Περιμένοντας την τουριστική περίοδο 2013

Normal 0 false false false EL X-NONE X-NONE

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}

Του Γιώργου Βερνίκου

Normal 0 false false false EL X-NONE X-NONE

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}

Η τουριστική περίοδος του 2013 μας περιμένει με πολλές προκλήσεις σε όλα τα μέτωπα και ιδιαίτερα στην ακτοπλοΐα , την κρουαζιέρα και το γιώτινγκ.

Όλες οι πληροφορίες, που έχουμε στη διάθεσή μας μέχρι σήμερα, δείχνουν ότι το 2013 θα είναι μία ιδιαίτερα καλή χρονιά για το θαλάσσιο τουρισμό. Με λίγη καλή τύχη, οι συνολικές αφίξεις τουριστών στη χώρα μας μπορεί να ξεπεράσουν τα 17 εκατ. Προσωπικά δε πιστεύω ότι μπορεί να «ακουμπήσουν» ακόμα και τα 17,5 εκατ. Θα είναι η καλύτερη χρονιά στην ιστορία μας, μετά από ένα πολύ δυσάρεστο 2012. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι θα είναι για όλους μια καλή χρονιά.

Ο τουρισμός στην Αθήνα υστερεί πολύ. Όλοι οι τουριστικοί προορισμοί που εξαρτώνται από τον εσωτερικό τουρισμό θα υποστούν τις συνέπειες της κάθετης πτώσης του διαθέσιμου εισοδήματος των συμπατριωτών μας και η ακτοπλοΐα  μας θα συνεχίσει να καταγράφει ζημιές, διολισθαίνοντας συνέχεια στην ποσότητα της εξυπηρέτησης και κυρίως όσο αφορά την πυκνότητα των δρομολογίων, την ταχύτητα και την άνεση. Από τα 12 εκατ. εισιτήρια της ακτοπλοΐας, το μεγαλύτερο μέρος τους αφορά τους Έλληνες, για τους οποίους το εισιτήριο είναι ήδη πολύ ακριβό. Οι αλλοδαποί τουρίστες χρησιμοποιούν την ακτοπλοΐα κυρίως για τη διακίνησή τους από νησί σε νησί στη διάρκεια του καλοκαιριού και αποτελούν μικρό τμήμα του συνολικού της τζίρου. Η τιμή του πετρελαίου είναι πολύ υψηλή και οι κρατήσεις υπέρ τρίτων επίσης δυσανάλογες με την τιμή του εισιτηρίου. Ενθαρρυντικά ωστόσο είναι τα μνήματα για την κρουαζιέρα, η οποία βρίσκεται σε ανοδική πορεία. Το επόμενο χρονικό διάστημα θα πρέπει να εντείνουμε τις προσπάθειες μας για συνεννόηση και για πολιτικές που θα εξασφαλίσουν τη σταθερή μας ανάπτυξη στο συγκεκριμένο κλάδο.

Στο γιώτινγκ τα πράγματα είναι επίσης αισιόδοξα. Θα είναι η καλύτερη χρονιά για τη ναύλωση σκαφών χωρίς πλήρωμα και θα περιμένουμε με αγωνία, μέχρι την τελευταία στιγμή, για τη ζήτηση ναυλώσεων σκαφών με πλήρωμα. Ζούμε όλοι περίεργες στιγμές. Από τη μια πλευρά γίνεται μια τεράστια προσπάθεια να δημιουργηθεί μια αισιοδοξία και να γίνουν ορισμένες επενδύσεις, από την άλλη όλο και εντείνεται το πρόβλημα της ανεργίας και της έλλειψης ρευστότητας.

Ο τουρισμός είναι μια ελπίδα, είναι ωστόσο αρκετός για να αντιστρέψει την κατάσταση. Σίγουρα αν όλοι σκεφτόμαστε με βάση τον τουρισμό, τα αποτελέσματα θα είναι πολύ καλύτερα, γιατί τα πράγματα είναι ένας φαύλος κύκλος. Όσο και αν την αγανάκτηση και τη στενοχώρια μας  την εκδηλώνουμε με αντι – τουριστικό τρόπο, τόσο σφίγγουμε τη θηλιά γύρω από το λαιμό μας. Είναι επίσης σαφές ότι για το επόμενο χρονικό διάστημα το πρωτεύον είναι η πολιτική σταθερότητα τουλάχιστον μέχρι να πετύχουμε πρωτογενή πλεονάσματα και μέχρι να αναχρηματοδοτηθεί το τραπεζικό σύστημα. Αντιλαμβάνομαι ότι οι απόψεις αυτές μπορεί να ακούγονται περίεργες από ανθρώπους οι οποίοι βιώνουν την κρίση με προσωπική ανέχεια.

Το Υπουργείο Ναυτιλίας, Νησιωτικής Πολιτικής και Τουρισμού πρέπει να εντείνουν την προσπάθεια τους για θεσμικές μεταβολές προς τη σωστή κατεύθυνση. Πολλές φορές υπάρχουν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις, παρά τις καλές προθέσεις, ακόμα και λανθασμένες εισηγήσεις, όπως η άτοπη συζήτηση για το cabotage στο γιώτινγκ, που δείχνουν απειρία και σύγχυση.

Θέλω να πιστεύω ότι τελικά όλα θα πάνε καλά, παρά το νόμο του Μέρφυ, που αναφέρει ότι «αν κάτι είναι να πάει στραβά, θα πάει».

 

Close