Αέρας και λεντία

Αέρας και λεντία

Στα μικρά και ασφυκτικά γεμάτα λιμανάκια της χώρας μας, η μανούβρα μπορεί να γίνει δύσκολη, αν δεν ξέρουμε τη χρήση της λεντίας ή του spring, όπως είναι περισσότερο γνωστό. Με λίγα λόγια, θα δούμε τη διαδικασία άπαρσης από την πλαγιοδέτηση σε διάφορες καταστάσεις και διευθύνσεις καιρού.
Σχήμα 1. Χωρίς αέρα, ανοίγουμε την πρύμη μας, κάνοντας πρόσω (με
μπαλόνι στη μάσκα) και τιμόνι προς το μώλο, έχοντας δέσει ένα spring στην πλώρη.

Σχήμα 2. Χωρίς αέρα, ανοίγουμε την πλώρη μας, κάνοντας ανάποδα (με
μπαλόνι στο γοφό) και τιμόνι στο κέντρο, μια και δεν επηρεάζει τη μανούβρα, έχοντας δέσει ένα spring στην πρύμη.

Σχήμα 3. Με αέρα από την πλώρη, ανοίγουμε την πλώρη μας, βοηθώντας με λίγο ανάποδα (με μπαλόνι στο γοφό) και τιμόνι στο κέντρο, με ένα spring στο γοφό. Ο αέρας θα κάνει τη μανούβρα για μας.

Σχήμα 4. Με αέρα από την πρύμη, ανοίγουμε την πρύμη μας, βοηθώντας με λίγο πρόσω (με μπαλόνι στη μάσκα), τιμόνι προς το μώλο και ένα spring στην πλώρη Και πάλι ο αέρας θα μας κάνει όλη τη δουλειά.

Σχήμα 5. Με αέρα από το μώλο, ανοίγουμε την πλώρη μας, μολάροντας μόνο τον πλωριό κάβο και κρατώντας τον πρυμιό, έχοντας ένα μπαλόνι στο γοφό. Ο αέρας είναι πάλι εκείνος, που μας κάνει τι μανούβρα.

Σχήμα 6. Με αέρα προς το μώλο, ανοίγουμε την πρύμη μας, κάνοντας πρόσω (με μπαλόνι στη μάσκα) και τιμόνι προς το μώλο, κρατώντας μια λεντία στην πλώρη μας.
Οι μανούβρες είναι πάντα θέμα λογικής και πείρας. Όλη τι δουλειά την κάνει η έξυπνη και κατάλληλη εκμετάλλευση του αέρα. Τα springs είναι απλά οι «μοχλοί» για να τον εκμεταλλευτούμε όσο γίνεται καλύτερα.

Είστε για… δέσιμο;

Το δέσιμο του σκάφους στο μώλο είναι θέμα σωστής πρακτικής, ανάλογα με το σημείο, στο οποίο θα δέσουμε. Αν είναι κάποιος κρίκος, τότε δένουμε καντιλίτσα (Α), αφού έχουμε πάρει δύο βόλτες. Έτσι δεν φθείρεται ο κάβος με το σκαμπανέβασμα του σκάφους. Αν είναι κοινή δέστρα, πάλι κάνουμε θηλιά με καντιλίτσα, όπως φαίνεται στο Β.

Αν τώρα κάποιος άλλος έχει δέσει πρώτος, περνάμε τη δική μας θηλιά από κάτω, έτσι ώστε, αν θέλει να φύγει πρώτος ο άλλος, να χωρίς να χρειασθεί να μας λύσει. Τέλος, δεν δένουμε οχτάρια δυο κάβους στην ίδια δέστρα (Γ) γιατί ο πρώτος δεν μπορεί να φύγει χωρίς να μας λύσει. Το μόνο, που Χρειάζεται να ξέρετε, είναι να κάνετε σωστά την καντιλίτσα. Είναι ο κόμπος, που δεν γλιστράει και λύνεται εύκολα χωρίς να σφίγγει.

Μήπως κάνετε νερά;

Είναι συνηθισμένη πρακτική πολλών ιδιοκτητών σκαφών να έχουν μια αυτόματη αντλία σεντίνας, που ενεργοποιείται μόλις η στάθμη του νερού στις σεντίνες ανέλθει σε κάποιο ορισμένο σημείο. Το παρακάτω σύστημα έχει σαν σκοπό να μετρά τις ώρες λειτουργίας της αυτόματης αντλία ς σεντίνας, έτσι ώστε σε διάστημα μιας εβδομάδας για παράδειγμα, αν αυτή δουλέψει περισσότερο από το συνηθισμένο, να καταλάβουμε ότι υπάρχει κάποια διαρροή από σαλαμάστρα ή άλλο σημείο.

Το σύστημα βασίζεται στη χρήση ενός απλού κοινού ρολογιού Quartz 1,5 volt, συνδεδεμένου με την αντλία. Το ίδιο σύστημα θα μπορούσε να γίνει με τη χρήση ενός ρολογιού 12 volt, όπως αυτά, που χρησιμοποιούμε για τη μέτρηση των ωρών λειτουργίας της μηχανής (χωρίς βέβαια τη χρήση αντιστάσεων). Αν λοιπόν θέλετε να δείτε μήπως κάνετε νερά και πόσα, δεν έχετε παρά να τοποθετήσετε το απλό αυτό σύστημα στο σκάφος σας, σύμφωνα με το σχεδιάγραμμα σύνδεσης.

Ο Κ.Ο.Κ. της θάλασσας

Όπως στη στεριά ισχύει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, γνωστός σαν Κ.Ο.Κ., έτσι και στη θάλασσα ισχύει ο διεθνής κανονισμός προς αποφυγή συγκρούσεων. Ένα από τα μέρη, που τον απαρτίζουν είναι και τα ηχητικά σήματα. Ο χώρος εδώ δεν μας επιτρέπει βέβαια να επεκταθούμε, αλλά θα αρκεστούμε σε ένα μόνο σημείο, τα ηχητικά σήματα, που δείχνουν κάποια αλλαγή πορείας, τα οποία σε στενά και λιμάνια επιβάλλεται να θυμόμαστε.

Ένα (1) σφύριγμα σημαίνει «κάνω δεξιά», δύο (2) σφυρίγματα, «κάνω αριστερά» και τρία (3) σφυρίγματα, «κάνω ανάποδο». Για να τα θυμόμαστε, αρκεί να μετρήσουμε τα «α» που υπάρχουν στις αντίστοιχες λέξεις. Για
παράδειγμα η λέξη «δεξιά» περιέχει ένα άλφα (ένα σφύριγμα), η λέξη «αριστερά» έχει δύο άλφα (δύο σφυρίγματα) και τέλος η λέξη «ανάποδα» τρία άλφα (τρία σφυρίγματα). Όπως βλέπετε, ακόμα και οι ξένοι μιλούν… ελληνικά, όταν πρόκειται για την ασφάλειά τους και ξέρουν το διεθνή κανονισμό.