μαζί τους τα απαραίτητα ανταλλακτικά για να αντιμετωπίσουν κάποια βλάβη. Όπως επίσης συχνά παραβλέπουν την αξία της ασφάλειας της πλωτής άγκυρας, η οποία κρατά το σκάφος όσο γίνεται πιο σταθερό και πάνω στον καιρό, σε περίπτωση βλάβης της μηχανής ή καταιγίδας.

Έλλειψη κατάλληλου εξοπλισμού ασφαλείας

10. Αγνοώντας τον καιρό.

Είναι σημαντικό και απαραίτητο, κάθε κυβερνήτης να παρακολουθεί τα δελτία καιρού. Δεν πρέπει ποτέ να φεύγει το σκάφος από το λιμάνι όταν το δελτίο καιρού δεν είναι καλό. Κακή ορατότητα στην ανοικτή θάλασσα, κεραυνοί και καταιγίδες είναι μεταξύ των κινδύνων που αντιμετωπίζουν τα σκάφη όταν ο κυβερνήτης αγνοεί το δελτίο καιρού. Και βέβαια η ευθύνη είναι αποκλειστικά δική του.

Αγνοώντας τον καιρό

11. Σύγκρουση.

Όταν συμβεί μία σύγκρουση στη θάλασσα, η δικαιολογία είναι συνήθως «δεν το είδα ή δεν υπολόγισα σωστά την απόσταση»! Είναι καθήκον κάθε κυβερνήτη «να βλέπει και να υπολογίζει πάντα σωστά και με ασφάλεια την απόσταση από το άλλο σκάφος»!

Σύγκρουση

12.Δεν φορούν τα σωσίβια.

Τα σωσίβια σώζουν ζωές. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του Λιμενικού σώματος, περίπου το ήμισυ των θανάτων από πνιγμό αφορούν τα άτομα που δεν φορούσαν σωσίβιο. Ίσως νομίζουμε, ότι είναι δίπλα μας και μόλις το χρειαστούμε θα το φορέσουμε. Όμως είναι μεγάλο λάθος. Αν βρεθούμε στο νερό, ιδίως όταν κάνει κρύο, έχουμε μόλις λίγα λεπτά για να μπορέσουμε να συντονίσουμε τις κινήσεις μας πριν παγώσουν οι μύες και να κρατήσουμε το κεφάλι έξω από το νερό. Εάν το σωσίβιο σας ενοχλεί, μπορείτε να φορέσετε φουσκωτά σωσίβια τα οποία φουσκώνουν αυτόματα με το πέσιμο στη θάλασσα.

Έλλειψη κατάλληλου εξοπλισμού ασφαλείας


Για όλους εμάς που αγαπάμε τη θάλασσα και όλες αυτές τις όμορφες και αξέχαστες στιγμές που μας προσφέρει, είτε με μία μικρή βόλτα, είτε με τις καλοκαιρινές διακοπές ή με το ψάρεμα, το να φροντίζουμε με σύνεση την ασφάλεια την δική μας, της οικογένειας μας και των φίλων μας είναι ασφαλώς κανόνας.

Με την χορηγία της:

logo_yacht_insurance_en