Έλεγχος μεταχειρισμένης εξωλέμβιας μηχανής.

Η αγορά μεταχειρισμένης μηχανής είναι μια επιλογή που μας γλυτώνει από χρήματα και αυτές τις εποχές πολλοί ιδιοκτήτες σκαφών προβαίνουν σε αυτή την επιλογή.

Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή πριν αγοράσουμε μια μεταχειρισμένη μηχανή γιατί κάποιο πρόβλημα που μπορεί να προκύψει, μπορεί να μας κοστίσει περισσότερο από το να παίρναμε μια καινούργια εξ αρχής.

Ο κ. Λευτέρης Βασιλείου, εξουσιοδοτημένος μηχανικός σε Mercury, Mariner και Suzuki, μας συμβούλεψε τα παρακάτω:

Ο πρώτος έλεγχος στη μηχανή πρέπει να γίνει οπτικά, ανοίγοντας το καπάκι της. Ελέγχουμε για οξειδώσεις στα εξαρτήματα, τις επαφές των καλωδίων και τέλος κοιτάμε το δείκτη του λαδιού για υγρασία. Αν το λάδι έχει άσπρο χρώμα, έχει πάρει υγρασία και χρειάζεται περαιτέρω εξέταση.

Κατόπιν, αφού ζεστάνουμε τη μηχανή, αφαιρούμε τους πολλαπλασιαστές ή τα μπουζοκαλώδια και τα μπουζί και μετράμε τη συμπίεση. Η συμπίεση που θα μετρήσουμε πρέπει να είναι μέσα στα επιτρεπτά όρια του κατασκευαστή. Η χαμηλότερη τιμή με την υψηλότερη που θα πάρουμε από τον κάθε κύλινδρο, δεν θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη από 15 psi.

Το επόμενο βήμα είναι να εξετάσουμε με το ψηφιακό ενδοσκόπιο το εσωτερικό των κυλίνδρων για φθορές και σκουριά ή υπερθερμάνσεις.


Μετά, ελέγχουμε τα συνεμπλόκ (βάσεις της μηχανής) για τυχών τζόγο. Αν υπάρχει τζόγος, οι βάσεις είναι κομμένες.

Στη συνέχεια, ανοίγουμε την τάπα στο πόδι της μηχανής για να ελέγξουμε τις βαλβολίνες για γρέζι ή υγρασία. Όπως και με το λάδι, αν υπάρχει υγρασία, η βαλβολίνη θα είναι άσπρη.

Το επόμενο που θα πρέπει να κοιτάξουμε είναι τα έμβολα του trim για φαγώματα από ηλεκτρόλυση, ψωριάσματα ή φθορά στις τσιμούχες που συνεπάγεται διαρροή λαδιών.

Σημαντικό είναι να αφαιρέσουμε την προπέλα και να ελέγξουμε τον άξονα για στρεβλώσεις στο πολύσφηνο το οποίο μας καταμαρτυρά δυνατό χτύπημα της προπέλας σε βράχο.

Επίσης ο άξονας πρέπει να ελεγχθεί για πιθανές στρεβλώσεις.

Η μέτρηση γίνεται με ένα όργανο που λέγεται ωρολογιακό μικρόμετρο και οι τιμές που θα πάρουμε πρέπει να είναι μέσα στα όρια που μας δίνει ο κατασκευαστής.

Τέλος, πάντα με τη σύμφωνη γνώμη του πωλητή, καλό είναι να ανοίξουμε το πόδι και να ελέγξουμε εσωτερικά τη ρεβέρσα για φθορές σε γρανάζια, στο μεταθέτη και στο ρουλεμάν.

Ο οπτικός έλεγχος επίσης φανερώνει παλιότερη εισροή νερού από στίγματα που θα παρατηρήσουμε πάνω στα μεταλλικά μέρη. Φθορά στο μεταθέτη (compler) μας φανερώνει κακή χρήση της μηχανής (απότομες αλλαγές από πρόσω – ανάποδα).

Σε γενικές γραμμές, μια αρκετά ασφαλής ένδειξη αλλά όχι απόδειξη, είναι η γενική κατάσταση του σκάφους και της μηχανής. Αυτό μας φανερώνει πολλά για την προσωπικότητα του πωλητή. Ο «νοικοκύρης» καπετάνιος, έχει το σκάφος του καθαρό και τακτοποιημένο, χωρίς πολλές αδικαιολόγητες φθορές. Ένας τσαπατσούλης θα είναι απρόσεκτος και με τη χρήση της μηχανής.

Τέλος ο έλεγχος με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, πάντα σύμφωνα με το πρόγραμμα της κατασκευάστριας εταιρίας μας δίνει το ιστορικό λειτουργίας του κινητήρα.


Μέρος του παραπάνω ελέγχου, μπορούμε να κάνουμε μόνοι μας. Καλό θα ήταν, πριν ολοκληρώσουμε την αγορά της μηχανής, να απευθυνθούμε σε έναν μηχανικό της εμπιστοσύνης μας όπου με πολύ λίγα χρήματα, θα μας διαβεβαιώσει ότι η μηχανή που πάμε να αγοράσουμε δεν θα μας δημιουργήσει απρόβλεπτα προβλήματα.
Ευχαριστούμε τον κ. Βασιλείου για τις χρήσιμες υποδείξεις του.
Στοιχεία επικοινωνίας:
Λευτέρης Βασιλείου
Εξουσιοδοτημένος μηχανικός Mercury, Mariner, Suzuki
Λαύριο, τηλέφωνο 6944 208 920