Ασφάλεια και ναυτική ετικέτα.

Ο Ιούνιος έφτασε στο τέλος του. Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε ήδη ξεκινήσει να κάνουμε σχέδια για τις πρώτες μας θαλασσινές εξορμήσεις και τις καλοκαιρινές μας διακοπές. Μικρό ή μεγάλο, μηχανοκίνητο ή ιστιοφόρο, φουσκωτό ή πλαστικό, το σκάφος με το οποίο θα χαρούμε τον ήλιο και τη θάλασσα χρειάζεται την κατάλληλη προετοιμασία για ένα ανέμελο ταξίδι.

φωτό Ν. Αλευρομύτης

Πριν λύσουμε κάβους, ας θυμηθούμε μερικά σημεία ασφαλείας αλλά και σεβασμού προς τους άλλους φίλους που θα ταξιδεύουν και αυτοί στη θάλασσα. Πέρα από την ασφάλεια στο σκάφος, για να θεωρούμεθα καλοί θαλασσινοί, θα πρέπει να γνωρίζουμε και τους κανόνες της ναυτικής ετικέτας, δηλαδή τους καλούς τρόπους συμπεριφοράς.

Κανόνες ασφαλείας

Ελέγχουμε πάντα τη γλίστρα πριν ρίξουμε το σκάφος μας στο νερό. Ίσως να υπάρχει ένα εμπόδιο ή ακόμη και κάποιο παιδάκι που παίζει ανέμελα με το νερό.

Δεν παραφορτώνουμε ποτέ το dinghy για να πάμε στο σκάφος, που βρίσκεται φουνταρισμένο αρόδου, ιδίως χωρίς σωσίβια. Υπάρχει κίνδυνος ανατροπής. Είναι καλύτερα να κάνουμε δύο διαδρομές με ασφάλεια.

Δεν σηκωνόμαστε ποτέ μέσα στη βάρκα για να αγαντάρουμε, όταν φτάσουμε κοντά στο σκάφος. Οι πιθανότητες είναι να την ανατρέψουμε, ιδίως αν είναι φορτωμένη.

Δεν υπερφορτώνουμε ποτέ τη βάρκα, γιατί πέρα από τους κινδύνους, η εξωλέμβια δεν αποδίδει.

Προσέχουμε να μην πιαστούν τα χέρια μας μεταξύ κουπαστής και σκάφους ή μώλου, όταν αγαντάρουμε. Επίσης δεν αγαντάρουμε ποτέ καθισμένοι και με τα πόδια.

Δεν περνάμε βόλτα τα σχοινιά, τους κάβους και τις σκότες στην παλάμη μας. Υπάρχει κίνδυνος ακόμα και να μας κοπούν τα δάχτυλα, αν φερμάρει το σχοινί.

Βγάζουμε πάντα τη μανέλα από το βιτζιρέλο. Αν πάνω στο φερμάρισμα σταματήσουμε να γυρίζουμε και υπάρχει τάση στην άλλη άκρη, το βιτζιρέλο θα αρχίσει να γυρίζει μαζί με τη μανέλα και υπάρχει κίνδυνος να μας χτυπήσει.

Προσέχουμε τα αγκίστρια που πιθανόν να έχουν πιάσει πάνω στους κάβους μας. Είναι συνηθισμένο φαινόμενο να υπάρχουν κομμένα κομμάτια μισινέζας με τα βαρίδια και αγκίστρια ψαρέματος μπλεγμένα πάνω στους κάβους.

Δεν αφήνουμε ποτέ ακάλυπτες τις κοπίλιες στους εντατήρες και στα ράουλα. Υπάρχει κίνδυνος να σχίσουμε τα χέρια μας ή άλλο μέλος τους σώματός μας. Λυγίζουμε τις άκρες της κοπίλιας και τις πατρονιάρουμε με μονωτική ταινία.

Προσέχουμε τα συρματόσχοινα και τα κομμένα έμπουλα, που μπορεί να μας σκίσουν τα χέρια.

Φοράμε πάντα τα ειδικά παπούτσια για το κατάστρωμα. Δεν περπατάμε ποτέ ξυπόλυτοι πάνω στο σκάφος, γιατί οι πιθανότητες είναι πως θα το …μετανιώσουμε.

Καλό είναι να αποφεύγουμε το μαγείρεμα όταν ταξιδεύουμε, ακόμα και αν ο καιρός είναι καλός, γιατί υπάρχει πάντα κάποια στιγμή που μπορεί να συναντήσουμε απόνερα από άλλο σκάφος. Σε κάθε περίπτωση η εστία του μαγειρέματος θα πρέπει να κινείται ελεύθερα με το μπότζι, για να μην έχουμε δυσάρεστα…

Όταν ταξιδεύουμε στα πρύμα, προσέχουμε να μην βρεθούμε στον άξονα περιστροφής της μάτσας. Πολλοί ακόμα και έμπειροι ιστιοπλόοι χάθηκαν από ένα χτύπημα της μάτσας στο κεφάλι. Είπαμε, να ματσωθούμε …αλλά με άλλο τρόπο.

Το να ζεις σε μικρό και περιορισμένο χώρο δεν είναι εύκολο. Προσέχουμε τα χτυπήματα στο κεφάλι. Προσέχουμε επίσης που πατάμε. Πατώντας πάνω σε κάποιο πανί, είναι σίγουρο πως θα γλιστρήσουμε.

Ναυτική ετικέτα

Η ναυτική ετικέτα επιβάλλει να σεβόμαστε τους περιστασιακούς γείτονές μας. Αν έχουμε δέσει δεύτερη ντάνα, δεν βγαίνουμε στη στεριά από το κόκπιτ του διπλανού μας. Ζητάμε άδεια να περάσουμε και διαλέγουμε το δρόμο από το πλωριό κατάστρωμα για να μην τον ανησυχήσουμε.

Όταν περνάμε δίπλα από δεμένα ή αγκυροβολημένα σκάφη, προσέχουμε να μην κάνουμε πολλά απόνερα. Οι ανυποψίαστοι επιβάτες και τα πληρώματα των δεμένων σκαφών μπορεί να κάνουν κάποια εργασία, η οποία το μόνο που δεν θέλει είναι σκαμπανέβασμα.

Φροντίζουμε να μην ανησυχούμε και να μην παρεμποδίζουμε σκάφη που ψαρεύουν ερασιτεχνικά ή επαγγελματικά, καθώς και σκάφη που κάνουν αγώνα. Σεβόμαστε τους γύρω μας για να μας σέβονται και αυτοί. Κρατάμε όσο γίνεται πιο μακριά τους και στην ανάγκη αλλάζουμε την πορεία μας.